Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka francuskiego - Trening strategiczny IIp i IIz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DX2O-PNJF-TS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka francuskiego - Trening strategiczny IIp i IIz
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIp Praktyczna nauka języka francuskiego
IIz Praktyczna nauka języka francuskiego
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Studenci rozwijają swoje strategie uczenia się oraz poszerzają wiedzę na temat istoty uczenia się poprzez działania na platformie edukacyjnej Google Classroom i realizowanie zadań.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie teoretycznych i praktycznych aspektów mechanizmów uczenia się oraz praktyczny trening zastosowania w różnych kontekstach i przy wykorzystaniu narzędzi internetowych poznanych przez studentów strategii uczeniowych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest lepsze zrozumienie, jakie mechanizmy rządzą procesem uczenia się i jaki mamy na nie wpływ.

W ramach zajęć studenci będą mieli okazję przeanalizować najpierw teoretyczne aspekty zagadnień odpowiadających na pytanie "Jak się uczyć", aby lepiej zrozumieć istotę "uczenia się uczenia", a następnie przećwiczyć zdobytą wiedzę stosując strategie metakognitywne, kognitywne i społeczno-afektywne podczas realizacji konkretnych zadań z takich obszarów uczenia się i używania języka jak rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem, uczenie się słownictwa, uczenie się gramatyki, udział w interakcji ustnej, redagowanie wypowiedzi pisemnej, itp. Program zawiera zarówno elementy wiedzy psycholingwistycznej jak i dydaktycznej. Studenci zapoznają się z prawami rządzącymi pamięcią i zapominaniem, motywacją, stylami uczenia się, elementami odpowiedzialnymi za rozwijanie się kompetencji językowej w języku niemacierzystym. Będą ćwiczone na podstawie konkretnych zadań językowych umiejętności planowania, kontrolowania i regulowania swoich działań tak, aby zadanie zakończyło się sukcesem.

Literatura:

Dąbrowska M., Cel kształcenia językowego – nauczyć się jak uczyć [w] H. Komorowska (red), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, wyd. Oficyna Wydawnicza |Łośgraf, 2011, str. 78 -103.

Studenska A., 2005, Strategie uczenia się a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".

Harris V., 2002, Aider les apprenants à apprendre: à la recherche de stratégies d'enseignement et d'apprentissage dans les classes de langues en Europe, CELV/Conseil de l'Europe, Strasbourg.

SPITZER M. (2007), Jak uczy się mózg?, tłum. Guzowska-Dąbrowska M., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy: student zna i rozumie

- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)

- w zaawansowanym stopniu funkcje języka w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej i międzykulturowej (K_W07)

- zna podstawowe teorie i definicje uczenia się;

- zna kluczowe zagadnienia związane z neuronaukami;

- posiada podstawową wiedzę związaną ze stylami i strategiami uczenia się;

- posiada podstawową wiedzę na temat różnych typów motywacji;

- zna kluczowe pojęcia związane z uczeniem się języków obcych (kompetencje ogólne i komunikacyjne);

- ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu

- ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych

- zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się

w zakresie umiejętności student potrafi:

- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04)

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09)

- rozpoznać strategie aktywizowane przez siebie;

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczeniowych

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się

- łączyć strategie w "łańcuchy strategiczne" podnoszące skuteczność uczenia się.

- wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się

- werbalizować swoją pracę umysłową

- krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego

- opracować osobisty trening strategiczny

- uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę dzięki narzędziom internetowym

- rozwijać swoje strategie uczeniowe w oparciu o nowe technologie

w zakresie kompetencji społecznych student:

- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, - - ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności

- student jest gotowy do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

- terminowe wywiązywanie się z zadań

- pozytywna ocena wszystkich przewidzianych w programie zadań

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Sujecka-Zając, Krystyna Szymankiewicz
Prowadzący grup: Jolanta Sujecka-Zając, Krystyna Szymankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)