University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

"Gender Trouble". Reading Judith Butler

General data

Course ID: 3700-AL-GT-OG
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: "Gender Trouble". Reading Judith Butler
Name in Polish: Gender Trouble”. Czytanie Judith Butler
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

„Dżender-śmęder”? Piętnaście lat od polskiego wydania „Uwikłanych w płeć” (oryg. Gender Trouble) tytułowy problem tego tekstu wciąż wywołuje w Polsce silne emocje. Nie trzeba długo szukać, żeby natrafić na artykuły naukowe, które stanowią krytykę „genderyzmu genderystów” nazywając go „ideologia totalną” wymierzoną przede wszystkim w polską rodzinę. Dlaczego filozoficzne pojęcie, które Judith Butler analizuje w swojej napisanej ponad trzydzieści lat temu książce, nadal pozostaje źródłem zażartego sporu?

Podczas naszych zajęć spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o kłopotliwy charakter pojęcia gender. Oraz o kłopotliwą aktualność tego pytania. Punktem wyjścia do naszych dyskusji będzie bliska lektura „Uwikłanych w płeć” wzbogacona zarówno o współczesne konteksty, jak i lektury przywoływane przez samą Butler. Pogłębiona analiza książki Butler pozwoli nam trafniej określić stawkę tego tekstu oraz wywoływane przez niego emocje.

Full description: (in Polish)

Nasze spotkania poświęcone będą analizie kolejnych rozdziałów „Uwikłanych w płeć”. Za pomocą bliskiej lektury (close reading) niewielkich partii tekstu spróbujemy rozmontować słynący z hermetyczności styl Judith Butler i zastanowić się nad wybraną przez nią strategią. Zobaczymy, w jakie teoretyczne alianse wchodzi Butler budując swoją argumentacje i za co krytykuje swoich przeciwników. W tym celu przyjrzymy się bliżej przywoływanym przez nią lekturom. Wspólnie zmierzymy się więc z klasycznymi tekstami feministycznymi (de Beauvoir, Irigaray, Kristeva, Wittig), psychoanalitycznymi (Freud, Lacan), filozoficznymi (Foucault) i antropologicznymi (Douglas, Lévi-Strauss).

Do zaliczenia przedmiotu studenci i studentki będą potrzebowali około 75 godzin lekcyjnych: 30 godzin na udział w zajęciach oraz 45 godzin na przygotowanie niezbędnych materiałów, tj. lektur zadanych na kolejne spotkania oraz wybranego tekstu na zaliczenie końcowe.

Proponowana kolejność tekstów i zagadnień:

1. Wprowadzenie.

Gender Trouble: Wokół sporu o gender.

2. Gender jako projekt polityczny I

Judith Butler, Uwikłani w płeć: feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska, Warszawa 2008, 33-49.

Michel Foucault, Historia seksualności, przeł. B Banasiak et al, Warszawa 1995 (fragmenty).

3. Biologiczne i filozoficzne podstawy myślenia o płci

—Produkcja wiedzy

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 50-53.

Aleksandra Derra, „Obiektywność spleciona z męskością, czyli o języku nauki z perspektywy feministycznej”, Teksty Drugie 4 (2011): 49-68.

—Kontekst społeczno-teoretyczny

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 54-67.

Simone de Beauvoir, Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa 2019 (fragmenty).

Luce Irigaray, Ta płeć, która nie jest jednością, przeł. K. Kłosińska, Fa-Art 4 (1996): 44-47.

—Podstawy metafizyczne

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 68-81.

Monique Wittig, Nie rodzimy się kobietą, przeł. M. Solarska, M. Borowicz, [w:] Maria Solarska, Martyna Borowicz (red.), Francuski feminizm materialistyczny. Wybór tekstów Colette Guillaumin, Christine Delphy, Monique Wittig, Poznań 2007, 135-146.

—Strategie destabilizacji

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 82-95.

Gayle Rubin, Rozmyślając o seksie, przeł. J. Mizielińska, Lewą Nogą 16 (2004): 164-204.

4. Gender jako projekt krytyczny

—Krytyka strukturalizmu

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 99-112.

Claude Lévi-Strauss, Elementarne struktury pokrewieństwa, przeł. M. Falski, Warszawa 2002 (fragmenty).

—Krytyka psychoanalizy

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 113-132.

Jacques Lacan, “Znaczenie fallusa”, przeł. S. Rodowicz-Ślusarczyk et al., Warszawa 2013: https://www.fppl.pl/wp-content/uploads/2013/04/Znaczenie-Fallusa.pdf.

