Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-KPNK2-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (II) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (lista przedmiotów): | Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (I) 1900-KPNK1-OG |
Założenia (opisowo): | Wykład ma na celu przybliżenie studentom przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, procesów dekolonizacji, a także cech ery postkolonialnej/neokolonialnej na wybranych przykładach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład stanowi drugą części przedmiotu. Uczęszczanie na pierwszą część NIE JEST OBOWIĄZKOWE. Przedmiot ma na celu omówienie przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, oraz tego co nastąpiło bezpośrednio po niej (postkolonializm i neokolonializm) w byłych koloniach i metropoliach. Narracja zajęć będzie prowadzona zgodnie z chronologią wydarzeń jakie miały miejsce w regionach skolonizowanych przez Europejczyków w podziale na poszczególne imperia kolonialne. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia (wg poniższej kolejności): 1. Krótkie wprowadzenie do terminologii związanej z kolonializmem, neokolonializmem i postkolonializmem. 2. Kolonializm brytyjski, jego upadek oraz następstwa. 3. Kolonializm francuski, jego upadek oraz następstwa. 4. Kolonializmy niemiecki, belgijski, włoski, szwedzki, duński i rosyjski, ich upadek oraz następstwa. (W pierwszej edycji wykładu w semestrze letnim, omówione zostały następujące zagadnienia: szczegółowe wprowadzenie terminologiczne, kolonializm portugalski, hiszpański i holenderski). Nakład pracy: 1 ECTS to udział w wykładzie 30h. 1 ECTS to 15h zapoznania się z literaturą oraz 15h przygotowania do egzaminu. |
Literatura: |
Davies, A. (2022). Kobieta, rasa, klasa, KARAKTER. Eddo-Lodge, R. (2018). Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry, KARAKTER. Górny, K., & Górna, A. (2019). Street names in Dakar-Plateau: A colonial and post-colonial perspective. Planning Perspectives 35(5), 849-872. Górny, K. (2017). Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia). Prace i Studia Geograficzne, 62(3), 31-62. Górny, K. (2023). Reconsidering Colonial Heritage in West African Cities: Urban Space in Cape Verde, Senegal and The Gambia, Taylor & Francis. Kagarlicki, B. (2022). Od imperium do imperializmu. Państwo i narodziny cywilizacji burżuazyjnej. Glowbook. Lindqvist, S. (2023). Wytępić całe to bydło, WAB. Mazurczak, W. (2016). Kolonializm–Dekolonizacja–Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji. Przegląd Politologiczny, (3), 131-143. Nkrumah, K. (1965). Afryka musi się zjednoczyć, KiW. Polus, A. (2010). Postkolonializm i neokolonializm. Problemy definicyjne, PCSA. Walwin, J. (2006). Atlas of Slavery, Routledge. Wolf, E. (2009). Europa i ludy bez historii, WUJ. Ząbek, M. (2022). Antropologia polityczna w Afryce, WUW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student definiuje pojęcia kolonializm, postkolonializm, neokolonializm, - zna chronologię wydarzeń związanych z epoką kolonialną oraz tym, co nastąpiło po niej w byłych koloniach brytyjskich, francuskich, szwedzkich, duńskich, niemieckich, belgijskich, włoskich i rosyjskich, - opisuje proces kolonizacji i dekolonizacji w wybranych regionach świata należących w przeszłości do ww. imperiów kolonialnych.. Umiejętności - student wykorzystuje w praktyce poznaną na zajęciach metodę analizy dawnych map i planów. Postawy/kompetencje społeczne - student rozumie znaczenie wpływu epoki kolonialnej oraz procesów postkolonialny i neokolonialnych na współczesne dysproporcje rozwojowe pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w sesji - próg zaliczenia 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Górny | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Górny | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.