Beasts. Monsters in literature from Beowulf to the stories by Andrzej Sapkowski
General data
Course ID: | 3700-AL-BP-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Beasts. Monsters in literature from Beowulf to the stories by Andrzej Sapkowski |
Name in Polish: | Bestie. Potwory w tekstach literackich od Beowulfa do opowiadań Andrzeja Sapkowskiego |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie B2+ (niektóre teksty są dostępne jedynie w języku angielskim). Zainteresowanie literaturą fantstyczną. |
Short description: |
The Beasts. Monsters in literature from Beowulf to the stories by Andrzej Sapkowski seminar aims at showing that literary monsters (chthonic beasts, ogres, vampires, doppelganger-like aliens, ghouls, mutants and so on) whom we know from traditional narratives, perform numerous roles in today’s culture. The liminal figure of a monster embodies transgressive spaces between what is human and what is non-human, nature and civilization, the conscious and the unconscious, earth and other planets, death and life. Though some of the set texts were written in the remote past (medieval epic poems, Gothic and late Victorian novels,) the seminar focuses on the way they are read in the 20th and 21st century. We look at Beowulf through the lens of Tolkien’s “The Monsters and the Critics” and at Dracula through the lens of Angela Carter’s short stories. |
Full description: |
(in Polish) Celem Konwersatorium jest pokazanie literackiej figury potwora (chtoniczne bestie, ogry, wampiry, obcy przyjmujący postać sobowtórów ludzi, strzygi, mutanci, itd.) i rozmaitych ról jakie tradycja potworności spełnia w kulturze współczesnej. Figura potwora służyć będzie rozważaniom nad transgresyjną naturą stworzeń „pomiędzy” człowiekiem a zwierzęciem, cywilizacją a przyrodą, świadomością i nieświadomością, Ziemią a innymi planetami, życiem a śmiercią. W ostatnich dekadach kilku słynnych badaczy (David Punter, Rosemary Jackson) zaczęło pisać teksty historycznoliterackie wywodzące dużą część współczesnej fantastyki oraz kierunek „Modern American Gothic” z klasycznej angielskiej powieści gotyckiej. Punter śledzi ewolucję motywów gotyckich w kolejnych dwóch stuleciach: przez dzieła Mary Shelley i Brama Stokera po opowieści z przełomu XIX i XX wieku oraz współczesne thrillery literackie i filmowe. Choć więc część omawianych na Konwersatorium tekstów literackich powstała w epokach dawnych (średniowieczny epos, powieść gotycka i końca XIX wieku), to kierując się teoriami tego krytyka zajmiemy się przede wszystkim współczesnym odczytaniem dawnych tekstów – spojrzymy np. na Beowulfa przez pryzmat eseju autorstwa J.R.R. Tolkiena, a na Draculę w kontekście opowiadań Angeli Carter. Podążając za rozumowaniem Rosemary Jackson, która w „Fantasy. The Literature of Subversion” dodaje do dyskusji o tradycji gotyckiej spostrzeżenia odnośnie psychoanalitycznego uwarunkowania fantastyki, użyjemy podczas zajęć odniesień do teorii Zygmunta Freuda i Josepha Campbella. Zdefiniowane przez Freuda w eseju „Niesamowite” żądze i lęki powracają m.in. w opowieściach o potworach, zarówno w odległych epokach, jak i dziś. Walka z potworami i wyprawa bohatera to motywy analizowane w Bohaterze o tysiącu twarzy Campbella w kontekście teorii archetypów. |
Bibliography: |
Beowulf, Prószyński i s-ka, 2014. Campbell, Joseph, Bohater o tysiącu twarzach, zysk i s-ka, 1997. Carter Angela, Wieczory cyrkowe, Czytelnik 1993 Carter Angela, Czarna Wenus Czytelnik 2000 Dick, Philip K. Opowiadania zebrane. Prószyński i S-ka 1998. Finney, Brian H. „Tall Tales and Brief Lives: Angela Carter's "Nights at the Circus", The Journal of Narrative Technique , Spring, 1998, Vol. 28, No. 2 (Spring, 1998), pp. 161-185 Freud, Sigmund, Niesamowite, w: Pisma psychologiczne, Wydawnictwo Kr 221 Gardner, John Grendel, Zysk i s-ka, 1987. Rosemary Jackson „Introduction” to Fantasy: The Literature of Subversion, Methuen 1981 Livingston, Michael i John William Sutton „Reinventing the Hero: Gardner's "Grendel" and the Shifting Face of "Beowulf" in Popular Culture”, Studies in Popular Culture , October 2006, Vol. 29, No. 1 (October 2006), pp. 1-16 Martin, George R.R. „Piaseczniki”, Zysk i s-ka, 1981 Polidori, John. The Vampyre, Gothic Stories of Horror and Romance , 2010 Punter, David, The Literature of Terror, Longman, 1996 Rick Riordan Znak Ateny i Złodziej pioruna, Galeria Książki 2012 Sapkowski, Andrzej. Miecz przeznaczenia, SuperNOWA, 1992. Sapkowski, Andrzej. „Piróg albo nie ma złota w Szarych Górach”, Nowa Fantastyka 5(28) 1993. Sceats, Sarah, „Oral Sex: Vampiric Transgression and the Writing of Angela Carter” Tulsa Studies in Women's Literature , Spring, 2001, Vol. 20, No. 1 (Spring, 2001), pp. 107-121 Shelley, Mary. Frankenstein. Wydawnictwo Poznańskie 1989. Stoker, Bram. Dracula. Alfa 1993 Tolkien, J. R. R. Potwory i krytycy. Zysk i S-ka, 2000 |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: • podstawową terminologię nauk humanistycznych i przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze (K_W01) • różne teorie przyrodoznawcze oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej (K_W04) • i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych (K_W05) W zakresie umiejętności student/ka potrafi: • dokonywać analizy tekstów naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U01) • rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U05) • skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury ( K_U03) • posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U10) W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do: • poznawania nowych metod badawczych (K_K03) • samodzielnego wyznaczania zadań, odpowiedzialny i przedsiębiorczy (K_K05) |
Assessment methods and assessment criteria: |
The assessment methods and criteria: 20% reading assignments 30% participation in class discussions 50% final in-class test 3 absences allowed during the term |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Oramus | |
Group instructors: | Dominika Oramus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.