—Krytyki psychoanalizy ciąg dalszy

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 133-154.

Sigmund Freud, Psychologia nieświadomości, przeł. R. Reszke, Warszawa 2007 (fragmenty).

5. Strategie genderowej rewolucji

—Polityka ciała

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 155-185.

Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia: Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków 2008 (fragmenty).

—Nieciągłość seksualna

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 186-210.

Michel Foucault, Prawdziwa płeć, przeł. A. Lewańska, [w:] Szaleństwo i literatura: powiedziane, napisane, Warszawa 1999, 293-301.

—Fikcyjna płeć

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 210-234.

Maria Solarska, Martyna Borowicz (red.), Francuski feminizm materialistyczny. Wybór tekstów Colette Guillaumin, Christine Delphy, Monique Wittig, Poznań 2007, 127-134, 147-157.

—Wywrotowa performatywność

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 235-243.

Mary Douglas, Czystość i zmaza, przeł. M. Bucholc, Warszawa 2007 (fragmenty).

6. Gender jako projekt polityczny II

Judith Butler, Uwikłani w płeć, 244-263.

Judith Butler, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, przeł. A. Ostolski, Warszawa 2011 (fragmenty).

Bibliography:

1. Austin, J.L. (1993). Mówienie i poznawanie. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. de Beauvoir, S. (2019). Druga płeć. Przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

3. Butler, J. (1993). Bodies that matter: on the discursive limit of „sex”. London & New York: Routledge.

4. Butler, J. (2004). „Gender is Burning: dylematy przywłaszczenia i subwersji”. Przeł. I. Kurz. Panoptikum 3: 142-15.

5. Butler, J. (2006). Undoing gender. London & New York: Routledge.

6. Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć: feminizm i polityka tożsamości. Przeł. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

7. Butler, J., Laclau, E., Žižek, S. (2014). Przygodność, hegemonia, uniwersalność: współczesne debaty na lewicy. Przeł. A. Czarnacka, M. Kropiwnicki, S. Królak. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

8. Butler, J. (2011). Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Przeł. A. Ostolski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

9. Derra, D. (2011). „Obiektywność spleciona z męskością, czyli o języku nauki z perspektywy feministycznej”. Teksty Drugie 4: 49-68.

10. Derrida, J. (1978). Drogi współczesnej filozofii. Przeł. A. Cichowicz. Warszawa: Czytelnik.

11. Douglas, M. (2007). Czystość i zmaza. Przeł. M. Bucholc. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

12. Fausto-Sterling, A. (1985). Myths of Gender: Biological Theories About Women and Men. New York: Basic Books.

13. Foucault, M. (1995). Historia seksualności. Przeł. B Banasiak et al. Warszawa: Czytelnik.

14. Foucault, M. (1999). Szaleństwo i literatura: powiedziane, napisane. Przeł. B. Banasiak et al. Warszawa: Fundacja Aletheia.

15. Freud, S. (2007). Psychologia nieświadomości. Przeł. R. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.

16. Geertz, C. (2005). Wiedza lokalna: dalsze eseje z zakresu antropologii interpretacyjnej. Przeł. D. Wolska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

17. Goffmann, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Przeł. H. i P. Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR.

18. Haraway, D. (2007) „‘Płeć’ do marksistowskiego słownika”. Przeł. A. Ostolski. Biblioteka online Think Tanku Feministycznego: http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0013haraway1.pdf

19. Irigaray, L. (1996). „Ta płeć, która nie jest jednością”. Przeł. Krystyna Kłosińska. Fa-Art 4: 44-47.

20. Irigaray, L. (2006). Speculum of The Other Woman. Przeł. G.C. Gill. Ithaca: Cornell University Press.

21. Jameson, F. (1996). „Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne”. Przeł. P. Czapliński. [W:] R. Nycz (red.). Postmodernizm: Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 190-213.

22. Kołos, A. (2014). „Inna maskarada. Kobiety w męskim przebraniu a nienormatywność płciowa”. [W:] B. Walęciuk-Dejneka, J. Posłuszna (red.). Tożsamość kobiet. Silne osobowości w literaturze, sztuce i religii. Kraków: Aureus, 77–90..

