Nationalist Discourse and/versus Minorities in the Borderlands. The Case of Wilamowice
General data
Course ID: | 3700-AL-DNMP-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Nationalist Discourse and/versus Minorities in the Borderlands. The Case of Wilamowice |
Name in Polish: | Dyskurs nacjonalistyczny a mniejszości na pograniczach. Przypadek Wilamowic |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Mile widziane zainteresowanie sytuacją grup mniejszościowych (nie tylko etnicznych) |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu nacjonalistycznego wobec mniejszości. Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Studenci posiądą jednak wiedzę o innych grupach etnicznych i mniejszościach narodowych zamieszkujących Polskę oraz o współczesnych metodach badań antropologicznych nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość. |
Full description: |
(in Polish) Celem kursu będzie zwrócenie uwagi studentów na stosowanie przez autorów tekstów (naukowych i popularnonaukowych) dyskursu nacjonalistycznego wobec mniejszości. Analizie poddana zostanie szczególnie sytuacja Wilamowian – grupy etnicznej, której członkowie uważają siebie za potomków osadników przybyłych w XIII wieku z Flandrii. Badacze stosowali wobec nich metodologiczny nacjonalizm. Szczególnie widoczne było to w pracach badaczy niemieckich wysp językowych, którzy zakładali, że Wilamowianie są Niemcami. Istnienie poczucia odrębności od Niemców wśród Wilamowian oceniali negatywnie i widzieli jako efekt wieloletniej izolacji. Choć podstawą kursu będzie studium przypadku Wilamowian, studenci posiądą jednak wiedzę o innych grupach etnicznych i mniejszościach narodowych zamieszkujących Polskę, szczególnie tych na pograniczu polsko-niemieckim jak Ślązacy czy Kaszubi. Ważnym komponentem zajęć będzie zaprezentowanie współczesnych metod badań nad mniejszościami uwzględniającymi ich podmiotowość a także antropologiczne i folklorystyczne metody dekonstrukcji dyskursu nacjonalistycznego. Analizowane będą również przykłady dyskursów stygmatyzujących inne mniejszości: religijne czy seksualne. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent: K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze K_W02 Zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U10 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej Kompetencje społeczne: absolwent K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K08 docenia bogactwo kultury K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych K_K12 respektuje prawa własności intelektualnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywność na zajęciach (dyskusja i czytanie tekstów) - 2 prace domowe (analiza materiału źródłowego) -praca zaliczeniowa na wybrany temat z listy (możliwe zaproponowanie własnego tematu) Głównym kryterium oceny będzie regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz stopień przygotowywania się do zajęć weryfikowany podczas dyskusji na temat tekstów. Po zakończeniu kursu wymagana będzie praca zaliczeniowa o objętości około 5 stron na wybrany przez siebie temat. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Copyright by University of Warsaw.