Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Suwalszczyzna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-DKPS-WH |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Suwalszczyzna) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów posiadających podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej i gospodarki przestrzennej. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu przyrodniczego oraz zróżnicowania kulturowego Suwalszczyzny. Czas trwania: 5 dni Termin: koniec sierpnia lub początek września. Studenci samodzielnie opłacają swoje przejazdy, noclegi i wyżywienie, itp. Orientacyjny koszt wyjazdu jest zależny od liczby zapisanych studentów i zostanie podany drogą mailową na przełomie lutego i marca. Spotkanie informacyjne odbędzie się w połowie marca. Osoby zapisane na ten przedmiot będą zawiadomione o spotkaniu drogą mailową. Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z cechami krajobrazu Suwalszczyzny oraz jej zróżnicowaniem kulturowym. W ramach ćwiczeń przewidziany jest też 1-dniowy wyjazd do Wilna, podczas którego studenci mają możliwość poznać wielokulturowość Wileńszczyzny, z uwzględnieniem znaczenia poloników w kształtowaniu tejże wielokulturowości. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń terenowych studenci zapoznają się ze zróżnicowaniem krajobrazowym i kulturowym oraz gospodarczym północnej części woj. podlaskiego, czyli Suwalszczyzny. Realizowane są cztery moduły tematyczno-przestrzenne: − Puszcza Augustowska – dotyczy charakterystyki przyrodniczo-gospodarczej tego obszaru, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia lasów, jezior oraz Kanału Augustowskiego w rozwoju tego obszaru − „Mała Litwa” – moduł poświęcony wielokulturowości, przy czym uwagę skupiono przede wszystkim na współwystępowaniu dwóch narodowości: polskiej i litewskiej − Suwalski Park Krajobrazowy – moduł uwzględniający charakter rzeźby młodoglacjalnej oraz wybrane aspekty kulturowe wpływające na cechy zagospodarowania przestrzennego − Wigierski Park Narodowy – moduł w dużej mierze poświęcony relacjom (konfliktom) między ochroną przyrody a rozwojem lokalnym. Z uwagi na wielokulturowość tego obszaru, w tym duży udział mniejszości litewskiej, w ramach piątego modułu realizowany jest wyjazd do Wilna i Trok pod nazwą „Wileńszczyzna – kulturowy tygiel”. Studenci mają obowiązek uczestniczenia we wszystkich dniach kursu terenowego. Każdego dnia wypełniają tzw. karty pracy, w których podają najważniejsze informacje o eksplorowanym obszarze. Podczas wypełniania kart pracy pracują w 2-osobowych grupach. Nakład pracy studenta: - kurs terenowy - uczestniczenie w codziennych zajęciach: 40 godzin - wypełnianie kart pracy: ok. 3 godzin |
Literatura: |
Durydiwka M., Kociszewski P., 2013, Wielokulturowość Podlasia i możliwości jej wykorzystania w turystyce, Turystyka kulturowa, 6/2013, w.turystykakulturowa.org Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu (ujęcie historyczno-planistyczne), w tym znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów (K_W03) − Rozumie wpływ tych procesów na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni, a także potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny (K_W03) − Zna sposoby prowadzenia negocjacji i mediacji społecznych w obszarze planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego (K_W06) UMIEJĘTNOŚCI − Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania (K_U01) − Potrafi zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać źródła oraz zinterpretować zebrane dane i wyciągnąć wnioski (K_U07), − Potrafi w jasny i precyzyjny sposób (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) przekazać informacje o zjawiskach i procesach przestrzennych, w tym także dotyczące relacji między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach (K_U10), − Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE − Jest gotów do rzetelnego wypełniania powierzonych obowiązków zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi (K_K04) − Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie (K_K02) − Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć. Zaliczenie na ocenę – na podstawie oceny wypełnionych kart pracy oraz aktywności studentów w trakcie zajęć. W przypadku negatywnej oceny, student ma możliwość poprawienia wypełnionych kart pracy i przedłożenia ich koordynatorowi w ustalonym terminie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.