Individuality and community. Searches and identity dilemmas in the prose of Hermann Hesse
General data
Course ID: | 3700-AL-IW-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.202
|
Course title: | Individuality and community. Searches and identity dilemmas in the prose of Hermann Hesse |
Name in Polish: | Indywidualność i wspólnota. Poszukiwania i dylematy tożsamościowe w prozie Hermanna Hessego |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Umiejętność dokładnego, wnikliwego czytania tekstu ( close reading), gotowość do analizy i dyskusji. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem lektury i namysłu staną się najważniejsze, „kultowe” utwory prozatorskie Hermanna Hessego, zwłaszcza zaproponowane w nich konstrukcje tożsamościowe bohaterów. W opinii Tomasza Manna jego twórczość należy do „szczytowych i najczystszych dokonań naszej epoki”. Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o ich aktualności i przydatności we współczesnych nurtach myślenia o indywidualności, modelach wspólnoty, stosunku/wartości indywidualności i wspólnoty. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem lektury i namysłu staną się najważniejsze, kultowe utwory prozatorskie Hermanna Hessego, zwłaszcza zaproponowane w nich konstrukcje tożsamościowe bohaterów. Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o ich aktualności i przydatności we współczesnych nurtach myślenia o twórczej indywidualności, modelach wspólnoty, stosunku/wartości/ambiwalencji indywidualności i wspólnoty. Pod kołami: indywidualność człowieka młodego i szkoła Demian: indywidualność versus historia Siddhartha: indywidualność versus świat zmysłowy Wilk stepowy: indywidualność i jej rozszczepienia wobec kultury i społeczeństwa, samotność, miłość Podróż na Wschód: model wspólnoty relatywizującej indywidualność? Gra szklanych paciorków: wspólnota ocalająca indywidualność? Baśnie. (model dojrzałej indywidualności kochającej/akceptującej świat) Im dojrzalsi, tym młodsi : refleksje i wiersze o starości. |
Bibliography: |
Biografia: Hermann Hesse : wędrowiec i jego cień / Gunnar Decker ; z niemieckiego przełożyły Eliza Borg, Maria Przybyłowska, Warszawa 2014. Maria-Felicitas Herforth, Erläuterungen zu Hermann Hesse Das Glasperlenspiel, 2 wydanie, Hollfeld 2003. Samsami Behrang: Die Entzauberung des Ostens : Zur Wahrnehmung und Darstellung des Orients bei Hermann Hesse, Armin T. Wegner und Annemarie Schwarzenbach : Bielefeld, 2011 / Elżbieta Antochewicz.Antochewicz, Elżbieta. Detlef Haberland, Geza Horváth (Hg.): Hermann Hesse und die Moderne : Diskurse zwischen Ästhetik, Ethik und Politik, Wien 2013 / Elżbieta Antochewicz. Hermann Hesse und die literarische Moderne : Kulturwissenschaftliche Facetten einer literarischen Konstante im 20. Jahrhundert : Aufsätze / hrsg. von Andreas Solbach. Katarzyna Nowakowska, Hermann Hesse w poszukiwaniu własnej tożsamości : bohaterowie literaccy jako transformacje ich autora, Wrocław 2004. Im dojrzalsi, tym młodsi : refleksje i wiersze o starości / Hermann Hesse ; z fot. Martina Hessego ; wydał Volker Michels ; przeł. Anna Kryczyńska i Robert Reszke. Figury podróży : Hesse, Eliade, Jung, Lévi-Strauss - w drodze do Indii i z powrotem / Anna Wieczorkiewicz, Warszawa 2021. Karol Sauerland, Ist eine Befreiung vom Zwang zur Identität möglich? : Bemerkungen zu Adorno, Wrocław 1978. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się 1. W zakresie wiedzy student: - Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05) 2. W zakresie umiejętności potrafi: - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materia łów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02) - Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03) - przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby od biorców (K_U11) 3. W zakresie kompetencji społecznych: - przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dopuszczalne dwie nieobecności. Ocena ciągła. Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (znajomość tekstu) merytoryczna aktywność w dyskusji. Ustne. Przedstawienie jednej, wybranej lektury z zaproponowanej przez Prowadzącą listy w formie referatu na zajęciach |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Sadkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Sadkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.