Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-KPNK2-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (II)
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (lista przedmiotów):

Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm (I) 1900-KPNK1-OG

Założenia (opisowo):

Wykład ma na celu przybliżenie studentom przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, procesów dekolonizacji, a także cech ery postkolonialnej/neokolonialnej na wybranych przykładach.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład stanowi drugą części przedmiotu. Uczęszczanie na pierwszą część NIE JEST OBOWIĄZKOWE. Przedmiot ma na celu omówienie przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, oraz tego co nastąpiło bezpośrednio po niej (postkolonializm i neokolonializm) w byłych koloniach i metropoliach. Narracja zajęć będzie prowadzona zgodnie z chronologią wydarzeń jakie miały miejsce w regionach skolonizowanych przez Europejczyków w podziale na poszczególne imperia kolonialne.

Pełny opis:

Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia (wg poniższej kolejności):

1. Krótkie wprowadzenie do terminologii związanej z kolonializmem, neokolonializmem i postkolonializmem.

2. Kolonializm brytyjski, jego upadek oraz następstwa.

3. Kolonializm francuski, jego upadek oraz następstwa.

4. Kolonializmy niemiecki, belgijski, włoski, szwedzki, duński i rosyjski, ich upadek oraz następstwa.

(W pierwszej edycji wykładu w semestrze letnim, omówione zostały następujące zagadnienia: szczegółowe wprowadzenie terminologiczne, kolonializm portugalski, hiszpański i holenderski).

Nakład pracy: 1 ECTS to udział w wykładzie 30h.

1 ECTS to 15h zapoznania się z literaturą oraz 15h przygotowania do egzaminu.

Literatura:

Davies, A. (2022). Kobieta, rasa, klasa, KARAKTER.

Eddo-Lodge, R. (2018). Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry, KARAKTER.

Górny, K., & Górna, A. (2019). Street names in Dakar-Plateau: A colonial and post-colonial perspective. Planning Perspectives 35(5), 849-872.

Górny, K. (2017). Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia). Prace i Studia Geograficzne, 62(3), 31-62.

Górny, K. (2023). Reconsidering Colonial Heritage in West African Cities: Urban Space in Cape Verde, Senegal and The Gambia, Taylor & Francis.

Kagarlicki, B. (2022). Od imperium do imperializmu. Państwo i narodziny cywilizacji burżuazyjnej. Glowbook.

Lindqvist, S. (2023). Wytępić całe to bydło, WAB.

Mazurczak, W. (2016). Kolonializm–Dekolonizacja–Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji. Przegląd Politologiczny, (3), 131-143.

Nkrumah, K. (1965). Afryka musi się zjednoczyć, KiW.

Polus, A. (2010). Postkolonializm i neokolonializm. Problemy definicyjne, PCSA.

Walwin, J. (2006). Atlas of Slavery, Routledge.

Wolf, E. (2009). Europa i ludy bez historii, WUJ.

Ząbek, M. (2022). Antropologia polityczna w Afryce, WUW.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student definiuje pojęcia kolonializm, postkolonializm, neokolonializm,

- zna chronologię wydarzeń związanych z epoką kolonialną oraz tym, co nastąpiło po niej w byłych koloniach brytyjskich, francuskich, szwedzkich, duńskich, niemieckich, belgijskich, włoskich i rosyjskich,

- opisuje proces kolonizacji i dekolonizacji w wybranych regionach świata należących w przeszłości do ww. imperiów kolonialnych..

Umiejętności

- student wykorzystuje w praktyce poznaną na zajęciach metodę analizy dawnych map i planów.

Postawy/kompetencje społeczne

- student rozumie znaczenie wpływu epoki kolonialnej oraz procesów postkolonialny i neokolonialnych na współczesne dysproporcje rozwojowe pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w sesji - próg zaliczenia 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Górny
Prowadzący grup: Krzysztof Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Górny
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)