Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze - Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok Ip/IIp

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DPXW-KL-014
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze - Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok Ip/IIp
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw
Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

"Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o wielkich dziełach literatury francuskiej i frankofońskiej".

Konwersatorium "Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok" jest przeznaczone dla studentów, którzy lubią poznawać literaturę w dłuższej perspektywie czasowej i w ten sposób uzyskać panoramiczne spojrzenie na ewolucję i przepływ motywów, np. motyw "memento mori" w poezji XIV wieku powracający pod koniec XVI wieku w poezji barokowej.

Celem konwersatorium jest również przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów.

Pełny opis:

Konwersatorium "Tematy, motywy, style w literaturze francuskiej - Średniowiecze, Renesans, Barok" jest przeznaczone dla studentów, którzy lubią poznawać literaturę w dłuższej perspektywie czasowej i w ten sposób uzyskać panoramiczne spojrzenie na ewolucję i przepływ motywów, np. motyw "memento mori" w poezji XIV wieku powracający pod koniec XVI wieku w poezji barokowej.

Celem konwersatorium jest również przygotowanie studentów do samodzielnej lektury oraz dyskusji na temat wybranych tekstów w oparciu o najnowsze opracowania krytyczne. Zachęcenie do twórczej analizy utworów i wyrobienie umiejętności formułowania rozbudowanych komentarzy do analizowanych tekstów.

Niektóre motywy: miłość, upływ czasu, śmierć, natura, śmiech.

Autorzy: m.in. trubadurzy, truwerzy, Christine de Pizan, Villon, Charles d'Orléans, Clément Marot, Ronsard, Jean de Sponde, Agrippa d'Aubigné.

Szczegółowy program konwersatorium zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach.

Literatura:

1. Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104.

2. Andrzej Borowski, Renesans, WydawnictwoLiterackie, Kraków, 2002.

3. Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989.

4. Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987.

5. Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005.

6. Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973.

7. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005.

8. Jacek Kowalski, Król, poeta, rycerz Boży. Tybald, hrabia Szampanii. Żywot, epoka, pieśni, Wydawnictwo Dębogóra, 2022.

Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968.

9. Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000.

10. Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975.

11. Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999).

12. Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205).

13. Wydania tekstów

Efekty uczenia się:

Po pozytywnym zakończeniu zajęć (konwersatorium literaturoznawcze) student powinien:

- posiadać umiejętność umiejscowienia wydarzeń literackich w ich kontekście kulturowym,

- sprawnie odwoływać się do chronologii epoki,

- umieć wyjaśniać najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,

- potrafić odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,

- umieć samodzielnie zanalizować tekst literacki,

- samodzielnie zredagować w języku polskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień,

- umieć wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.

K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze)

-przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii

- przygotowanie pracy semestralnej (rozprawka w języku polskim)

- końcowe zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)