Nasze bycie na Ziemi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-NBZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nasze bycie na Ziemi |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
W obliczu doświadczanych zmian klimatu znaczenia nabiera tematyka ekologiczna, a więc namysł nad związkami człowieka z naturą na przestrzeni dziejów oraz skutkami ludzkiego bytowania na Ziemi jako podsystemu globalnej biosfery. Aby zrozumieć przeszłość i wyobrazić sobie przyszłość, spojrzymy na zagadnienia ekologiczne z perspektywy różnych dyscyplin (ekonomia, socjologia, nauki o klimacie, językoznawstwo). Przeanalizujemy ewolucję naszego stosunku do natury, a także języka stosowanego do opisu rzeczywistości na podstawie wybranych tekstów, w tym reportaży literackich. |
Pełny opis: |
Przedmiot nie jest całościowym wykładem ekologii. Jest subiektywnym wyborem tematyki ekologicznej, pokazującym trajektorię i skutki ludzkiego bytowania na Ziemi. Zagadnienia ekologiczne są integralną częścią naszej ludzkiej egzystencji. Ich znajomość jest ważną częścią składową wiedzy i kompetencji, które umożliwiają samodzielny osąd rzeczywistości, w której żyjemy, a w jego następstwie wybór ścieżki własnego rozwoju i zajęcia odpowiadającego aspiracjom młodego człowieka miejsca w społecznej sieci relacji. Oto przykłady zagadnień: I. O ekologii Ewolucja podejścia do środowiska naturalnego – od Gilgamesza, Arystotelesa (ekologia domu), religię hebrajską, chrześcijaństwo (Laudatio Si) aż po Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju UW i „Zielone Artes”. II. Świat wzrostu. Ekonomia na rozstaju Dlaczego lubimy wzrost gospodarczy? Czy są i ewentualnie gdzie granice wzrostu? Czy możliwy jest wzrost zrównoważony? Dostępne scenariusze – panikarze kontra ekonomiści? III. Perspektywa socjologiczna Zachowania społeczne, które bezpośrednio wpływają i od których zależy stan środowiska naturalnego: normy społeczne, wartości i prawa na kursie kolizyjnym z naturą (od F. Znanieckiego – Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej aż po Z. Baumana – trzy wizje ingerencji w naturę – leśniczego, ogrodnika i myśliwego w Płynnym życiu). IV. „Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen” Po przeanalizowaniu sytuacji od strony ekonomicznej i socjologicznej, spojrzenie na krótką historię Ziemi i efekty naszego bycia na niej oczami Tomasza Ulanowskiego. Każde zagadnienie zilustrowane i przeanalizowane od strony języka stosowanego do opisu rzeczywistości na podstawie wybranych tekstów, w tym reportaży literackich. |
Literatura: |
Literatura będzie przekazywana bieżąco przed i na zakończenie każdego tematu. W ramach przygotowania do pierwszych zajęć zalecana lektura: Gilgamesz. Epos starożytnego Dwurzecza, zrekonstruował, przełożył i wstępem opatrzył. R. Stiller, PIW, Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych w zakresie umiejętności potrafi: dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych sformułować problem badawczy rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim w zakresie kompetencji: jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: - aktywne uczestnictwo w zajęciach oceniane na bieżąco przez prowadzące, - ocena eseju zaliczeniowego na jeden z dwóch zaproponowanych tematów. Waga tych dwóch kryteriów składowych w ocenie końcowej będzie identyczna. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegająca usprawiedliwieniu – 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pasło-Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Maria Pasło-Wiśniewska, Marlena Wilczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.