Bodies, Images, Things: A Laboratory for (Re)interpretation
General data
Course ID: | 3700-AL-COR-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.9
|
Course title: | Bodies, Images, Things: A Laboratory for (Re)interpretation |
Name in Polish: | Ciała, obrazy, rzeczy – laboratorium (re)interpretacji |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
The course aims to familiarize students with the diverse manifestations of bodies, objects, and images as cognitive cultural categories, from pre-philosophical eras to contemporary technoscience. Through the analysis of selected works of art, literature, and scientific texts, participants will develop the ability to (re)interpret them from an interdisciplinary and transdisciplinary perspective. The central focus is on exploring how these three fundamental human categories—body, object, and image—function as cognitive tools, enabling individuals to establish complex relationships with the world and construct knowledge about their surrounding reality. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zmiennymi formami istnienia ciał, rzeczy i obrazów jako kategorii poznawczych w kulturze ludzkiej od czasów przedfilozoficznych po współczesną technoscience. W oparciu o analizę wybranych dzieł sztuki, tekstów literackich i naukowych uczestnicy będą rozwijali umiejętność ich (re)interpretacji w ujęciu inter- i transdyscyplinarnym. Skupimy się na badaniu, w jaki sposób trzy podstawowe dla człowieka kategorie jak ciało, rzecz i obraz działają jako narzędzia poznawcze, umożliwiając ludziom wchodzenie w złożone relacje ze światem oraz budowanie wiedzy o otaczającej ich rzeczywistości. Kurs skupia się na procesie pogłębiania umiejętności interpretacyjnych na studiach II stopnia oraz zaznajamia z przemianami w rozumieniu wspomnianych kategorii w ujęciu diachronicznym, zarówno jako narzędzi poznania, jak i elementów kulturowego dyskursu. Interdyscyplinarny charakter przedmiotu, łącząc różne porządki (naukowy, literacki i artystyczny) oraz podejścia (antropologia, historia sztuki, filozofia, teoria literatury) pozwala spojrzeć na problematykę ciała, rzeczy i obrazów z różnych perspektyw. Każde zajęcia będą składały się z 2 części: wprowadzenia do problematyki tematu oraz analizy fragmentów tekstów naukowych, literackich uszczegóławiających lub profilujących podejmowane zagadnienie. Dzięki temu uczestnicy kursu będą mogli eksperymentować z różnymi metodami badawczymi, gdyż ostatecznie perypetie ciała, rzeczy i obrazów to perypetie ludzkiego umysłu. |
Bibliography: |
Literatura do zajęć: Agamben G., Oedipus and Sphinx, w: tegoż, Stanzas. Word and Phantasm in Western Culture, przeł. Ronald L. Martinez, University of Minnesota Press 1992; Anadol R., How to see like a machine (instalacja multimedialna); Barthes, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2004 (fragmenty); Bataille G., Historia oka i inne historie, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2010 (fragmenty); Borghes J., Tlön, Uqbar, Orbis Tertius, “Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2:4 (2003); Braidotti R., Postludzkie, arcyludzkie. Ku nowej ontologii procesualnej, przeł. J. Maliński, „Machina myśli” (2018); Charbonnier G., Rozmowy z Claude Lévi-Straussem, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2000 (fragmenty); Ciervo C., Perversion of signs (instalacja multimedialna); Grandin T., Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem, przeł. D. Lewandowska-Rodak, M. Lewandowska, Warszawa 2006 (fragmenty); Harmann G., Traktat o przedmiotach, przeł. M. Rychter, Warszawa 2013 (fragmenty); Heidegger M., Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, przeł. J. Mizera, Warszawa 2001 (fragmenty); Hodder I., Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, Wiley-Blackwell 2012 (fragmenty); Jensen W., Freud Z., Gradiva, przeł. R. Reszke, Warszawa 2007; Koerner L., Mortyfikacja obrazu: śmierć jako hermeneutyka u Hansa Baldunga Griena, przeł. W. Michera, „Konteksty” (2010); Kołakowski L., Legenda o cesarzu Kennedym, w: tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii, Kraków 2015; Kołakowski L., Ogólna teoria nie-uprawiania ogrodu, w: tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii, Kraków 2015; Lem S., Maska, w: tegoż, Opowiadania, Warszawa 2010; Lévy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, przeł. B. Szwarcman-Czarnota, Warszawa 1992 (fragmenty); Marin L., Od ciała ku tekstowi, przeł. B. Banasiak, w: tegoż, O przedstawieniu, Gdańsk 2011; Snell B., Ujęcie człowieka u Homera, w: tegoż, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, przeł. A. Onysymow, Kraków 2009. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po okonczeniu zajęć student/-ka zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze; - terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych; - zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych; - metody analizy i interpretacji tekstów naukowych; - i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych; - współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury. Student/ka potrafi: - samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny; - samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych; - samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej; - samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych; - wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury; - samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym; - przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców. Student/ka jest gotów/a do: - dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze; - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań; - szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych; - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Assessment will include class activities, attendance, and a credit project. The course concludes with a final assessment, which is based on attendance (20%), class participation (20%), and the completion of individual or team credit projects related to the course content (60%) at the end of the semester. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Sebastian Borowicz | |
Group instructors: | Sebastian Borowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.