Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nasze bycie na Ziemi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-NBZ-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nasze bycie na Ziemi
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

W obliczu doświadczanych zmian klimatu znaczenia nabiera tematyka ekologiczna, a więc namysł nad związkami człowieka z naturą na przestrzeni dziejów oraz skutkami ludzkiego bytowania na Ziemi jako podsystemu globalnej biosfery. Aby zrozumieć przeszłość i wyobrazić sobie przyszłość, spojrzymy na zagadnienia ekologiczne z perspektywy różnych dyscyplin (ekonomia, socjologia, nauki o klimacie, językoznawstwo). Przeanalizujemy ewolucję naszego stosunku do natury, a także języka stosowanego do opisu rzeczywistości na podstawie wybranych tekstów, w tym reportaży literackich.

Pełny opis:

Przedmiot nie jest całościowym wykładem ekologii. Jest subiektywnym wyborem tematyki ekologicznej, pokazującym trajektorię i skutki ludzkiego bytowania na Ziemi.

Zagadnienia ekologiczne są integralną częścią naszej ludzkiej egzystencji. Ich znajomość jest ważną częścią składową wiedzy i kompetencji, które umożliwiają samodzielny osąd rzeczywistości, w której żyjemy, a w jego następstwie wybór ścieżki własnego rozwoju i zajęcia odpowiadającego aspiracjom młodego człowieka miejsca w społecznej sieci relacji.

Oto przykłady zagadnień:

I. O ekologii

Ewolucja podejścia do środowiska naturalnego – od Gilgamesza, Arystotelesa (ekologia domu), religię hebrajską, chrześcijaństwo (Laudatio Si) aż po Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju UW i „Zielone Artes”.

II. Świat wzrostu. Ekonomia na rozstaju

Dlaczego lubimy wzrost gospodarczy? Czy są i ewentualnie gdzie granice wzrostu? Czy możliwy jest wzrost zrównoważony? Dostępne scenariusze – panikarze kontra ekonomiści?

III. Perspektywa socjologiczna

Zachowania społeczne, które bezpośrednio wpływają i od których zależy stan środowiska naturalnego: normy społeczne, wartości i prawa na kursie kolizyjnym z naturą (od F. Znanieckiego – Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej aż po Z. Baumana – trzy wizje ingerencji w naturę – leśniczego, ogrodnika i myśliwego w Płynnym życiu).

IV. „Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen”

Po przeanalizowaniu sytuacji od strony ekonomicznej i socjologicznej, spojrzenie na krótką historię Ziemi i efekty naszego bycia na niej oczami Tomasza Ulanowskiego.

Każde zagadnienie zilustrowane i przeanalizowane od strony języka stosowanego do opisu rzeczywistości na podstawie wybranych tekstów, w tym reportaży literackich.

Literatura:

Literatura będzie przekazywana bieżąco przed i na zakończenie każdego tematu.

W ramach przygotowania do pierwszych zajęć zalecana lektura:

Gilgamesz. Epos starożytnego Dwurzecza, zrekonstruował, przełożył i wstępem opatrzył. R. Stiller, PIW, Warszawa 1980.

Efekty uczenia się:

Student

w zakresie wiedzy:

 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej

 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

w zakresie umiejętności potrafi:

 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

 sformułować problem badawczy

 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim

w zakresie kompetencji:

 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach oceniane na bieżąco przez prowadzące,

- ocena eseju zaliczeniowego na jeden z dwóch zaproponowanych tematów.

Waga tych dwóch kryteriów składowych w ocenie końcowej będzie identyczna.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegająca usprawiedliwieniu – 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pasło-Wiśniewska
Prowadzący grup: Maria Pasło-Wiśniewska, Marlena Wilczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)