Analizy przestrzenne w GIS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-AP-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy przestrzenne w GIS |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://el.wgsr.uw.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy geoinformatyki I 1900-1-PGI1 |
Założenia (lista przedmiotów): | Podstawy geoinformatyki II 1900-1-PGI2 |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia w pracowni komputerowej w sieci internet. Materiały do ćwiczeń będą udostępniane poprzez platformę e-learningową (wymagana jest umiejętność przesyłania danych i wyszukiwania informacji w Internecie). Analizy przestrzenne z wykorzystaniem oprogramowania GIS (ArcGIS, QGIS i inne) - wymagana jest podstawowa umiejętność pracy w tego typu programach lub przynajmniej pozytywne nastawienie do nich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem [przedmiotu] jest poznanie i ukształtowanie zdolności doboru adekwatnych metod analizy przestrzennej do rozwiązania problemów geograficznych z zastosowaniem narzędzi systemów informacji geograficznej (GIS). Wykładom i ćwiczeniom (w laboratorium komputerowym) towarzyszy kurs na platformie e-learning. Ćwiczenia pozwalają na rozszerzenie umiejętności operowania narzędziami GIS. Wykład stanowi podstawę teoretyczną zadań praktycznych na ćwiczeniach. Na ćwiczeniach wykorzystywane są elementy infrastruktury danych przestrzennych dostępne w sieci. Ten kurs pozwoli poznać GIS od bardziej praktycznej strony, zapoznając z konkretnymi narzędziami analiz przestrzennych, ich zastosowaniem i pozwalając na rozwiązanie konkretnych (przykładowych) problemów geograficznych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu prezentowane będą różne podejścia do analiz przestrzennych (na wybranych przykładach , case studies) typowych problemów geograficznych zaczerpniętych z doświadczeń prowadzącego, problematyki prezentowanej na międzynarodowych konferencjach (kartograficznych i geograficznych, ICC, IGU) oraz z literatury przedmiotu (przykłady podręcznikowe). Ćwiczenia będą składały się z części: poznania dobrych praktyk i części praktycznej. Zaczynając od poznania możliwości, jakie oferują narzędzia informatyczne geografom, przedstawione będą przykłady zaawansowanych analiz przestrzennych prowadzonych przez naukowców z całego świata i sposoby przedstawiania wyników. M.in. zaawansowane wyszukiwanie, wczytywanie, wyszukiwanie danych przestrzennych, tworzenie relacji między obiektami, w tym stosowanie narzędzi transformacji danych przestrzennych (geoprocessing), najczęściej stosowane podejścia do analizy przestrzenne stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej i geografii fizycznej (m.in. narzędzia analizy rastrowej i cyfrowy model terenu). Bardziej zaawansowany poziom dotyczy przykładowych metod automatyzacji pracy w systemach GIS (scripting). |
Literatura: |
Bartłomiej Iwańczak, 2016, QGIS. Tworzenie i analiza map Anita Graser, 2016, Learning QGIS - Third Edition Robert Szczepanek, 2013, Systemy Informacji Geograficznej z Quantum GIS – część I Szczepanek, R., Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, & Wydawnictwo. (2017). Systemy informacji przestrzennej z QGIS: Podręcznik akademicki. Cz. 1 i 2 Cz. 1 i 2. Wydawnictwo PK. Dariusz Gotlib, Adam Iwaniak, Robert Olszewski, 2008, GIS. Obszary zastosowań Jacek Urbański, 2008, GIS w badaniach przyrodniczych Paul Longley, Michael Goodchild, David Maguire, David Rhind, 2006, GIS. Teoria i praktyka Piotr Werner, 2004, Wprowadzenie do systemów geoinformacyjnych |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia; Po zajęciach student będzie dostrzegał związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i (geo)informatycznych; K_W04: pozna możliwe zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu geografii i geoinformatyki; K_W10: zaznajomi się z praktyką metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska przyrodnicze i społeczne w przestrzeni geograficznej, znając źródła danych przestrzennych i umiejąc je wybrać do opisu i rozwiązania problemu badawczego K_U03: poszerzy kompetencje zawodowe i wiedzę geograficzną z uwzględnieniem nowoczesnych technologii K_U06: nabędzie umiejętność wykonania opracowania kartograficznego i wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem aplikacji GIS. |
Metody i kryteria oceniania: |
W części praktycznej oceniane będą wykonywane wybrane zadania na ćwiczeniach. W części teoretycznej trzeba będzie umieścić na platformie e-learningowej znalezione w sieci ciekawe przykłady metod analiz przestrzennych. Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, poprawna realizacja zadań projektowych, przygotowanie prac cząstkowych – zwłaszcza w zakresie opisowej interpretacji wyników prac projektowych i analitycznych, aktywność w trakcie zajęć, m.in. udział w dyskusji. Ocena końcowa: na podstawie sumarycznej oceny wyników i aktywności studenta w realizacji poszczególnych tematów cząstkowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.