Pedagogy for teachers
General data
Course ID: | 2300-PED-PN-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogy for teachers |
Name in Polish: | Pedagogika dla nauczycieli |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 1. rok (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne (in Polish) Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia Courses resulting in teaching certificates Pedagogical courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą w szkole. Omawiane treści odwołują do podstawy naukowej i formalno-prawnej pedagogiki, niezbędnej do rzetelnej analizy własnej pracy. Stanowią punkt wyjścia do ćwiczeń i praktyk dla przyszłych nauczycieli. |
Full description: |
(in Polish) 1. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi. 2. Podstawy ontologiczne nauczania. Nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych. 3. Teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne. 4. Transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne. 5. Indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca. 6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.) 7. Uwarunkowania instytucjonalne szkoły. 8. Struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie. 9. Ustawa o systemie oświaty. Podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna. Wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy. 10. Rola nauczyciela i etyka zawodowa. 11. Współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia. 12. Charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych. 13. Alternatywne formy edukacji |
Bibliography: |
(in Polish) Asbury K., Plomin R., (2015). Geny i edukacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Garstka T., (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? Warszawa: Wolters Kluwer Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Gutek G., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP Hattie J., (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej Kawecki I., (2003). Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.) (2003, lub późniejsze), Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Mikiewicz P., (2016). Socjologia edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Nisbett R.E., (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa Śliwerski B., (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Wilk T., (red.) (2007). Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: • ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania (B2.W3)* • klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka (B2.W3) oraz ich implikacje pedagogiczne • teorie wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjne • rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów • podstawy etyki zawodowej nauczyciela (B2.W2) • zasady edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji • zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami (B2.W4) • strukturę i funkcje systemu oświaty – funkcje i cele instytucji edukacyjnych, • modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji (B.2.W.1) • podstawy prawne systemu oświaty • formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, znaczenie współpracy szkoły z rodziną ucznia oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B2W3) • prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym (B2W4), sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B2.W5) W zakresie umiejętności absolwent potrafi: • formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U3) • wskazać uwarunkowania rozwoju ucznia W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: • samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) *Symbole szczegółowych efektów uczenia się z rozp. MNISW z 25 lipca 2019 r. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO WYK
WYK
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 200 places
|
|
Coordinators: | Monika Jakubowska-Mirek, Janina Kamińska, Anna Sobolewska | |
Group instructors: | Monika Jakubowska-Mirek, Janina Kamińska, Anna Sobolewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 120 places
|
|
Coordinators: | Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska | |
Group instructors: | Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO WYK
WYK
WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 180 places
|
|
Coordinators: | Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska, Małgorzata Żytko | |
Group instructors: | Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska, Małgorzata Żytko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 120 places
|
|
Coordinators: | Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.