Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metafora i poznanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-MP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metafora i poznanie
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Nie ma wymogu zaliczenia konkretnych przedmiotów, pożądane jest podstawowe rozeznanie w zakresie lingwistyki XX wieku.

Plastyczność myślenia, chęć uczestniczenia w dyskusji, systematyczność lektur, będących jej przedmiotem. Przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa i komunikowania społecznego.


Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny, łączą w spójną całość wiedzę z zakresu lingwistyki, socjolingwistyki, semiotyki, sztuki interpretacji. Podstawowym celem projektu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi teoriami metafory, zarówno tymi z czasów świetności retoryki, jak i inspirowanymi osiągnięciami lingwistyki dwudziestowiecznej. Ważnym celem zajęć jest dowiedzenie twierdzenia, że metafora wykorzystuje normalny, chociaż silniej eksponowany mechanizm językowy (teza przeciwstawna do koncepcji metafory jako odstępstwa od normy, językowej dewiacji), wykorzystywany w mowie potocznej, literaturze, reklamie, dyskursie władzy.

Główny nacisk położony został na poznanie funkcji wypowiedzi metaforycznych, ujawniających nowe relacje między wypowiedzią a rzeczywistością lub świadomie zaciemniającego istotę wspomnianej relacji (metafora w publicystyce, reklamie, dyskursie władzy).

Pełny opis:

1. Od Arystotelesa do Wierzbickiej; różne koncepcje wypowiedzi metaforycznej.

2. Retoryczne koncepcja metafory: metafora jako odstępstwo od normy, metafora jako dewiacja. Dosłowne i przenośne znaczenie wyrazu. Koncepcje znaczenia.

3. Interakcyjna teoria metafory.

4. Metafora i jej granice. Koncepcje Aleksandry Okopień-Sławińskiej i Marii Renaty Mayenowej.

5. Metafora jako narzędzie myślenia i poznania.

6. Metafora w ujęciu semiotycznej szkoły tartusko-moskiewskiej.

7. Metafora a gatunek wypowiedzi; metafora w mowie potocznej, poezji, baśni, micie, reklamie, tekstach wizualnych. Nowatorskie i zleksykalizowane metafory.

8. Czy metaforę można zobaczyć? Metafora w tekstach wizualnych.

9. Metafora w wypowiedziach polityków.

10. Metafora w wypowiedzi historycznej, czyli o tzw. metahistorii.

11. Meta-forycznie i meta-fizycznie. Metafora w filozofii: Paul Ricoeur i Hanna Arendt

12. Epistemologia metafory według Paula de Mana.

13. Metafory w życiu codziennym: Lakoff i Johnson.

14. Dekonstrukcjonizm i metafora; Derrida i biała mitologia

15. Metafora w wypowiedzi plastycznej.

Literatura:

Arendt Hanna, Filozofia i metafora. “Teksty” 5 (47), 1979.

Balcerzan Edward, Metafora i interpretacja. “Teksty” 5 (47), 1979.

Black Max, Jeszcze o metaforze. “Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2.

Black Max, Metafora. “Pamiętnik Literacki” 1971, z. 3.

De Man Paul, Epistemologia metafory. “Nowa Krytyka” 3, 1992.

Derrida Jacques, Biała mitologia. Metafora w tekście filozoficznym. “Pamiętnik Literacki” 1986, z. 2.

Dobrzyńska Teresa, Metafora. Wrocław 1984.

Dobrzyńska Teresa, Mówiąc przenośnie. Studia o metaforze. Warszawa 1994.

Frejdenberg Olga M., Metafora. “Pamiętnik Literacki” 1984. z. 2.

Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego. Warszawa 1999. Tu rozdział: Tekst historiograficzny jako artefakt literacki.

Lakoff George, Johnson Mark, Metafory w naszym życiu. Warszawa 1988.

Mayenowa Maria Renata, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka. Wrocław 1974, s.222-251.

Okopień-Sławińska Aleksandra, Metafora bez granic. “Teksty” 6 (54), 1980.

Porębski Mieczysław, Czy metaforę można zobaczyć? “Teksty” 5 (47), 1979.

Reddy Michael J., Semantyczne ujęcie metafory. “Pamiętnik Literacki” 1983, z. 2.

Ricoeur Paul, Meta-forycznie i meta-fizycznie. “Teksty” 6 (54), 1980.

Ricoeur Paul, Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażenie odczuwanie. “Pamiętnik Literacki” 1984, z. 2.

Ziomek Jerzy, Retoryka opisowa. Warszawa 2000, s 159- 249.

Efekty uczenia się:

zob. opis w cyklu

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie umiejętności studentów pod kątem zakładanych efektów uczenia się

Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność) 20%

Końcowe zaliczenie ustne lub egzamin ustny 30 %

Referat na jednen z tematów zajęć 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Kloch
Prowadzący grup: Zbigniew Kloch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)