German romanticism: black, fantastic, mystical
General data
Course ID: | 3700-AL-NR-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.202
|
Course title: | German romanticism: black, fantastic, mystical |
Name in Polish: | Niemiecki romantyzm: czarny, fantastyczny, mistyczny |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Umiejętność dokładnego, wnikliwego czytania tekstu ( close reading), gotowość do analizy i dyskusji. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zainteresowania będą nurty mistycznego (Hoelderlin, Novalis, Tieck,) i tzw. czarnego (gotyckiego, fantastycznego) romantyzmu w obrębie literatury niemieckiej (E. T. A. Hoffmann) oraz równie fascynujące zjawiska „mieszane” (realistyczno-fantastyczno-mistycznym), jakim są utwory H. von Kleista. Analizować będziemy formy krótkie: nowele, baśnie, fragmenty filozoficzne, elegię. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zainteresowania będą nurty mistycznego (Hölderlin, Novalis, Tieck,) i tzw. czarnego (gotyckiego, fantastycznego) romantyzmu w obrębie literatury niemieckiej (E. T. A. Hoffmann) oraz równie fascynujące zjawiska „mieszane” (realistyczno-fantastyczno-mistycznym), jakim są utwory H. von Kleista. Tradycja niemieckiego romantyzmu jest niezwykle ważna dla rozwoju romantyzmu polskiego oraz modernizmu europejskiego, a w kulturze (również popularnej) pozostała żywa do dziś. Konwersatorium poświęcone będzie problematyce antropologicznej (wizja człowieka, jego boskości, zapowiedzi sztucznej inteligencji, futurystyczne intuicje dotyczące stosunku ducha, materii, i świadomości zgodne z teorią kwantową, stosunek człowieka i natury-przyrody, fantazji i rzeczywistości). Godna uwagi jest refleksja o roli sztuki oraz teorie literackie np. fantastycznego realizmu E. T.A. Hoffmanna i H. von Kleista. Omówimy stosunek romantyków do średniowiecza z jednej, a rewolucji francuskiej z drugiej strony. Analizować będziemy formy krótkie: nowele, baśnie, fragmenty filozoficzne, elegię. Wyzwania kierunkowe: Zwierzęta i środowisko: - człowiek między biologią a kulturą Historie – dyskursy – tożsamości: - tożsamość indywidualna i zbiorowa - kultura literacka Demos i polis: jednostka a zbiorowość Mądrość i filozofia: - filozofia i psychologia wobec wyzwań współczesności - problematyka etyczna w tekstach kultury. |
Bibliography: |
Wstęp, w: Niemiecka nowela romantyczna, oprac. Gerard Koziełek, Wrocław 1975. Jerzy Prokopiuk, Wstęp, w: Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna. Studia. Fragmenty, Warszawa 1984. Leszek Libera, Wstęp, w: Blondyn Eckbert, Góra Run, Białystok 2022. L. Libera, Ludwig Tieck zwany królem romantyzmu, Białystok 2021. Marek Jaroszewski, Życie i twórczość E. T. A. Hoffmanna 1776-1822, Gdańsk 2006. Peter Lachmann, „Ich bin ein Spieler, der das Letzte auf eine Hoffnung wagt“! E. T. A. Hoffmann in Warschau 1804-1807, Würzburg 2021. Karol Sauerland, Goethes, Schillers, Schlegels und Novalis' Reaktionen auf die neuen politischen, konstitutionellen und sozialphilosophischen Fragen die französische Revolution aufwarf , Amsterdam 1988. Karol Sauerland, Średniowiecze w oczach romantyków niemieckich (Wackenroder, Novalis, Tieck i Arnim), Wrocław 1967. Emil Petzold, Hölderlins Brot und Wein: Ein exegetischer Versuch. Neudruck ([der Ausg.] Sambor, Schwarz u. Trojan, 1896. G. H. von Schubert, Nocna strona przyrodoznawstwa, przeł. K. Krzemień-Ojak, Białystok 2015. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się 1. W zakresie wiedzy student: - Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05) 2. W zakresie umiejętności potrafi: - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materia łów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02) - Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03) - przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby od biorców (K_U11) 3. W zakresie kompetencji społecznych: - przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dopuszczalne dwie nieobecności. Ocena ciągła. Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (znajomość tekstu) merytoryczna aktywność w dyskusji. Ustne. Przedstawienie jednej, wybranej lektury z zaproponowanej przez Prowadzącą listy w formie referatu na zajęciach |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Sadkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Sadkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.