Modern literature in the perspective of long duration (continuation, rupture, dialogue) - continuation
General data
Course ID: | 3700-AL-LNP-II-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Modern literature in the perspective of long duration (continuation, rupture, dialogue) - continuation |
Name in Polish: | Literatura nowożytna w perspektywie długiego trwania (kontynuacja, zerwanie, dialog)-kontynuacja |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest interpretacja wybranych dzieł literackich w perspektywie długiego trwania motywów, tematów i toposów, służąca wykształceniu umiejętności czytania tekstu w perspektywie jego stosunku do tradycji. Ważnym kontekstem analiz będzie zagadnienie tożsamości dziedzictwa europejskiego, trwałej mimo zróżnicowania zjawisk i odmian formacji kulturowych. Istotnym tematem konwersatorium stanie się rozpoznawanie strategii „rozmowy” twórców z tradycją europejską (kontynuacja, dialog, polemika, odrzucenie, bunt…). |
Full description: |
(in Polish) Poniższy opis ujmuje proponowane zagadnienia, które będą stanowić ok. 80% zajęć. 20% (w ostatniej części sem. zimowego i letniego) chcemy przeznaczyć na przedstawienie indywidualnych badań Doktorantów i Studentów. Ponadto istnieje możliwość takiego dobrania materiału egzemplifikacyjnego dotyczącego poszczególnych zagadnień, aby zajęcia w największym stopniu odpowiadały zainteresowaniom badawczym uczestników. Kolejne zajęcia będą się składały z wykładu wprowadzającego, prezentacji zgłoszonych indywidualnie przez Studentów oraz dyskusji nad wybranymi tekstami dzieł. Na seminaria będą zapraszani specjaliści w zakresie poszczególnych zagadnień: Opis dotyczy obu semestrów SEMESTR ZIMOWY I. Człowiek i natura Mimesis. Założenia teoretyczne naśladowania natury. Toposy związane z wizją natury Arkadyjskość, sielankowość, idylliczność. Czytanie krajobrazu. Współczesne dialogi z tematem arkadyjskim. Krajobraz ruin. II. Homo viator Człowiek w podróży. Odys Homera i jego reinkarnacje od średniowiecza do współczesności. III. Homo militans Człowiek i wojna Mity założycielskie: trojański (Iliada Homera) i italski (Eneida Wergiliusza). Jednostka versus zbiorowość walcząca. Synergia i napięcia. Formowanie się etosu rycerskiego – od średniowiecza do romantyzmu. Piękno i groza wojny. Rycerz romantyczny. Tyrtejskość. Mit Sparty i jego recepcja. Odpowiedzi literatury XX i XXI wieku na paradygmat militarny. IV. Homo patiens Człowiek w cierpieniu. Bohaterowie tragedii greckiej. Tragizm w teatrze Szekspira.Romantyczne i współczesne gry z teatrem Szekspira. Romantyczne rozmowy z Bogiem. Pytanie o sens cierpienia w literaturze współczesnej SEMESTR LETNI V. Homo amans Człowiek i miłość. Mity założycielskie: Eros, Venus coelestis i Venus vulgaris Miłość i śmierć w mitach greckich (Akteon, Adonis, Narcyz, Persefona) Ars amandi poetów starożytnych i wczesnonowożytnych Romantycy o miłości – współczesne nawiązania do romantycznej wizji miłości. Destrukcja mitów w literaturze XX i XXI wieku VI. Homo artifex Człowiek i piękno. Wielka Teoria Piękna (klasycyzm). Piękno wielorakie i „piękno zmącone”. Kim jest artysta? Rzemieślnik czy alter Deus? Marzenie o metaforze integralnej czyli opera od XVI do XIX wieku. Przemiany koncepcji piękna w dobie nowoczesności. VII. Homo politicus Człowiek i państwo. Modele ustrojowe między ideą i rzeczywistością historyczną. Politeja - civitas – monarchia w zwierciadle literatury. Współczesne dyskursy polityczne wobec wzorców retoryki politycznej epok dawnych. |
Bibliography: |
Fragmenty omawianych dzieł oraz pomocniczej literatury przedmiotu będą określone i udostępnione Studentom Teksty literackie „kanoniczne” - Arystoteles, Poetyka, Ossolineum, oprac. H. Podbielski, Wrocław 1989, Biblioteka Narodowa II 209. - Cykl kosowski, w: A. Naumow, Dar słowa. Ze starej literatury serbskiej, Warszawa 1984 - Marek Tulliusz Cyceron, Mowy, przekł. S. Kołodziejczyk, J. Mrukówna, D. Turkowska, Wydawnictwo Antyk, Marek Derewiecki, Kęty 2002. - Marek Tulliusz Cyceron, O mówcy, przeł. wstępem i komentarzem opatrzył B. Awianowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2010 (dostępny pdf). - Homer, Iliada, tłum K. Jeżewska, Warszawa 2005 "Biblioteka