Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-DKPL-WH |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Lubelszczyzna) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów posiadających podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej i gospodarki przestrzennej. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny. Czas trwania: 5 dni. Termin: początek września Orientacyjny koszt wyjazdu zostanie podany do 15 grudnia 2022. Spotkanie informacyjne odbędzie się w pierwszej połowie marca. Studenci zapisani na ten przedmiot zostaną powiadomieni drogą mailową o terminie i miejscu spotkania. |
Pełny opis: |
Celem kursu terenowego jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego i kulturowego południowej części Lubelszczyzny. Podczas ćwiczeń realizowane będą następujące moduły tematyczno-przestrzenne: 1. Lublin – miasto, gdzie „wschód spotyka się z zachodem” - układ urbanistyczny i główne zabytki miasta - kreowanie wizerunku „miasta inspiracji” 2. Roztoczański Park Narodowy (RPN) – „w krainie jodły, buka i tarpana” - Zwierzyniec – Brama do Roztoczańskiego PN i miasto-ogród - Ośrodek Edukacyjno-Muzealny przy RPN – spotkanie z przedstawicielem RPN - Stawy Echo, Strefa ochrony ścisłej „Bukowa Góra” - Ośrodek Hodowli Konika Polskiego we Floriance 3. Śladami przyrody i historii na środkowym Roztoczu - Tomaszów Lubelski – czy wykorzystuje swoje dziedzictwo kulturowe w kreowaniu rozwoju? - Bełżec – Muzeum i Miejsce Pamięci Ofiar Obozu Zagłady, czyli trudne dziedzictwo - Rezerwat przyrody „Nad Tanwią” (rezerwat krajobrazowy, ekosystem wodny Rezerwat Biosfery UNESCO) - Rezerwat przyrody „Piekiełko koło Tomaszowa Lubelskiego” (rezerwat przyrody nieożywionej: ok. 70 głazów narzutowych przyniesionych przez lodowiec; Rezerwat Biosfery UNESCO) 4. Między Krasnobrodem a Biłgorajem - Krasnobród – roztoczańskie uzdrowisko (historia, baza uzdrowiskowa, profil leczenia) - Krasnobród - pozauzdrowiskowy potencjał rozwoju - Biłgoraj – od wielokulturowej historii do współczesności (układ urbanistyczny, mniejszości narodowe i ich ślady w przestrzeni miasta) - Krajobraz winiarski na Roztoczu – nowa (?) forma gospodarowania, wizyta w jednej z winnic 5. Zamość – „perła renesansu” - Układ urbanistyczny miasta, fortyfikacje, najważniejsze zabytki, tereny zieleni - Współczesne problemy rozwoju miasta - spotkanie w przedstawicielem UM w Zamościu - Szczebrzeszyn, czyli miasto, gdzie „brzmi chrząszcz” Podczas całego kursu studenci pracują w 5-6-osobowych zespołach, zbierając materiały niezbędne do opracowania wybranego tematu. Praca w zespole polega na zbieraniu odpowiednich materiałów (notatki z wykładów, spotkań z pracownikami urzędów i RPN, fotografie, nagrania wykonywane telefonem, filmy, materiały z IT, ze źródeł internetowych, etc.). Każdego dnia wieczorem są możliwe krótkie konsultacje z opiekunem grupy (w miarę potrzeb). Wstępne wyniki opracowań będą prezentowane przez studentów w ostatnim dniu kursu, natomiast pełna prezentacja wraz z dokumentacją powinna być wysłana do opiekuna grupy i koordynatora przedmiotu w terminie podanym w trakcie kursu. Nakład pracy studentów": - kurs terenowy - udział w codziennych zajęciach: 40 godzin - opracowanie wybranego tematu i przygotowanie prezentacji: 5-6 godzin |
Literatura: |
Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu (ujęcie historyczno-planistyczne), w tym znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów (K_W03) − Rozumie wpływ tych procesów na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni, a także potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny (K_W03) − Zna sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w obszarze planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego (K_W06) UMIEJĘTNOŚCI − Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01) − Potrafi zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać źródła oraz zinterpretować zebrane dane i wyciągnąć wnioski (K_U07), − Potrafi w jasny i precyzyjny sposób (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) przekazać informacje o zjawiskach i procesach przestrzennych, w tym także dotyczące relacji między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach (K_U10), − Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE − Jest gotów do rzetelnego wypełniania powierzonych obowiązków zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi (K_K04) − Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie (K_K02) − Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest zaliczany na ocenę. Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy zdobytej przez studenta w trakcie kursu oraz umiejętność analizy i oceny treści pochodzących z różnych źródeł. Podstawą oceny końcowej będzie nota uzyskana z opracowania wybranego tematu, przy czym ocena ta będzie poddana dyskusji w gronie wszystkich członków kadry biorących udział w kursie terenowym. W przypadku negatywnej oceny, studenci mają możliwość poprawienia przygotowanej prezentacji i przedłożenia jej koordynatorowi w ustalonym terminie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.