Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-5-DKPL-WH
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna)
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii
Przedmioty opcjonalne WGSR
Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone są dla studentów posiadających podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej i gospodarki przestrzennej.

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny.

Czas trwania: 5 dni.

Termin: początek września

Orientacyjny koszt wyjazdu zostanie podany do 15 grudnia 2022.

Spotkanie informacyjne odbędzie się w pierwszej połowie marca. Studenci zapisani na ten przedmiot zostaną powiadomieni drogą mailową o terminie i miejscu spotkania.

Pełny opis:

Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny. Podczas ćwiczeń realizowane będą następujące moduły tematyczno-przestrzenne:

1. Lublin – miasto, gdzie „wschód spotyka się z zachodem”

- układ urbanistyczny i główne zabytki miasta

- kreowanie wizerunku „miasta inspiracji”

2. Roztoczański Park Narodowy (RPN) – „w krainie jodły, buka i tarpana”

- Zwierzyniec – Brama do Roztoczańskiego PN i miasto-ogród

- Ośrodek Edukacyjno-Muzealny przy RPN – spotkanie z przedstawicielem RPN

- Stawy Echo, Strefa ochrony ścisłej „Bukowa Góra”

- Ośrodek Hodowli Konika Polskiego we Floriance

3. Śladami przyrody i historii na środkowym Roztoczu

- Tomaszów Lubelski – czy wykorzystuje swoje dziedzictwo kulturowe w kreowaniu rozwoju?

- Bełżec – Muzeum i Miejsce Pamięci Ofiar Obozu Zagłady, czyli trudne dziedzictwo

- Rezerwat przyrody „Nad Tanwią” (rezerwat krajobrazowy, ekosystem wodny Rezerwat Biosfery UNESCO)

- Rezerwat przyrody „Piekiełko koło Tomaszowa Lubelskiego” (rezerwat przyrody nieożywionej: ok. 70 głazów narzutowych przyniesionych przez lodowiec; Rezerwat Biosfery UNESCO)

4. Między Krasnobrodem a Biłgorajem

- Krasnobród – roztoczańskie uzdrowisko (historia, baza uzdrowiskowa, profil leczenia)

- Krasnobród - pozauzdrowiskowy potencjał rozwoju

- Biłgoraj – od wielokulturowej historii do współczesności (układ urbanistyczny, mniejszości narodowe i ich ślady w przestrzeni miasta)

- Krajobraz winiarski na Roztoczu – nowa (?) forma gospodarowania, wizyta w jednej z winnic

5. Zamość – „perła renesansu”

- Układ urbanistyczny miasta, fortyfikacje, najważniejsze zabytki, tereny zieleni

- Współczesne problemy rozwoju miasta - spotkanie w przedstawicielem UM w Zamościu

- Szczebrzeszyn, czyli miasto, gdzie „brzmi chrząszcz”

Podczas całego kursu studenci pracują w 5-6-osobowych zespołach, zbierając materiały niezbędne do opracowania wybranego tematu. Praca w zespole polega na zbieraniu odpowiednich materiałów (notatki z wykładów, spotkań z pracownikami urzędów i RPN, fotografie, nagrania wykonywane telefonem, filmy, materiały z IT, ze źródeł internetowych, etc.). Każdego dnia wieczorem są możliwe krótkie konsultacje z opiekunem grupy (w miarę potrzeb).

Wstępne wyniki opracowań będą prezentowane przez studentów w ostatnim dniu kursu, natomiast pełna prezentacja wraz z dokumentacją powinna być wysłana do opiekuna grupy i koordynatora przedmiotu w terminie podanym w trakcie kursu.

Nakład pracy studentów":

- kurs terenowy - udział w codziennych zajęciach: 40 godzin

- opracowanie wybranego tematu i przygotowanie prezentacji: 5-6 godzin

Literatura:

Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa

Efekty uczenia się:

WIEDZA

− Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu (ujęcie historyczno-planistyczne), w tym znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów (K_W03)

− Rozumie wpływ tych procesów na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni, a także potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny (K_W03)

− Zna sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w obszarze planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego (K_W06)

UMIEJĘTNOŚCI

− Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01)

− Potrafi zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać źródła oraz zinterpretować zebrane dane i wyciągnąć wnioski (K_U07), − Potrafi w jasny i precyzyjny sposób (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) przekazać informacje o zjawiskach i procesach przestrzennych, w tym także dotyczące relacji między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach (K_U10),

− Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

− Jest gotów do rzetelnego wypełniania powierzonych obowiązków zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi (K_K04)

− Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie (K_K02)

− Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot jest zaliczany na ocenę. Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy zdobytej przez studenta w trakcie kursu oraz umiejętność analizy i oceny treści pochodzących z różnych źródeł.

Podstawą oceny końcowej będzie nota uzyskana z opracowania wybranego tematu, przy czym ocena ta będzie poddana dyskusji w gronie wszystkich członków kadry biorących udział w kursie terenowym.

W przypadku negatywnej oceny, studenci mają możliwość poprawienia przygotowanej prezentacji i przedłożenia jej koordynatorowi w ustalonym terminie.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)