Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ludzie i ekoni czyli ekonomia i finanse dla humanistów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-LE-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ludzie i ekoni czyli ekonomia i finanse dla humanistów
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Ekonomia i finanse uchodzą często za nudy. Tymczasem całe życie stawiamy czoła problemom ekonomicznym i finansowym – zabiegamy o dochody i nieustannie dokonujemy wyborów – konsumować, oszczędzać czy inwestować?

W ekonomii znajdujemy wszystkie nasze żywotne interesy jako jednostki i całe skomplikowane społeczeństwo. W poszukiwaniu sensu stawiamy pytania:

Czy nieustanny wzrost to naprawdę konieczność?

Skąd wzięły się pieniądze i dlaczego rządzą światem?

Czy efektywność i pogoń za zyskiem wyklucza sprawiedliwość?

Czy ratowanie banków, które spowodowały kryzys jest sprawiedliwe?

Itd. itd.

Żeby zrozumieć świat ekonomii i finansów, spojrzymy z perspektywy makro i mikro i przechodząc przez kolejne kręgi wtajemniczenia, obejrzymy go oczami humanisty.

Pełny opis:

Przedmiot nie jest całościowym wykładem ekonomii. Jest subiektywnym wyborem tematyki ekonomicznej i finansowej w celu przybliżenia jej studentom kierunków humanistycznych, którzy w programach swoich studiów tematyki tej nie podejmują.

Zagadnienia ekonomiczne i finansowe są integralną częścią naszej ludzkiej egzystencji. Ich znajomość jest ważną częścią składową wiedzy i kompetencji, które umożliwiają samodzielny osąd rzeczywistości społecznej, w której żyjemy, a w jego następstwie wybór trajektorii własnego rozwoju i zajęcia odpowiadającego aspiracjom młodego człowieka miejsca w społecznej sieci relacji.

Wybrane tematy stanowią kolejne „kręgi wtajemniczenia”, poczynając od spraw najbliższych każdemu człowiekowi – ekonomii gospodarstwa domowego, a kończąc na ekonomii świata.

Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium, dając uczestnikom możliwość aktywnego udziału w dyskusji i analizie przykładów, wywodzących się nie tylko z doświadczenia prowadzącej, ale i doświadczenia lub choćby wyobraźni studentów.

Około 1/6 czasu zajęć przeznaczona będzie na zajęcia terenowe w instytucjach życia gospodarczego (przedsiębiorstwa, giełda, banki), w czasie których studenci przekonają się, że podejmowane zagadnienia nie są tylko naukową abstrakcją, ale staną się dla nich realną rzeczywistością.

Wiele tematów ilustrowanych będzie najbardziej aktualnymi danymi statystycznymi, których interpretacja umożliwi studentom nabycie kompetencji również w tym zakresie.

Literatura:

Literatura będzie przekazywana bieżąco na zakończenie każdego bloku tematycznego.

W ramach przygotowania do pierwszych zajęć zalecana lektura:

Gilgamesz. Epos starożytnego dorzecza.

Zrekonstruował, przełożył i wstępem opatrzył. R. Stiller.

PIW, Warszawa 1980

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ ka posiada wiedzę na temat: podstawowych pojęć ekonomicznych i finansowych, etapów rozwoju kultury materialnej człowieka w przebiegu rozwoju cywilizacyjnego, podstawowych mechanizmów ekonomicznych i finansowych oraz ich wzajemnego powiazania,

Potrafi analizować i interpretować zjawiska ekonomiczne i finansowe w życiu codziennym,

Posiada umiejętność krytycznej analizy, argumentacji i przekonywania do swoich racji,

Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów,

Ma świadomość etycznego wymiaru ekonomii i finansów.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceniane na bieżąco przez prowadzącą,

- ocena eseju zaliczeniowego na jeden z dwóch zaproponowanych tematów.

Waga tych dwóch kryteriów składowych w ocenie końcowej będzie identyczna.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegająca usprawiedliwieniu – 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pasło-Wiśniewska
Prowadzący grup: Maria Pasło-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)