Antyczna". - Homer, Odyseja, przekł. L. Siemieński, wstęp Z. Abramowiczówna, oprac. J. Łanowski, Ossolineum, Wrocław 1992, Biblioteka Narodowa II 2Giambattista Marino, Adon, przeł. Anonim, oprac. L. Marinelli, Mrowcewicz, t. I-II, La Fenice, Roma-Warszawa 1993. - Giambattista Marino/Anonimo, La novelletta / Bajka, a cura di L/ Marinelli, „Archivio Barocco, Univ. di Parma” 1992. - A. Mickiewicz, Dziady - Opowieści Okrągłego Stołu / oprac. Jacques Boulenger ; przeł. K. Dolatowska, T. Komendant; wstępem i przypisami opatrzyła E.D. Żółkiewska, Warszawa 1987, PIW. - Owidiusz, Metamorfozy, tłum. S. Stabryła, A. Kamieńska, Ossolineum, Wrocław 1977-2004, Biblioteka Narodowa II - Percewal z Walii, Arcydzieła francuskiego średniowiecza, Wybór M. Żurowskiego, Wstępy i przypisy Z. Czernego. Pod red. naukową Z. Czernego, PIW, Warszawa 1968. - Francesco Petrarca, Drobne wiersze włoskie. Rerum vulgarium frafmenta, wstęp P. Salwa, koment. M. Santagata, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2006. - Platon, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1982. [lub ed. Hachette 2022]Wacław Potocki, Transakcja wojny chocimskiej, w: Tenże, Dzieła, t.1, oprac. L. Kukulski, słowo wstępne B. Otwinowska, PIW, Warszawa 1987. - Pieśń o Rolandzie, wiele wydań. Optymalne: Pieśń o Rolandzie, tłum. T. Żeleński (Boy), opr. A. Drzewicka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991, Biblioteka Narodowa. - „Słowo o wyprawie Igora”, do wyboru tłum. Juliana Tuwima lub Andrzeja Sawy (wiele wydań, dostępne w sieci Sofokles, Król Edyp, tłu, K. Morawski, Ossolineum, Wrocław 1947 Biblioteka Narodowa, II S - W. Shakespeare, Hamlet, Ossolineum, Wrocław 1966, Biblioteka Narodowa II 20 - J. Słowacki, Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu - J. Słowacki, Sen srebrny Salomei - J. Słowacki, Samuel Zborowski - Torquato Tasso, Gofred abo Jeruzalem wyzwolona przekładania Piotra Kochanowskiego, oprac. S. Grzeszczuk, przypisy R. Pollak, Warszawa 1968. -Publiusz Wergiliusz Maro, Eneida, przeł. Tadeusz Karyłowski, oprac. Stanisław Stabryła, wyd. 3 zm., Biblioteka Narodowa II 29, Wrocław 1980 (lub: przekł. I. Wieniewskiego, wstęp S. Stabryła, Kraków 1978; przekł. Z. Kubiaka, Warszawa 1987). Literatura przedmiotu fakultatywna (Do swobodnego wyboru i wykorzystania przez Studentów - Antyk romantyków – model europejski i wariant polski. Rekonesans, pod red. M. Kalinowskiej i B. Paprockiej-Podlasiak, Toruń 2003. - I. Čolović, Śmierć na Kosowym Polu. Historia mitu kosowskiego, Sejny 2019 (wybrane fragmenty). - M. Cytowska, H. Szelest: Literatura rzymska. Okres Cesarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992. - J. Domański, Paideia Platona i humanitas Cycerona. Perspektywa antropologiczna, w: Humanitas, Projekty antropologiczne, Część pierwsza. Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, redakcja naukowa A. Nowicka-Jeżowa, Wydawnictwo Naukowe Neriton, Warszawa 2009-2010, s. 137-164. - Dziady Adama Mickiewicza: poemat – adaptacje –tradycje, pod red. B. Doparta, Kraków 1999. - Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków 2007. - P. Grimal: Miłość w starożytnym Rzymie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005. - J. Hankins, Greek Studies in Italy: From Petrarch to Bruni, [w:] Petrarca e il Mondo Greco (Atti del Convegno Internazionale di Studi, Reggio Calabria, 26-30 Novembre 2001), ed. M. Feo, V. Fera, P. Megna, A. Rollo, Firenze 2007. - J. Hankins, Greek Studies in Italy: From Petrarch to Bruni, [w:] Petrarca e il Mondo Greco (Atti del Convegno Internazionale di Studi, Reggio Calabria, 26-30 Novembre 2001), ed. M. Feo, V. Fera, P. Megna, A. Rollo, Firenze 2007. - G. Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western literature, London, New York [etc.] Oxford 1967. - M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i historia (dwa wydania). - T. Lebiecki, Od graala do Świętego Graala. Reinterpretacja procesu chrystianizacji legendy, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.A. Drzewicka, Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998. - L.Marinelli, Polski Adon. O poetyce i retoryce przekładu, Izabelin 1997. - E. Panofsky, Et in Arcadia ego, w: tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971. - Idylla polska, oprac. A. Witkowska, I. Jarosińska, Wrocław 1995. - M. Petoletti, Boccaccio, the Classics and the Latin Middle Ages, [w:] Petrarch and Boccaccio: The Unity of Knowledge in the Pre-modern World, ed. I. Candido, Berlin & Boston 2018, s. 226–243. - H. Podbielski, Homer, [w:] "Literatura Grecji starożytnej", Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2005 t. I. ss. 67-155 - R. Pollak, “Gofred” Tassa-Kochanowskiego, wyd. 2, przejrzane i uzup. Wrocław 1973. - E. Rawson, The Spartan Tradition in European Thought, Oxford 1969. - Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009. - Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka, S. Rzepczyńskiego, Warszawa 2014. -Siew Dionizosa. Inspiracje Grecji antycznej w teatrze i dramacie XX wieku w Europie Środkowej i Wschodniej. Rekonesans, pod red. J. Axera i Z. Osińskiego, Warszawa 1997. - B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, przeł. A. Onysymow, Aletheia, Warszawa 2009. - R. Sowerby, Early Humanist Failure with Homer (I), International Journal of the Classical Tradition 4 (1997), s. 37–63. - Sparta w kulturze polskiej, red. M. Borowska, M. Kalinowska, J. Speina, K. Tomaszuk, Warszawa 2014 - W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022-2023. - W kręgu “Gofreda” i “Orlanda”. Księga pamiątkowa sesji naukowej Piotra Kochanowskiego, Wrocław 1970. - R. Weiss, Medieval and Humanist Greek, Padova 1977. - N. G. Wilson, From Byzantium to Italy: Greek Studies in the Italian Renaissance, London 1992. - M. Zaleski, Echa idylli w literaturze polskiej doby nowoczesności i późnej nowoczesności, Kraków 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10 - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze, - stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych, - ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych, - zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury, - ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie, - powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych. Student potrafi: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U010, K_U011 - samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny, - samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych, - samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej, - samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych, - wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury, - uczestniczy w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych, - samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym, - przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców, - stosuje reguły pracy zespołowej. Student jest gotów: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08, K_K09 - do kształcenia ustawicznego (lifelong learning), - do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze, - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań, - podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, - szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych, - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze, - ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej, - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim, |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia seminarium: - systematyczne i aktywne uczestnictwo w seminariach. Dopuszczalna nieobecność na jednych zajęciach w semestrze (4 godz. zajęć); - znajomość wskazanych tekstów oraz udział w ich interpretacji; - przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia. Kryteria oceny: znajomość tekstów i literatury przedmiotu, wartość merytoryczna prezentacji i wypowiedzi w dyskusji, systematyczność i efektywność pracy. Oceny są ustalane przez współprowadzących profesorów na podstawie wartości prezentacji oraz wypowiedzi w dyskusji. Studenci nie realizujący wszystkich wymogów mają możliwość zaliczenia przedmiotu podczas indywidualnej rozmowy zaliczeniowej. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maria Kalinowska, Alina Nowicka-Jeż | |
Group instructors: | Hieronim Grala, Maria Kalinowska, Alina Nowicka-Jeż | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.