The Bible and man, politics, war and power
General data
Course ID: | 2100-MON-BC-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | The Bible and man, politics, war and power |
Name in Polish: | Biblia a człowiek, polityka, wojny i władza |
Organizational unit: | Faculty of Political Science and International Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in Faculty of Political Science and International Studies General university courses in the humanities General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć będziemy zajmować się następującymi zagadnieniami: - Biblia – tekst o Bogu, człowieku i współczesności; - Państwo i władza w starożytnym Izraelu; - Święte wojny Izraela; - „Nie morduj” a „odpuszczamy naszym winowajcom”; - Czcij ojca i matkę a miłość ojczyzny; - Pacyfizm Nowego Testamentu; - Państwo i władza w Nowym Testamencie; |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Wybrana literatura uzupełniająca: Józef M. Bocheński, Patriotyzm, męstwo, prawość żołnierska, Fundacja Pomocy Antyk, Wydaw. Antyk - Marcin Dybowski, Warszawa-Komorów 1999; Józef M. Bocheński, Polski testament: ojczyzna, Europa, cywilizacja, Fundacja Pomocy Antyk, Wydaw. Antyk Marcin Dybowski, Komorów 1999; Wojny biblijne, Martin J. Dougherty, Michael E. Haskew, Phyllis G. Jestice, Rob S. Rice (red.), tłum. Urszula. Ruzik-Kulińska, Bellona, Warszawa 2016; Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, tłum. Remigiusz Popowski, Michał Wojciechowski, Oficyna Wydawnicza „Vocatio” Warszawa 1994; Dariusz Grzybek, Handel i pokój. Geneza i ewolucja liberalnego pacyfizmu, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2015; Hebrajsko-polski Stary Testament. Pięcioksiąg, opracowanie i wstęp Anna Kuśmirek, Oficyna Wydawnicza „Vocatio” Warszawa 2003; Georges Minois, Kościół i wojna. Od czasów Biblii do ery nuklearnej, tłum. Adam Szymanowski, Volumen, Bellona, Warszawa 1998; Jacek Salij, O patriotyzmie dzisiaj, W drodze, Poznań 2005; Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii, WNPWN, Warszawa 1996; Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Nowy Testament, WNPWN, Warszawa 2000; Anna Świderkówna, Biblia a współczesny człowiek, Znak, Kraków 2005; Michał Wojciechowski, Biblia o państwie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008; Wybór tekstów źródłowych i materiałów prasowych do dyskusji na zajęciach – prowadzący dostarczy komplet materiałów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Celem kursu jest osiągnięcie następujących efektów kształcenia: Wiedza: 1. Student posiada wiedzę na temat kluczowych problemów mniejszości religijnych w obszarze życia politycznego i społecznego 2. Student rozumie rolę religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie. 3. Student potrafi funkcjonować w wielokulturowym i wieloreligijnym społeczeństwie, dzięki czemu zwiększają się jego możliwości odnalezienia się na współczesnym rynku pracy. 4. Student rozumie rolę religii jako jednego z najważniejszych czynników kulturotwórczych i wspólnototwórczych determinujących różne tożsamości we współczesnym świecie. Umiejętności: 1. Student potrafi analizować teksty historyczne i odczytywać je we współczesnym kontekście. 2. Student potrafi prowadzić dyskusję wykorzystując wiedzę dotyczącą różnic kulturowych. 3. Student posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i procesów we wspólnocie politycznej, dostrzega ich wzajemne powiązania i zależności. Kompetencje: 1. Student rozpoznaje i związki między tożsamością religijną i światopoglądową a działaniem politycznym oraz porządkiem prawnym państwa. 2. Student ma świadomość własnej tożsamości. 3. Student potrafi funkcjonować w wielokulturowym świecie (budować w nim relacje i zarządzać różnorodnością). 4. Student potrafi wykorzystywać różnice kulturowe jako wartości dodane. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia w formie konwersatorium. Podstawą do dyskusji będzie lektura tekstów źródłowych i współczesnych materiałów oraz wspólna ich analiza w trakcie kursu. Kryteria zaliczenia przedmiotu: Czynna obecność́ na zajęciach (możliwe dwie nieobecności). Praca zaliczeniowa – esej na temat ustalony z prowadzącym. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Cezary Smuniewski | |
Group instructors: | Cezary Smuniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) Przedmiot opracowany w ramach projektu: „Wdrożenie programu edukacyjnego «Polityka-Religia-Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania» w oparciu o współpracę międzynarodową” nr POWR.04.03.00-00-0013/18, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Cezary Smuniewski | |
Group instructors: | Cezary Smuniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) Przedmiot opracowany w ramach projektu: „Wdrożenie programu edukacyjnego «Polityka-Religia-Bezpieczeństwo. Konflikt i próby rozwiązania» w oparciu o współpracę międzynarodową” nr POWR.04.03.00-00-0013/18, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020. |
Copyright by University of Warsaw.