University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Reading Guy Debord, watching Jean-Luc Godard

General data

Course ID: 3700-AL-CGD-OG
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Reading Guy Debord, watching Jean-Luc Godard
Name in Polish: Czytając Guy Deborda, oglądając Jean-Luc Godarda
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą.

Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego.

Short description: (in Polish)

Guy Debord domagał się krytyki kina Godarda, za którym nie przepadał, albowiem uważał, że reprezentuje ono karykaturalną wolność i karykaturalną krytykę. „Krytyka” Godarda – zdaniem Deborda – nie wykracza „poza humor typowy dla komików z nocnych klubów”: ponadto nieudolnie posługuje się cytatem. W rezultacie jedyną funkcją godardyzmu jest „zapobieganie sytuacjonistycznemu wykorzystaniu kina i interpretacja pojęcia détournement w taki sposób, aby doprowadzić do jego przechwycenia przez kulturę dominującą”. W największym skrócie powiedziałbym, że głównym zadaniem proponowanego cyklu spotkań, będzie weryfikacja tego szorstkiego (ale czy sprawiedliwego?) sądu Deborda nad Godardem.

Full description: (in Polish)

Filmy, podobnie jak piosenki, mają moc warunkowania i profilowania widza. To ważna funkcja. Należy się jej krytycznie przyjrzeć. Mimo poróżnienia Deborta i Godarda będę chciał przemyśleć krytycznie filmy Godarda oraz przeczytać manifesty Deborda równocześnie i równolegle. Twierdzę, że tylko z takiego równoczesnego i równoległego wizytowania kina i czytania kolejnych tekstów (z Biura Sekretów Publicznych - powołanego przez sytuacjonistów) można wyprowadzić wnioski nie tylko na temat Doborda i Godarda, ale na temat krytycznej funkcji myślenia, która (zdaniem obu autorów) pozostaje w zaniku. Czy kino Godarda pozawala nam wyjść poza społeczeństwo spektaklu i czy teksty Deborda pozwalają nam przeczuć coś innego niż tylko złożenie donosu na społeczeństwo konsumpcji?

(1-2) Żyć własnym życiem albo męczeństwo Joanny d’Arc: „Trzeba się użyczyć drugim, ale dawać tylko samemu sobie”

Literatura: Guy Debord, Proletariat jako podmiot i jako przedstawienie, Architektura i gra, Rok 1954 w skrócie, Nowe miasto dla nowego życia

(3.-4) Alphaville: albo dziwne przygody detektywa Lemmy Caution: Paryż jako Stolica Bólu XXI wieku

Literatura: Guy Debord, Czas spektakularny, Dom do wywoływania strachu

(5.-6) Weekend czyli droga Oinville: hipopotam jako nowy wzorzec piękna

Literatura: Guy Debord, Ingirum imus nocte et consumimur igni, Architektura i gra, Wstęp do krytyki geografii miejskiej, Sytuacjonistyczne stanowisko w kwestii ruchu drogowego

(7.-8.) Pierrot le Fou: „Nagle czuję się wolny. Mogę robić co chcę, kiedy chcę!”

Literatura: Guy Debord, Zagospodarowanie terytorium, Negacja i konsumpcja w kulturze, Zmaterializowana ideologia

(9.-10.) Wiedza radosna: poszukiwania społeczeństwa zredukowanego do swego najprostszego wyrazu

Literatura: Guy Debord, Jedność i podział w obrębie pozoru, Projekt labiryntu edukacyjnego

(11.-12) Pogarda: „Gdy słyszę słowo kultura, wyjmuję książeczkę czekową”.

Literatura: Guy Debord, Czas i historia, Kulminacja oddzielenia, Towar jako spektakl, Krytyka oddzielenia

.

(13.-14) Męski-żeński: 15 scen z życia: płeć nie istnieje, język istnieje

Literatura: Guy Debord, Raport o konstruowaniu sytuacji, warunkach organizacyjnych i planowanych działaniach międzynarodowego nurtu sytuacjonistycznego

.

(15.-16) Numer dwa albo życie w wywiadzie i statystykach

Literatura: Guy Debord, Sytuacjoniści i nowe formy działań w polityce i sztuce, Urbanistyka jako wola i jako przedstawienie

.

(17-18) Pasja albo nieoczekiwana zmiana miejsc: miejsce namiętności w obrazie

Literatura: Guy Debord, Teoria dryfu, Dalsze dryfowanie

(19-20) Zdrowaś Mario albo niepokalane poczęcie w świetle dowodów naukowych

Literatura: Walka o kontrolę nad nowymi technikami warunkowania, Wstępne problemy konstrukcji sytuacji, Deklaracja amsterdamska

(21-22) Nowa fala albo kto może niech biegnie na ratunek tonącemu

Literatura: Guy Debord, Ćwiczenie psychogeograficzne, O dzikiej architekturze

(23-24) Do utraty tchu albo policja na tropie: „dryfowanie wiąże się z trudnościami jakie pociąga za sobą wolność”

Literatura: Guy Debord, Aneks. Debord o swoich filmach, Odrzucenie wszelkich sądów..., O pospiesznym przejściu kilku osób przez stosunkowo krótki odcinek czasu

Bibliography:

Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa 2006. Guy Debord, Dzieła filmowe, przeł. Mateusz Kwaterko, Kraków 2007. The Real Split in the International: Theses on the Situationist International and Its Time, Guy Debord; Gianfranco Sanguinetti; Raoul Vaneigem; René Riesel; René Viénet Pluto Press 2003; Situationist International Anthology Revised and Expanded, Edition, Edited and translated by Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 2006; Public Secrets Collected Skirmishes of Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 1997; G. Agamben, Kino Guy Deborda, przel. Piotr Sadzik, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej ” 2013, nr 3; Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć, student/ka:

Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej (K_W01, K_W03)

oraz zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych (KW_02)

Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej (K_W05)

Zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym (K_W06)

Ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych (K_W07)

Potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac (K_U02)

Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów (K_K01)

Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_K02)

Rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03)

Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne (K_K04)

Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań (K_K05)

Ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (K_K06)

Rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (K_K07)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym (ustnym)

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours more information
Coordinators: Adam Cichoń, Szymon Wróbel
Group instructors: Szymon Wróbel
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)