Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filmu dokumentalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-HFD-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filmu dokumentalnego
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy szczegółowego zagadnienia z zakresu historii filmu, a mianowicie historii filmu dokumentalnego potraktowanego jako filmowy gatunek i zarazem zjawisko socjologiczne.

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie możliwie kompleksowe przybliżenie studentom zagadnienia, jakim jest historia światowego filmu dokumentalnego od początków tego zjawiska (koniec XIX wieku) do dnia dzisiejszego. Kino jako fenomen społeczny i kulturowy zaczyna swe istnienie właśnie od form dokumentalnych (takich jak filmy braci Lumiere), a następnie dochodzi w jego ramach do stopniowego i znaczącego rozwoju tej formy, aż do dzisiejszego bogactwa dokumentalnych form kinowych, telewizyjnych i internetowych. Zajęcia obejmą następujące zagadnienia:

- Początki kina i początki rejestracji dokumentalnej

- Pierwsze kroniki filmowe

- Brytyjska szkoła dokumentu (m.in. John Grierson i „Poławiacze śledzi”)

- Filmowa awangarda w służbie dokumentu (Joris Ivens)

- Sowiecka szkoła montażu a film dokumentalny (Dziga Wiertow)

- Początki dokumentu epickiego i antropologicznego (Robert Flaherty)

- Brytyjski dokument czasu drugiej wojny światowej (Humphrey Jennings)

- Polska szkoła dokumentu (Karabasz, Kieślowski, Hoffman/Skórzewski)

- Free cinema i nowy dokument brytyjski (Andrerson/Richardson/Reisz)

- Cinema verite we Francji (Jean Rouch)

- Direct cinema w Stanach Zjednoczonych (Drew/Wiseman/Pennebaker)

- Dokument psychologiczny (Bracia Maysels, „Szare ogrody”)

- Dokument śledczy (Errol Morris)

- Reality show i telewizyjne formy dokumentalne

- Dokument eksperymentalny ery MTV (Godfrey Reggio)

- Dokument perswazyjny po 11 września 2001 r. (Michael Moore)

Forma zajęć wybrana przez prowadzącego to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.

Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”.

Literatura:

Literatura zalecana:

BARSAM R.M., Non-Fiction Film: A Critical History, Bloomington–Indianapolis 1992.

GRANT B. K, HILLIER J., 100 Documentary Films, London 2009.

HELMAN A., Film faktów i film fikcji: dialektyka postaw i poetyk twórczych, Katowice 1977.

KOŁODYŃSKI A., Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981.

OSTHERR K., Medical Visions: Producing the Patient Through Film, Television and Imaging Technologies, Oxford 2013.

PRZYLIPIAK M., Kino bezpośrednie 1960–1963, Gdańsk 2007.

– Kino bezpośrednie 1963–1970: Czas autorów, Gdańsk 2014.

– Kino bezpośrednie 1963–1970: Między obserwacją a ideologią, Gdańsk 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęćstudent ,

W zakresie wiedzy, zna i rozumie (K_W04, K_W05, K_W06):

- podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej

- podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej

- rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym

W zakresie umiejętności, potrafi (K_U01, K_U02, K_U05):

- selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych

- dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym

- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej

W zakresie kompetencji społecznych (K_K07, K_K09):

- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych

- czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii światowego filmu dokumentalnego (tytuły filmów, nazwiska twórców, nazwy i cechy nurtów, etc.). Wiedzą tą powinien wykazać się w teście zaliczeniowym, będącym podstawą oceny rocznej.

Zaliczenie na ocenę (praca końcowa)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Oleszczyk
Prowadzący grup: Michał Oleszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)