University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

“Let sea-discoverers to new worlds have gone, / Let maps to others, worlds on worlds have shown.” Poetry and Cartography in the Early Modern Period

General data

Course ID: 3700-AL-NPNSB-OG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: “Let sea-discoverers to new worlds have gone, / Let maps to others, worlds on worlds have shown.” Poetry and Cartography in the Early Modern Period
Name in Polish: Niech więc podróżnik nowe światy bada, / Niechaj kartograf świat na świat nakłada”. Poezja i mapy we epoce wczesnonowożytnej (ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy brytyjskiej)
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups: (in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami)

Short description: (in Polish)

Kurs poświęcony „kulturze mapy” (odwołuję się do pojęcia wprowadzonego przez amerykańskiego badacza W. Boelhowera) i związków pomiędzy literaturą, sztuką i wczesnonowożytną kartografią.

Full description: (in Polish)

Mapy od wieków odgrywały rolę historii gospodarki, sztuki, literatury i narodowej tożsamości. Były one nie tylko odwzorowaniem świata, ale także, a może przede wszystkim, wyrazem światopoglądu ich twórców i symbolem władzy. Kurs skupia się na przełomowym momencie w historii europejskiej kartografii, kiedy to średniowieczne mappaemundi zostają zastąpione wczesnonowożytną mapą, theatrum orbis terrarum. Istotną rolą renesansowej kartografii jest dokumentowanie Wielkich Odkryć i zachęta do dalszej ekspansji. Portrety Elzbiety I ukazują królową stojącą na mapie. Do róznych rodzajów map nawiązywali angielscy dramatopisarze (Szekspir w Wieczorze Trzech Króli zawarł odniesienie do morskich map kompasowych, portolanów) i poeci (Donne porównywał twarze kochanków do półkul sercowatej mapy; Marvell umieścił mapę w poemacie opisowym Upon Appleton House). Cytat w tytule pochodzi właśnie z wiersza Donne’a, który wiedzę o mapach czerpał „z pierwszej ręki”, jako uczestnik wyprawy Drake’a do Kadyksu. Na zajęciach będziemy analizować „język map”: syntaktyczne relacje między obrazem, słowem i geometryczną linią; będziemy także odkrywać to, o czym milczą mapy Nowego Świata. Last but not least, omówimy związki pomiędzy mapami Nowego Świata i alegoria oraz księgami emblematów.

Bibliography:

• CHAPMAN, George. The Memorable Masque.

• DONNE, John. “On His Mistress Going to Bed”, “The Good-Morrow”, “Second Anniversary”.

• DRAYTON, Michael. Poly-Olbion.

• JONSON, Ben. The Masque of Blacknesse.

• MARLOWE, Tamburlaine.

• MARVELL, Andrew. Upon Appleton House.

• ORTELIUS, Abraham. Theatrum Orbis Terrarum.

• RALEIGH, Walter. The Discovery of Guyana.

• HAKLUYT, Richard. The Principal Navigations, Voyages, Traffiques and Discoveries of the English Nation. Vol XII. Fragment. http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/metabook?id=hakluyt

• RIPA, Cesare. Iconologia.

• SAXTON, Christopher. Atlas of England and Wales.

• SHAKESPEARE, William. King Lear.

• SPEED, John. The Counties of Britain.

• SPENCER, Edmund. The Faerie Queene. [Królowa wrózek, ks. 2].

Literatura pomocnicza:

BANN, Stephen. “The Truth in Mapping.” In The Inventions of History. Essays on the Representation of the Past, 200-220. Manchester and New York: Manchester University Press, 1990.

BOELHOWER, William. “Inventing America. A Model of Cartographic Semiosis.” Word and Image 4.2 (1988): 455-497.

BOELHOWER, William. Through a Glass Darkly. Ethnic Semiosis in American Literature. Oxford: OUP, 1987.

COSGROVE, Denis. Apollo’s Eye. A Cartographic Genealogy of the Earth in Western Imagination. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2001.

EDSON, Evelyn. The World Map 1300-1492. The Persistence of Tradition and Transformation. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2007.

GRZEGORZEWSKA, Małgorzata. “Rewriting Early Modern Maps: Cartography and Post-colonial Critical Practice.” In Mosaic of Words. Essays on the American and Canadian Literary Imagination in Memory of Professor Nancy Burke, edited by Agata Preis-Smith et. al., 149-160. Warszawa, Institute of English Studies, 2006.

ROGERS, D. J. “Voyages and Exploration: Geography: Maps.” In Shakespeare’s England. An Account of the Life and Manners of his Age. vol. 1. Oxford: Clarendon Press, 1932.

TODOROV, Tzvetan. Podbój Ameryki, tłum. Janusz Wojcieszak (Warszawa 1996).

WOODWARD, David. Art and Cartography. Six Historical Essays, Chicago: University of Chicago Press, 1987.

ZALEWSKA-LORKIEWICZ, Katarzyna. Ilustrowane mappae mundi, Warszawa: DIG, 1997.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.

Wiedza

• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;

• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,

a w szczególności:

posiada wiedzę na temat relacji pomiędzy nauką, sztuką i literaturą epoki Wielkich Odkryć

Umiejętności

• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;

• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;

• potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

w szczególności:

potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje wiedzę na temat historii kartografii angielskiej reformacji do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu;

posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu.

Kompetencje

• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:

25% aktywność w czasie zajęć

25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru

50% kolokwium ustne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)