Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Podlasie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-DKPP-WH |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Podlasie) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów posiadających podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej i gospodarki przestrzennej. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego oraz zróżnicowania kulturowego Podlasia. Czas trwania: 5 dni Termin: 23-27 sierpnia 2021. Jeżeli sytuacja epidemiologiczna nie pozwoli na wyjazd w teren, zajęcia odbędą się w formie zdalnej na platformie Google Meets i Kampus (cykl 2020L). |
Pełny opis: |
Trasa: 1. WSTĘP DO PODLASIA Warszawa – Liw - Drohiczyn – Grabarka – Siemiatycze – Bielsk Podlaski – Wojszki - Supraśl (285 km) • Liw - Zamek w Liwiu/dolina Liwca • Drohiczyn – Podlaski Przełom Bugu/gleby – Góra Zamkowa • Koczery wyrobisko – budowa geologiczna • Grabarka – prawosławie w Polsce • Wojszki – tradycyjna zabudowa Podlasia Wschodniego 2. POGRANICZE KULTUR I RELIGII Supraśl – Krynki – Kruszyniany – Sokółka – Supraśl (110 km) • Kopna Góra (arboretum)/Poczopek (Silvarium) – zbiorowiska roślinne Podlasia • Krynki – układ urbanistyczny miasta, mniejszości narodowe i etniczne na Podlasiu • Kruszyniany – Tatarzy w Polsce – historia i zwyczaje (meczet, mizar), tradycje kulinarne • Supraśl – tradycje gospodarcze (Podlaska Ziemia Obiecana) i kulturowe miasta (monastyr prawosławny z cerkwią obronną pw. Zwiastowania NMP, Muzeum Ikon), funkcja uzdrowiskowa 3. ŚWIAT BAGIEN Supraśl – Tykocin – Pentowo – Grądy Woniecko - Biebrza (Carska Droga) – Osowiec - Mońki – Supraśl (185 km) • Tykocin – społeczność żydowska na Podlasiu (Wielka Synagoga Tykocińska) • Pentowo – wioska Bociania (idea wioski tematycznej) • Grądy Woniecko – wiercenia w torfach • Biebrza (grobla/kładka) – strefy krajobrazowe • Osowiec – twierdza carska z XIX wieku 4. KRAINA ŻUBRA I OTWARTYCH OKIENNIC Supraśl – Zabłudów – Narew - Hajnówka – Białowieża (Białowieski Park Narodowy) – Jezioro Siemianowskie – Michałowo – Supraśl (200 km) • Trześcianka/Soce/Puchły – Szlak Otwartych Okiennic • Białowieża – Puszcza Białowieska/muzeum przyrodnicze/Rezerwat żubrów •Jez. Siemianowskie – problemy zanieczyszczenia wód/gleby 5. POLSKA AMAZONIA Supraśl – Kurowo (Narwiański Park Narodowy) – Waniewo – Warszawa (250 km) • Kurowo/Waniewo kładka – dolina bagienna rzeki anastomozującej |
Literatura: |
Durydiwka M., Kociszewski P., 2013, Wielokulturowość Podlasia i możliwości jej wykorzystania w turystyce, Turystyka kulturowa, 6/2013, w.turystykakulturowa.org Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA − Zna i rozumie znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów − Potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny UMIEJĘTNOŚCI − Potrafi formułować pytania problemowe w zakresie funkcjonowania regionów fizycznych i społeczno-ekonomicznych − Potrafi interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach − Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody badawcze oraz wykonać podstawowe prace analityczne − Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE − Ma świadomość znaczenia różnych aktywności społeczno-gospodarczych w rozwoju regionalnym i lokalnym − Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów − Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć. Zaliczenie na ocenę – w formie testu lub prezentacji na zakończenie zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.