Konwersatorium literaturoznawcze I/II p - Obcość i bliskość literatury średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-020 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze I/II p - Obcość i bliskość literatury średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będziemy analizować najważniejsze teksty literackie francuskiego średniowiecza zastanawiając się, czy należą one tylko do historii literatury, czy też możliwy jest ich żywy odbiór. Będziemy więc się starali wydobyć ich wymiar ponadczasowy, dotyczący takich kwestii, jak miejsce jednostki w społeczeństwie, wyraz emocji, obraz ciała, kształtowanie tożsamości, relacje rodzinne, poszukiwania duchowe, stosunek do śmierci, znaczenie relacji z drugim człowiekiem. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć będziemy analizować najważniejsze teksty literackie francuskiego średniowiecza zadając sobie pytanie, czy należą one tylko do historii literatury, czy też możliwy jest ich żywy odbiór – a jeżeli tak, to na jakich zasadach. W tym celu trzeba będzie rozdzielić aspekty stanowiące o specyfice średniowiecznej od tych, które poddają się nowym interpretacjom. Tak więc, omówione zostaną kwestie wynikające ze szczególnych warunków społecznych i kulturowych, dotyczące sposobów tworzenia, przechowywania i recepcji literatury średniowiecznej: wzajemne przenikanie oralności i pisma, rola autora, skryby i żonglera. Zatrzymamy się też nad kwestiami ściśle literackimi, takimi jak różne sposoby wyrażania znaczeń i miejsce zostawione dla interpretacji. Przede wszystkim jednak będziemy się starali wydobyć wymiar ponadczasowy tekstów, dotyczący takich kwestii, jak miejsce jednostki w społeczeństwie, wyraz emocji, obraz ciała, kształtowanie tożsamości, relacje rodzinne, poszukiwania duchowe, stosunek do śmierci, znaczenie relacji z drugim człowiekiem. |
Literatura: |
Chrétien de Troyes, Percewal albo opowieść o Graalu Marie de France, Lais Szaleństwo Tristana Rutebeuf, Dits François Villon, Testament |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w dziedzinie francuskiej literatury średniowiecznej - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą średniowieczną - umie samodzielnie zanalizować i zinterpretować tekst literacki, - umie samodzielnie zredagować, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, krótki tekst na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień, - umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć, - umie korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności) - Sprawdziany - Praca pisemna - Zaliczenie ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.