Animals as participants in artistic activities
General data
Course ID: | 3700-AL-ZUDA-OG |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Animals as participants in artistic activities |
Name in Polish: | Zwierzęta jako uczestnicy działań artystycznych |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" (in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć omówione zostanie zjawisko wykorzystywania rzeczywistych żywych zwierząt do działań artystycznych w obszarze sztuki od połowy XX w. do współczesności. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć omówione zostanie zjawisko wykorzystywania rzeczywistych żywych zwierząt do działań artystycznych w obszarze sztuki od połowy XX w. do współczesności. Zostaną zarysowane także najważniejsze konteksty teoretyczne i interdyscyplinarne dla tych zjawisk. Zakres tematów obejmie: - zwrot zwierzęcy w sztuce XX w. - początki wykorzystywania żywych zwierząt w sztuce nowoczesnej - zwierzęta jako uczestnicy performance w przestrzeni galerii, w przestrzeni miasta w środowisku naturalnym - zwierzęta jako współtwórcy sztuki - sztuka jako spotkanie artysty ze zwierzęciem - zwierzę jako twórczy podmiot - współpraca artystyczna ludzko-nieludzka - zwierzęcy performance muzyczny - wytwory zwierząt jako dzieła sztuki - etyka wykorzystywania żywych zwierząt do praktyk artystycznych - estetyka zwierzęca i ewolucyjne korzenie sztuki |
Bibliography: |
• Amstutz N., The Avian Sense for Beauty: A Posthumanist Perspective on the Bowerbird • Desmond J., “Art” by Animals, Part 1: The Transnational Market for Art by (Nonprimate) Animals • Desmond J., “Art” by Animals, Part 2: When the Artist Is an Ape—Popular and Scientific Discourse and Paintings by Primates • Baker S. Artist|Animal – fragmenty • Endler J. A., Bowerbirds, art and aesthetics • Grosz E., Sztuka i zwierzę • Kowalczyk I., Pułapki posthumanizmu. W kontekście użycia zwierząt przez sztukę • Łagodzka D., Obrazy orangutanicy Rai. Studium przypadku • Łagodzka D., Czy zwierzę może być artystą? Zwierzęta jako podmioty twórcze • Sutton E., Art, Animals and Experience – fragmenty • Ullrich J., Deconstructing the Anthropological Machine – Strategies for working with animals as partners in contemporary art • Ullrich J., Zwierzęcy performance w sztuce współczesnej • Welsch W., Animal Aesthetics |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: - zależności między historią i krytyką sztuki a biologią i etologią oraz interdyscyplinarnymi animal studies w badaniach nad kulturą (mieści się w zakresie KW_03); - i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06) - ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09) W zakresie umiejętności student/ka potrafi: - samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03); - samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04) - wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05) - samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08) - przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10) - i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11) W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a: - do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02) - podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04) - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06) - ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07) - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: - ocena zaangażowania i jakości rezultatów pracy indywidualnej i w grupach podczas zajęć - ocena aktywności (oceniane są: ilość i jakość wypowiedzi, trafność stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych materiałów, kultura dyskusji) - ocena poziomu wykonania zadań domowych Do zaliczenia konieczne jest: - udział w ćwiczeniach podczas zajęć (indywidualnych i w grupach) - udział w warsztacie podsumowującym podczas zajęć pod koniec semestru - uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zrozumienie tematu - wykonanie zadań domowych (w formie przygotowania materiałów według wskazówek, mini projektów, zapoznanie się z zadanymi tekstami i materiałami wizualnymi) Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów. Nieobecność na warsztatach skutkuje koniecznością zaliczenia w formie egzaminu lub kolokwium. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Łagodzka | |
Group instructors: | Dorota Łagodzka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.