23. Kristeva, J. (2008). Potęga obrzydzenia: Esej o wstręcie. Przeł. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

24. Kristeva, J. (2007). Czarne słońce: depresja i melancholia, Przeł. M.P. Markowski, R. Ryziński, Kraków: Universitas.

25. Lacan, J. (2013). „Znaczenie fallusa”. Przeł. S. Rodowicz-Ślusarczyk et al. Forum Polskie Pola Lacanowskiego: https://www.fppl.pl/wp-content/uploads/2013/04/Znaczenie-Fallusa.pdf.

26. Laqueur, Th. (1990). Making Sex: Body and Gender from the Greeks to Freud. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

27. Levi-Strauss, C. (1992). Smutek tropików. Przeł. A. Steinsberg. Łódź: Wydawnictwo Opus.

28. Lévi-Strauss, C. (2002). Elementarne struktury pokrewieństwa. Przeł. M. Falski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

29. Riviere, J. (1929). „Womanliness as a Masquerade”. International Journal of Psychoanalysis 10: 303-313.

30. Rubin, G. (1975). „The Traffic in Women: Notes on the ‘Political economy’ of Sex”. [W:] R.R. Reiter (red.). Toward An Anthropology of Women. New York & London: Monthly Review Press, 157-210.

31. Rubin, G. (2004). „Rozmyślając o seksie”. Przeł. J. Mizielińska. Lewą Nogą 16: 164-204.

32. Salih, S. (2003). Judith Butler. London & New York: Routledge.

33. Solarska, M., Borowicz, M. (2007). Francuski feminizm materialistyczny. Wybór tekstów Colette Guillaumin, Christine Delphy, Monique Wittig. Poznań: Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

34. Turner, V. (2010). Proces rytualny. Struktura i antystruktura. Przeł. E. Dziurak. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu toku zajęć studenci i studentki:

1. umieją wymienić trudności i kwestie sporne związane z pojęciem gender (K_W01);

2. znają stanowiska czołowych autorek i autorów teorii feministycznej oraz gender studies (K_W06);

3. rozumieją, na czym polega metoda bliskiej lektury (close reading), jakie są jej zalety i ograniczenia (K_W05);

4. potrafią dokonać analizy różnych rodzajów tekstów teoretycznych z zakresu filozofii czy antropologii (K_U02);

5. samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony poddają krytycznej ocenie źródła o charakterze naukowym poświęcone pojęciu gender (K_U01);

6. umieją formułować opinie na temat tekstów teoretycznych analizujących pojęcie gender, wskazując na siłę czy słabość zawartych w nich argumentów (K_U06);

7. rozumieją miejsce i rolę krytycznej refleksji we współczesnym społeczeństwie (K_U04);

8. są gotowi do świadomego uczestniczenia w dyskusji toczącej się w społeczeństwie obywatelskim (K_K10).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.

Podstawowym warunkiem otrzymania oceny jest obecność. Możliwe są dwie nieobecności w semestrze i te nie niosą ze sobą konieczności zaliczania pominiętej partii materiału. Trzecia i czwarta nieobecność wymagają już zaliczenia indywidualnego. Powinno się ono odbyć w przeciągu dwóch tygodni od opuszczonego spotkania. Nieprzygotowanie do zajęć traktowane jest tak samo jak nieobecność.

Na ocenę końcową składają się dwa elementy:

1. przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów (65% oceny);

2. ustne zaliczenie końcowe polegające na dyskusji na temat wybranego przez studentkę lub studenta artykułu naukowego na temat gender (35% oceny).

Proponowana ocena końcowa będzie stanowiła wypadkową oceniania ciągłego i zaliczenia końcowego. Ocenie ciągłej będzie podlegało studenckie przygotowanie i aktywność na zajęciach. Zaliczenie końcowe odbędzie się w sesji letniej i będzie miało formę ustną.

Wstępny harmonogram zaliczenia końcowego wygląda następująco: na początku semestru uczestniczkom i uczestnikom zajęć udostępniony zostanie wybór artykułów naukowych analizujących pojęcie gender. Najpóźniej cztery tygodnie przed ostatnimi zajęciami każdy student i każda studentka zgłosi do zaliczenia jeden z proponowanych artykułów. Według tego klucza studenci i studentki zostaną podzieleni na grupy zaliczeniowe (3-5 osób). Zaliczenie końcowe odbędzie się w sesji letniej. Będzie miało formę moderowanej dyskusji w grupie polegającej na wspólnej analizie wybranego wcześniej tekstu. Jej celem będzie merytoryczna ocena zawartych tam argumentów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)