Descriptive Grammar of the Hungarian Language II
General data
Course ID: | 3320-ZGJW78W |
Erasmus code / ISCED: |
09.303
|
Course title: | Descriptive Grammar of the Hungarian Language II |
Name in Polish: | Gramatyka opisowa języka węgierskiego II |
Organizational unit: | Department of Hungarian Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty kierunkowe - językoznawcze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Hungarian |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | Descriptive Grammar of the Hungarian Language I 3320-LGJW6 |
Prerequisites (description): | (in Polish) Dla studentów, którzy opanowali materiał objęty przedmiotem „Wstęp do językoznawstwa” i GOJW I. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Na wykładzie przedstawiane są zagadnienia dotyczące węgierskiej syntagmatyki i składni. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przekazanie wiedzy dotyczącej węgierskiej syntagmatyki i składni. Celem jest również rozwinięcie umiejętności czytania i rozumienia tekstów z zakresu językoznawstwa w języku węgierskim. Na wykładzie studenci poznają: opis składniowy języka węgierskiego. |
Bibliography: |
(in Polish) Syntagmatyka, składnia: Literatura obowiązkowa: - Keszler B., red. 2000, Magyar Grammatika, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. „Szintagmatan", 347-366; „Mondattan", 367-551. Literatura uzupełniająca: - A. Jászó A. (red.), 2004, A magyar nyelv könyve, Budapest: Trezor Kiadó - Bencédy J., Fábián P., Rácz E., Velcsov M., 1991, A mai magyar nyelv, Budapest: Tankönyvkiadó – wskazane fragmenty: Rozdz. „Mondattan” – A magyar mondat általános kérdései, 207-208; „Az alany”, 230-238; „A határozók”, 285-335. - Haader L., 2000, „A mellékmondatok osztályozásának problémái”, Magyar Nyelvőr 124/4, 452-456. - Haader L., 1999, „Az alárendelő összetett mondatok általános kérdései”, Magyar Nyelvőr 123/3, 340-350. - Hegedűs R., 2004, Magyar nyelvtan. Formák, funkciók, összefüggések. Budapest:Tinta Könyvkiadó, 125-301. - wskazane fragmenty - Kiefer F., 1986, „A modalitás fogalmáról”. Nyelvtudományi Közlemények 88., 3-38. - Pete I., 1999, „Az állító és tagadó mondatok szinonímiája a magyarban” Magyar Nyelv 95/3, 305-312. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: wiedza - rozróżnia syntagmy i różne typy zdań w języku węgierskim, - zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, rozumie jej źródła oraz zastosowania - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem umiejętności - umie podzielić zdania proste na części - umie podzielić zdania złożone na części współrzędne lub podrzędne, - umie rozrysować schematy tych zdań, - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych kompetencje społeczne - ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku węgierskim Po ukończeniu przedmiotu student: zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach języka oraz elementarną terminologię używaną w opisie języka oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W01) ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/węgierskiego (K_W02) ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W03) potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (K_U01) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13) jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01) jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia w semestrze zimowym jest obecność na wykładzie. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Katalin Török | |
Group instructors: | Katalin Török | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail or grading
Lecture - Pass/fail or grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Na wykładzie przedstawiane są zagadnienia dotyczące węgierskiej syntagmatyki i składni. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Syntagmatyka, składnia: Literatura obowiązkowa: - Keszler B., red. 2000, Magyar Grammatika, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. „Szintagmatan", 347-366; „Mondattan", 367-551. |
|
Notes: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia w semestrze zimowym jest obecność na wykładzie. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Katalin Török | |
Group instructors: | Katalin Török | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail or grading
Lecture - Pass/fail or grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Na wykładzie przedstawiane są zagadnienia dotyczące węgierskiej syntagmatyki i składni. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Syntagmatyka, składnia: Literatura obowiązkowa: - Keszler B., red. 2000, Magyar Grammatika, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. „Szintagmatan", 347-366; „Mondattan", 367-551. |
|
Notes: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia w semestrze zimowym jest obecność na wykładzie. |
Copyright by University of Warsaw.