Seminarium licencjackie: Podróż-egzotyka-odmienność. Spojrzenie międzykulturowe i intermedialne (XVIII-XXIwiek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ3O-SL-011 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie: Podróż-egzotyka-odmienność. Spojrzenie międzykulturowe i intermedialne (XVIII-XXIwiek |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) III Seminaria licencjackie Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie analiza literatury podróżniczej oraz tekstów definiowanych jako egzotyczne (XVIII-XXI w.) przez pryzmat odmienności kulturowej, miedzykulturowości i intermedialności. Seminarium przygotuje równiez uczestników do napisania pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie analiza literatury podróżniczej oraz tekstów definiowanych jako egzotyczne (XVIII-XXI w.) przez pryzmat odmienności kulturowej, miedzykulturowości i intermedialności. Seminarium przygotuje równiez uczestników do napisania pracy licencjackiej. Wybrane tematy szczegółowe: 1) metodologia pracy licencjackiej (forma, źródła) 2) definiowanie kluczowych pojęć: odmienność, egzotyka, intermedialność, międzykulturowość, mit, intertekstualność, etc. 3) analiza wybranych tekstów m.in. J.-H. Bernardina de Saint-Pierre, G. Sand, G. Azémy, L. Massona, J.M.G. Le Clézio, M. Vieuchange'a, A. de Musset, I. Eberhardt, A. de Lens, A. Djebar, Ch. Baudelaire'a, P. Loti, Tahara Ben Jelouna, K. Adimi. |
Literatura: |
Le voyage en... (serie de Robert Laffont) Valérie BERTY, Littérature et voyage, L'Harmattan, 2001. Alain BUISINE, Norbert DODILLE, Claude DURCHET (dir.), L’Exotisme, Didier-Érudion, 1998. Odile GANNIER, La littérature de voyage, Ellipses, 2001. Jean-Marc MOURA, Lire l’exotisme, Dunod, 1992. Jean-Marc MOURA, L’Europe littéraire et l’ailleurs, PUF, 1996. Jean-Marc MOURA, Exotisme et lettres francophones, PUF, 2003. Jean-Marc MOURA, La littérature des lointains : histoire de l'exotisme européen au XXe siècle, H. Champion, 1998. Sarga MOUSSA, La Relation orientale. Enquête sur la communication dans les récits de voyages en Orient (1811-1861), Klincksieck, 1995. Christine PELTRE, Atelier du voyage, Gallimard ,1995. Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, sous la dir. de I. Diagne, H.-J. Lüsebrink, Paris, L’Harmattan, 2020 Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), sous la dir. de Hans-Jürgen Lüsebrink, Moussa, Sarga, Paris, Éditions Kimé, 2019 |
Efekty uczenia się: |
• Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym. • Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury. • Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych. • Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej. • Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi. • Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych. • Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. • Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach |
Metody i kryteria oceniania: |
I semestr - obecność (dwie nieobecności bez konsekwencji), aktywność, test ustny (ostatnie zajęcia) II semestr - obecność (dwie nieobecności bez konsekwencji), aktywność, prezentacja, złożenie pracy licencjackiej. Zajęcia będą się odbywały poprzez platformę zoom.us Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Dyżury w sem. letnim (MS) wtorki 15-16 przez zoom.us. Proszę o zgłoszenia do 19 w poniedziałek - wyślę link. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.