Konwersatorium literaturoznawcze - Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok Ip/IIp
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-014 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze - Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok Ip/IIp |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
"Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o wielkich dziełach literatury francuskiej i frankofońskiej". Konwersatorium "Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok" jest przeznaczone dla studentów, którzy lubią poznawać literaturę w dłuższej perspektywie czasowej i w ten sposób uzyskać panoramiczne spojrzenie na ewolucję i przepływ motywów, np. motyw "memento mori" w poezji XIV wieku powracający pod koniec XVI wieku w poezji barokowej. Celem konwersatorium jest również przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów. |
Pełny opis: |
Konwersatorium "Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok" jest przeznaczone dla studentów, którzy lubią poznawać literaturę w dłuższej perspektywie czasowej i w ten sposób uzyskać panoramiczne spojrzenie na ewolucję i przepływ motywów, np. motyw "memento mori" w poezji XIV wieku powracający pod koniec XVI wieku w poezji barokowej. Celem konwersatorium jest również przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów. Niektóre motywy: miłość, upływ czasu, śmierć, natura, śmiech. Autorzy: m.in. trubadurzy, truwerzy, Christine de Pizan, Villon, Charles d'Orléans, Clément Marot, Ronsard, Jean de Sponde, Agrippa d'Aubigné. Szczegółowy program konwersatorium zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
1. Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104. 2. Andrzej Borowski, Renesans, WydawnictwoLiterackie, Kraków, 2002. 3. Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989. 4. Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987. 5. Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005. 6. Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973. 7. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005. 8. Jacek Kowalski, Król, poeta, rycerz Boży. Tybald, hrabia Szampanii. Żywot, epoka, pieśni, Wydawnictwo Dębogóra, 2022. Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968. 9. Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000. 10. Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975. 11. Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999). 12. Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205). 13. Wydania tekstów |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu zajęć (konwersatorium literaturoznawcze) student powinien: - posiadać umiejętność umiejscowienia wydarzeń literackich w ich kontekście kulturowym, - sprawnie odwoływać się do chronologii epoki, - umieć wyjaśniać najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu, - potrafić odnaleźć związki między zjawiskami literackimi, - umieć samodzielnie zanalizować tekst literacki, - samodzielnie zredagować w języku polskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień, - umieć wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć. K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze) -przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii - przygotowanie pracy semestralnej (rozprawka w języku polskim) - końcowe zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.