Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Tatry)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-DKPT-WH |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Tatry) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dedykowane są studentom posiadającym podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej, geografii społeczno- ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Zajęcia odbywają się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego i polegają na całodziennych wędrówkach po górach w grupach około 10. Osobowych pod kierunkiem osoby prowadzącej. Każdy prowadzący grupę dobiera program wycieczek w zależności od założeń merytorycznych, aktualnych warunków pogodowych i dyspozycji grupy. Przewidziana jest również wycieczka po Zakopanem śladami dziedzictwa kulturowego regionu Tatr i Podhala (np. miejsca upamiętnienia, obiekty zabytkowe, muzea), która odbędzie się w dniu o najmniej sprzyjających warunkach w górach. Tylko w przypadku wystąpienia ekstremalnych zjawisk (np. nawalne deszcze czy bardzo silny wiatr), które uniemożliwią wyjście z miejsca zakwaterowania część zajęć może odbyć się w formie kameralnej. Przewidywany termin odbywania się zajęć - II pełny tydzień września. Zajęcia rozpoczynają się w niedzielę wieczorem a kończą w sobotę do ok. godziny 14. Studenci ponoszą koszty dojazdu (dojazd samodzielny), zakwaterowania i poruszania się na miejscu. W czasie trwania zajęć poruszamy się komunikacją publiczną w zorganizowanych grupach. W miarę możliwości (układ repertuaru) przewidziane jest również wyjście do Teatru im. Witkacego w Zakopanem. Szczegółowe informacje zostaną przesłane mailowo do uczestników zajęć po zakończeniu rejestracji. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Charakterystyka geoekologiczna Tatr - przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego. Rola i miejsce Tatr w historii i kulturze polskiej. |
Pełny opis: |
W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: • Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie; • Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr; • Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich); • Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze); • Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem; • Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr, • Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem. Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się: 40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia |
Literatura: |
Źródła podstawowe: • Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin; • Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki; • https://www.zakopane.pl/ • https://tpn.pl/ • https://topr.pl/ • https://www.witkacy.pl/pl/ • https://tatromaniak.pl/ • Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki. Źródła dodatkowe: • Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich; • Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane; • https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej); • Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W02 K_W03 K_W06 K_W08 Umiejętności: K_U07 K_U08 Kompetencje społeczne K_K01 K_K04 K_K05 Kompetencje ogólne: - świadomość roli Tatr w kulturze polskiej i ich miejsca w środowisku przyrodniczym kraju - umiejętność rozpoznawania i ogólnej charakterystyki podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i ich wzajemnych relacji - świadomość potrzeby ochrony Tatr Kompetencje przedmiotowe: - ogólna znajomość historii eksploracji i poznawania Tatr i ich miejsca w świadomości polaków. - umiejętność rozpoznania podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i interpretowania ich wzajemnych relacji. - znajomość problemów ochrony przyrody Tatr Wiedza 1. zna podstawowe parametry fizycznogeograficzne Tatr 2. zna przestrzenne zróżnicowanie komponentów środowiska przyrodniczego Tatr 3. zna najważniejsze problemy związane z racjonalną ochroną Tatr. Umiejętności 1. umie przedstawić i uzasadnić rolę Tatr w kulturze polskiej 2. umie scharakteryzować podstawowe komponenty środowiska przyrodniczego Tatr i je scharakteryzować 3. umie przedstawić relacje pomiędzy komponentami środowiska Tatr w aspekcie ich piętrowego zróżnicowania 4. umie rozpoznać najważniejsze problemy związane z ochroną i wykorzystaniem Tatr. Postawy 1. Rozumie rolę i miejsce Tatr w systemie przyrodniczym i konieczność ich racjonalnej ochrony 2. Zna podstawowe zasady poruszania się terenie wysokogórskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: aktywny udział w dyskusji i zajęciach terenowych oraz zaliczenie ustne na zakończenie zajęć terenowych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Lenartowicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Lenartowicz, Ewa Mierzwiak, Elżbieta Rojan, Iwona Szumacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w terenie |
|
Skrócony opis: |
Charakterystyka geoekologiczna Tatr - przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego. Rola i miejsce Tatr w historii i kulturze polskiej. |
|
Pełny opis: |
W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: • Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie; • Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr; • Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich); • Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze); • Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem; • Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr, • Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem. Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się: 40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia |
|
Literatura: |
Źródła podstawowe: • Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin; • Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki; • https://www.zakopane.pl/ • https://tpn.pl/ • https://topr.pl/ • https://www.witkacy.pl/pl/ • https://tatromaniak.pl/ • Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki. Źródła dodatkowe: • Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich; • Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane; • https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej); • Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego i polegają na całodziennych wędrówkach po górach w grupach około 10-osobowych pod kierunkiem osoby prowadzącej. Przewidywany termin odbywania się zajęć - II pełny tydzień września. Zajęcia rozpoczynają się w niedzielę wieczorem a kończą w sobotę do ok. godziny 14. Studenci ponoszą koszty dojazdu (dojazd samodzielny), zakwaterowania i poruszania się na miejscu. W czasie trwania zajęć poruszamy się komunikacją publiczną w zorganizowanych grupach. Orientacyjny koszt zajęć w roku akademickim 2022/2023 wynosił 700 zł. Końcowy koszt jednostkowy zależny będzie od liczby uczestników oraz od wysokości inflacji. W miarę możliwości (układ repertuaru) przewidziane jest również wyjście do Teatru im. Witkacego w Zakopanem. Szczegółowe informacje zostaną przesłane mailowo do uczestników zajęć po zakończeniu rejestracji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Lenartowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w terenie |
|
Skrócony opis: |
Charakterystyka geoekologiczna Tatr - przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego. Rola i miejsce Tatr w historii i kulturze polskiej. |
|
Pełny opis: |
W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: • Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie; • Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr; • Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich); • Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze); • Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem; • Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr, • Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem. Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się: 40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia |
|
Literatura: |
Źródła podstawowe: • Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin; • Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki; • https://www.zakopane.pl/ • https://tpn.pl/ • https://topr.pl/ • https://www.witkacy.pl/pl/ • https://tatromaniak.pl/ • Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki. Źródła dodatkowe: • Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane; • Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich; • Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane; • https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej); • Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego i polegają na całodziennych wędrówkach po górach w grupach około 10-osobowych pod kierunkiem osoby prowadzącej. Przewidywany termin odbywania się zajęć - II pełny tydzień września. Zajęcia rozpoczynają się w niedzielę wieczorem a kończą w sobotę do ok. godziny 14. Studenci ponoszą koszty dojazdu (dojazd samodzielny), zakwaterowania i poruszania się na miejscu. W czasie trwania zajęć poruszamy się komunikacją publiczną w zorganizowanych grupach. Orientacyjny koszt zajęć w roku akademickim 2022/2023 wynosił 700 zł. Końcowy koszt jednostkowy zależny będzie od liczby uczestników oraz od wysokości inflacji. W miarę możliwości (układ repertuaru) przewidziane jest również wyjście do Teatru im. Witkacego w Zakopanem. Szczegółowe informacje zostaną przesłane mailowo do uczestników zajęć po zakończeniu rejestracji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.