Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-DKPL-WH |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów posiadających podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej i gospodarki przestrzennej. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny. Czas trwania: 5 dni. Termin: początek września Orientacyjny koszt wyjazdu zostanie podany do 15 grudnia 2022. Spotkanie informacyjne odbędzie się w pierwszej połowie marca. Studenci zapisani na ten przedmiot zostaną powiadomieni drogą mailową o terminie i miejscu spotkania. |
Pełny opis: |
Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny. Podczas ćwiczeń realizowane będą następujące moduły tematyczno-przestrzenne: 1. Lublin – miasto, gdzie „wschód spotyka się z zachodem” - układ urbanistyczny i główne zabytki miasta - kreowanie wizerunku „miasta inspiracji” 2. Roztoczański Park Narodowy (RPN) – „w krainie jodły, buka i tarpana” - Zwierzyniec – Brama do Roztoczańskiego PN i miasto-ogród - Ośrodek Edukacyjno-Muzealny przy RPN – spotkanie z przedstawicielem RPN - Stawy Echo, Strefa ochrony ścisłej „Bukowa Góra” - Ośrodek Hodowli Konika Polskiego we Floriance 3. Śladami przyrody i historii na środkowym Roztoczu - Tomaszów Lubelski – czy wykorzystuje swoje dziedzictwo kulturowe w kreowaniu rozwoju? - Bełżec – Muzeum i Miejsce Pamięci Ofiar Obozu Zagłady, czyli trudne dziedzictwo - Rezerwat przyrody „Nad Tanwią” (rezerwat krajobrazowy, ekosystem wodny Rezerwat Biosfery UNESCO) - Rezerwat przyrody „Piekiełko koło Tomaszowa Lubelskiego” (rezerwat przyrody nieożywionej: ok. 70 głazów narzutowych przyniesionych przez lodowiec; Rezerwat Biosfery UNESCO) 4. Między Krasnobrodem a Biłgorajem - Krasnobród – roztoczańskie uzdrowisko (historia, baza uzdrowiskowa, profil leczenia) - Krasnobród - pozauzdrowiskowy potencjał rozwoju - Biłgoraj – od wielokulturowej historii do współczesności (układ urbanistyczny, mniejszości narodowe i ich ślady w przestrzeni miasta) - Krajobraz winiarski na Roztoczu – nowa (?) forma gospodarowania, wizyta w jednej z winnic 5. Zamość – „perła renesansu” - Układ urbanistyczny miasta, fortyfikacje, najważniejsze zabytki, tereny zieleni - Współczesne problemy rozwoju miasta - spotkanie w przedstawicielem UM w Zamościu - Szczebrzeszyn, czyli miasto, gdzie „brzmi chrząszcz” |
Literatura: |
Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA − Zna i rozumie znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów − Potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny UMIEJĘTNOŚCI − Potrafi formułować pytania problemowe w zakresie funkcjonowania regionów fizycznych i społeczno-ekonomicznych − Potrafi interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach − Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody badawcze oraz wykonać podstawowe prace analityczne − Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE − Ma świadomość znaczenia różnych aktywności społeczno-gospodarczych w rozwoju regionalnym i lokalnym − Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów − Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć. Zaliczenie na ocenę. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durydiwka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Durydiwka, Piotr Kociszewski, Aleksandra Korpysz-Wiśniewska, Monika Lisowska, Iwona Szumacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durydiwka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.