University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogy for teachers

General data

Course ID: 2300-PED-PN-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogy for teachers
Name in Polish: Pedagogika dla nauczycieli
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 1. rok
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne
(in Polish) Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia
Courses resulting in teaching certificates
Pedagogical courses
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

pedagogical qualifications

Mode:

Classroom
Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą w szkole. Omawiane treści odwołują do podstawy naukowej i formalno-prawnej pedagogiki, niezbędnej do rzetelnej analizy własnej pracy. Stanowią punkt wyjścia do ćwiczeń i praktyk dla przyszłych nauczycieli.

Full description: (in Polish)

1. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi.

2. Podstawy ontologiczne nauczania. Nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych.

3. Teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne.

4. Transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne.

5. Indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca.

6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.)

7. Uwarunkowania instytucjonalne szkoły.

8. Struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie.

9. Ustawa o systemie oświaty. Podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna. Wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy.

10. Rola nauczyciela i etyka zawodowa.

11. Współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia.

12. Charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych.

13. Alternatywne formy edukacji

Bibliography: (in Polish)

Asbury K., Plomin R., (2015). Geny i edukacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Garstka T., (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? Warszawa: Wolters Kluwer

Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Gutek G., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP

Hattie J., (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej

Kawecki I., (2003). Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.) (2003, lub późniejsze), Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Mikiewicz P., (2016). Socjologia edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Nisbett R.E., (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa

Śliwerski B., (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Wilk T., (red.) (2007). Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

• ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne

podstawy wychowania (B2.W3)*

• klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka (B2.W3) oraz ich implikacje pedagogiczne

• teorie wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjne

• rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów

• podstawy etyki zawodowej nauczyciela (B2.W2)

• zasady edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

• zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami (B2.W4)

• strukturę i funkcje systemu oświaty – funkcje i cele instytucji edukacyjnych,

• modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji (B.2.W.1)

• podstawy prawne systemu oświaty

• formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, znaczenie współpracy szkoły z rodziną ucznia oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B2W3)

• prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym (B2W4), sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B2.W5)

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

• formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U3)

• wskazać uwarunkowania rozwoju ucznia

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

• samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3)

współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4)

*Symbole szczegółowych efektów uczenia się z rozp. MNISW z 25 lipca 2019 r.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę

Egzamin pisemny

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 200 places more information
Coordinators: Monika Jakubowska-Mirek, Janina Kamińska, Anna Sobolewska
Group instructors: Monika Jakubowska-Mirek, Janina Kamińska, Anna Sobolewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 120 places more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska
Group instructors: Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 180 places more information
Coordinators: Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska, Małgorzata Żytko
Group instructors: Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska, Małgorzata Żytko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 120 places more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)