University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Music in a Managed World or Adorno Out of Tune

General data

Course ID: 3700-AL-MZS-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Music in a Managed World or Adorno Out of Tune
Name in Polish: Muzyka w zarządzanym świecie albo Adorno rozstrojony
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Short description: (in Polish)

Seminarium będzie poświęcone analizie tekstów na temat muzyki znanego i dziś niezwykle często cytowanego filozofa z Frankfurtu - Theodora W. Adorno. Wydaje się, że obfitość konceptualnych analiz naszych czasów przeciwstawia się wyjątkowe ubóstwo ich fenomenologicznych opisów. Nie dotyczy to na szczęście Adorno, który jest w stanie usłyszeć wszelkie echa i pomruki ducha zbiorowego w nastrojach muzycznych.

Full description: (in Polish)

Na seminarium będziemy pytać, czy naszą „głuchą” (i hałaśliwą) epokę cechuje zanik zdolności słuchania i nastrajania ucha/ducha? Czy jesteśmy pierwszymi ludźmi lub pierwszą cywilizacją, w której nie sposób znaleźć źródłowego Stimmung? Czy zatem jesteśmy całkowicie niemuzykalni, a brak Stimmung to brak powołania duchowego w ogóle? Dusza człowieka utraciła swoją muzykę, jak ją jednak odzyskać? Czy Adorno uczy nas cierpliwego odzyskiwania tego utraconego nastrojenia? Czy jedyny nastrój jaki pozostał to nastrój rozstrojenia, który nie zalicza się już do rejestrów muzyki, a jest tylko „zgiełkiem”, „hałasem” lub „szumem”?

1-2. Strawiński (czyli restauracja przyszłości) kontra Schönberg (czyli postęp). Skrajności albo możliwość ekspresji muzycznej w dobie fetyszyzacji materiału dźwiękowego

Literatura: Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki. Przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974.

3-4. Wagner nie-do-uratowania. Dziewiętnastowieczna burżuazja w operze albo fantazje, mity i chimery na temat kultury i panowania poprzez kulturę

Literatura: Theodor W. Adorno, In search of Wagner, trans. Rodney Livingstone, London: Verso, 2009.

5-6. Opera na płycie winylowej albo technika zapisu muzycznego i jej konsekwencje

Literatura: Theodor W. Adorno, Wagner’s Relevance for Today, The Form of the Phonograph Record, Opera and the Long-playing Record, The Curves of the Needle, trans. Thomas Y. Levin, [in:] Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002.

7-8. Fizjonomia muzyczna artysty: od dziecięcych fascynacji marszami i ludowymi akordami po wrażliwość na rozpad formy muzycznej.

Literatura: Theodor W. Adorno, Mahler: A Musical Physiognomy, trans. Edmund Jephcott, University of Chicago 1992.

9-10. Mistrz najmniejszego ogniwa, albo muzyka relacji połączeń i mediacji.

Literatura: Theodor W. Adorno, Alban Berg: Master of the Smallest Link, trans. Christopher Hailey, Juliane Brand, Cambridge University Press, 1991.

11-12. Notatki o Beethovenie albo dziennik intymny z przesłuchań/ odsłuchań / wysłuchań/ podsłuchań – „doświadczeń” muzyki ducha

Literatura: Theodor W. Adorno, Beethoven: the philosophy of music: fragments and texts, trans. Rolf Tiedemann, Polity Press, 1998.

13-14. Co narodowy socjalizm zrobił ze sztuką albo regresje słyszenia

Literatura: Theodor W. Adorno, What National Socialism Has Done to the Arts, On the Social Situation of Music, On Popular Music, Kitsch, Music in the Background, transl. Thomas Y. Levin, [in:] Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002.

15-16. Jazz albo reszta jest hałasem (być może szumem)

Literatura: Theodor W. Adorno, On Jazz, Farewell to Jazz, Difficulties, trans. Thomas Y. Levin, [in:] Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002

17-18. Głos Radia albo krytyka muzyki radiowej

Literatura: Theodor W. Adorno, Current of Music. Elements of a Radio Theory, Edited with an Introduction by Robert Hullot-Kentor, Polity Press, 2009.

Bibliography:

Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki. Przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974. Theodor W. Adorno, In search of Wagner, trans. Rodney Livingstone, London: Verso, 2009; Theodor W. Adorno, Mahler: A Musical Physiognomy, trans. Edmund Jephcott, University of Chicago 1992: Theodor W. Adorno, Alban Berg: Master of the Smallest Link, trans. Christopher Hailey, Juliane Brand, Cambridge University Press, 1991; Theodor W. Adorno, Beethoven: the philosophy of music: fragments and texts, trans. Rolf Tiedemann, Polity Press, 1998; Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002; Theodor W. Adorno, Current of Music. Elements of a Radio Theory, Edited with an Introduction by Robert Hullot-Kentor, Polity Press, 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:

Wiedza (K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W08)

Student zna, rozumie:

- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze

- zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

- stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

- stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych

- współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury

Umiejętności (K_U01, K_U02, K_U05, K_U08)

Student potrafi:

- samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny

- samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury

- potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w

wybranym języku obcym

Kompetencje społeczne (K_K01, K_K02, K_K05, K_K07)

Student jest gotów do:

- kształcenia ustawicznego (lifelong learning)

- dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

- szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych

- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła)

Prace cząstkowe

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours more information
Coordinators: Adam Cichoń, Szymon Wróbel
Group instructors: Szymon Wróbel
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)