Cartographies of environmental humanities
General data
Course ID: | 3700-AL-KHS-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cartographies of environmental humanities |
Name in Polish: | Kartografie humanistyki środowiskowej |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na czytanie tekstów naukowych. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem, czy stanowią one jej część. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie do nurtów, zagadnień i pojęć rozwijanych w ramach tzw. humanistyki środowiskowej. Rozpoczniemy od ujęcia genealogicznego, badając jak doszło do “zazielenienia” humanistyki, a także zastanowimy się nad rolą humanistyki w dobie kryzysu klimatyczno-środowiskowego, sytuując różne rozgałęzia humanistyki środowiskowej w kontekście badań nad epoką Antropocenu. Po wstępnym rozpoznaniu pola badawczego, przyjrzymy się kolejno kierunkom łączonym z pojęciem humanistyki środowiskowej, zastanawiając się zarazem czy stanowią one jej część. W trakcie zajęć przyjmiemy perspektywę interdyscyplinarną, sięgając do dziedzin takich jak estetyka, filozofia, kulturoznawstwo, antropologia czy historia. Zajęcia podzielone będą na bloki tematyczne (dany temat omawiany będzie podczas 2-3 spotkań): 1. Humanistyka środowiskowa - wprowadzenie; 2. Człowiek i inne zwierzęta, czyli humanistyka środowiskowa a animal studies; 3. Sprawczość materii: krytyczny posthumanizm, feministyczny nowy materializm; 4. Petrokultury, czyli humanistyka energii; 5. Błękitna planeta, błękitna humanistyka; 6. Dokąd zmierzamy? Humanistyka przyszłości wobec kryzysu środowiskowego. Zajęcia prowadzone będą przez dwie prowadzące reprezentujące różne dyscypliny i perspektywy badawcze: kulturoznawczynię zajmującą się głównie animal studies (dr Gabriela Jarzębowska) oraz filozofkę specjalizującą się w posthumanistycznych odczytaniach antropocenu (mgr Maja Rup) co umożliwi komplementarność analiz omawianych problemów. |
Bibliography: |
Humanistyka środowiskowa - wprowadzenie: - Czapliński, Przemysław, i inni (red.). 2017. Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Warszawa: IBL PAN. - Domańska, Ewa. 2013 „Humanistyka ekologiczna”, w: Teksty Drugie. 1-2: 13-32. - Horn, Eva, and Hannes Bergthaller. 2020. The Anthropocene. Key Issues for the Humanities. New York: Routledge. Człowiek i inne zwierzęta, czyli humanistyka środowiskowa a animal studies: - Bakke, Monika. 2011. „Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?”. Teksty Drugie, (3):193-204. - DeMello, Margo. 2021. Animals and society: An introduction to human-animal studies. Columbia University Press. - Wolfe, Cary. 2009. „Human, all too human: “Animal studies” and the humanities”. pmla, 124(2): 564-575. Sprawczość materii: krytyczny posthumanizm, feministyczny nowy materializm: - Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures. Science, environment, and the material Self. Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press. - Barad, Karen. 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press. - Braidotii, Rosi. 2014. Po człowieku. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa. - Dipali, Matchur. 2022. Available to be poisoned. Toxicity as a Form of Life. Lanham: Lexington. - Pasek, Anne. 2021. Carbon Vitalism: Life and the Body in Climate Denial. “Environmental Humanities”. 13(1). Petrokultury, czyli humanistyka energii: - Barney, Darin, and Imre Szeman. 2021. “Introduction: From Solar to Solarity.” South Atlantic Quarterly. 120(1): 1–11. - Bellamy, Brent, and Jeff Diamanti, ed. 2018. Materialism and the Critique of Energy. Chicago: MCM. - Carlson, Adam, Imre Szeman, and Sheena Wilson, ed. 2017. Petrocultures. Oil, Politics, Culture. Montreal: McGill-Queen’s University Press. - Coleman, Kevin, James, Daniel (red.). 2021. Capitalism and the camera. Essays on Photography and Extraction. London: Verso. - Hickel, Jason, and Giorgos Kallis. 2020. “Is Green Growth Possible?”. New Political Economy. 25(4): 469-486. - LeMenager, Stephanie. 2014. Living Oil. Petroleum Culture in the American Century. New York: Oxford University Press. - Malm, Andreas. 2016. Fossil Capital. The Rise of Steam Power and the Roots of Global Warming. London-New York: Verso. - Mulvaney, Dustin. 2019. Solar Power. Innovation, Sustainability, and Environmental Justice. Oakland: University of California Press. - Timothy, Mitchell. 2011. Carbon Democracy political power in the age of oil. London-New York: Verso. Błękitna planeta, błękitna humanistyka: - Naimanis, Astrida. 2017. Bodies of Water. Posthuman Feminist Phenomenology. London-New York: Bloomsbury Publishing. - Jarosz, Ewelina. 2021. „Błękitna humanistyka: kultura, sztuka i wspólnota”. Przegląd Kulturoznawczy. 48(2): VII–XIV. Dokąd zmierzamy? Humanistyka przyszłości wobec kryzysu środowiskowego: - Domańska, Ewa, Słodkowski, Piotr Stobiecka, Monika (red.). 2022. Humanistyka prewencyjna. Warszawa-Poznań: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Poznańskie Centrum Dziedzictwa. - Tsing, Anna. 2015. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press. Wskazane pozycje stanowią propozycje lektur. Szczegółowa lista ustalona zostanie z osobami uczestniczącymi na początku zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć: W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie (K_W01, K_W05, K_W06) - podstawową terminologię związaną z humanistyką środowiskową, kryzysem klimatycznym i antropocenem oraz rozumie ich rolę kulturze - podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów związanych z katastrofą klimatyczną - podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej dotyczące zagadnień dotyczących problematyki klimatycznej W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U01, K_U03, K_U07): - selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji dotyczących katastrofy klimatycznej i antropocenu, pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych - sformułować problem badawczy dotyczący wybranych zagadnień związanych z humanistyką środowiskową - przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim W zakresie kompetencji społecznych student/ka(K_K04, K_K11): - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań - szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie przedmiotu składa się: - merytoryczny udział w dyskusjach na zajęciach (50%), - praca pisemna (50%). Limit nieobecności w semestrze: 2. W przypadku 3-4 nieobecności w semestrze osoba może te nieobecności zaliczyć w formie ustnej (rozmowa o wybranych tekstach). W przypadku więcej niż 4 nieobecności w semestrze nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Gabriela Jarzębowska-Lipińska, Maja Rup | |
Group instructors: | Gabriela Jarzębowska-Lipińska, Maja Rup | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.