Konwersatorium historyczno-kulturowe - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów IIz/III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KK-001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium historyczno-kulturowe - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów IIz/III |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
"Celem konwersatorium jest nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o istotnych wydarzeniach oraz zjawiskach historycznych i kulturowych, które miały miejsce we Francji i w krajach francuskojęzycznych, a także poznanie i dobór metod badawczych pozwalających na pełne zrozumienie procesów historycznych i kulturowych w celu rozwijania kompetencji potrzebnych w dziedzinie literaturoznawstwa". Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, conseil du roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych. -Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl Szczegółowy program konwersatorium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu. |
Pełny opis: |
Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze, od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu, a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, conseil du roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych. Niektóre zagadnienia omawiane na konwersatorium: -koncepcje Państwa w Starożytności: Grecja i Rzym -koncepcja władzy w okresie inwazji "barbarzyńskich"; -koncepcja władzy w okresie panowania Merowingów i Karolingów; -okres feudalny: władza króla a problemy wynikające z systemu lennego; -refleksje polityczne i społeczne w XVI w. (La Boétie, Montaigne, Bodel, Machiavelli. Modrzewski); -etapy powstawania państwa absolutnego (Ludwik XIII, Ludwik XIV) , -myśl polityczna i społeczna w okresie Oświecenia; -oświeceniowa wizja człowieka i społeczeństwa (Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Morelly, Babeuf, fizjokraci); -kryzys Ancien Régime'u i przyczyny Wielkiej Rewolucji Francuskiej; -Robespierre et "les principes du gouvernement révolutionnaire; -czy istnieje "mentalność rewolucyjna" (Michel Vovelle)? . -Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl Szczegółowy program konwersatorium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu. |
Literatura: |
-Le Page D., Loiseau J., Figeac, Pouvoir royal et Institutions dans la France moderne, Armand Colin, 2019. -G. Duby, R.Mandrou, Histoire de la civilisation française, Paris, 1984. -P. Goubert, L'Ancien Régime, Paris, 1970. -J.-F.Lemarignier, La France médiévale. Institutions et société, Paris, 1981. -F. Châtelet, O. Duhamel, Histoire des idées politiques, PUF, 1982. -G. Cabourdin, G.Viard, Lexique historique de la France d'Ancien Régime, Paris, 1978 -Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018. -Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014. -Jean-François Solnon, Catherine de Médicis, Coll. Tempus, Perrin, 2009. -Michel Pernot, Henri III, le roi décrié, « Le Livre de poche », 2017. -Mémoires de Louis XIV ou le métier de roi, textes présentés par Joël Cornette, Texto, Éditions Tallandier, Paris, 2007. - Mathieu Da Vinha. Au service du roi. Les métiers à la cour de Versailles, TEXTO collection dirigée par Jean Claude Zylberstein, Tallandier, 2018. -Lucien Bély, Les secrets de Louis XIV. Mystères d’état et pouvoir absolu, Talalandier 2013. -Thierry Sarmant, Louis XIV. Homme et roi, TEXTO, Talalandier, 2014. -Jean Verdon, La vie quotidienne au Moyen Age, Perrin, Paris, 2015. -Michel Faucheux, Olympe de Gouges, Collection Folio biographies (n° 147), Gallimard, 2018. Michel Vovelle, La Mentalité révolutionnaire : société et mentalités sous la Révolution française, Paris, Éd. sociales, 1986. |
Efekty uczenia się: |
I. Celem konwersatorium jest nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o istotnych wydarzeniach oraz zjawiskach historycznych i kulturowych, które miały miejsce we Francji i w krajach francuskojęzycznych, a także poznanie i dobór metod badawczych pozwalających na pełne zrozumienie procesów historycznych i kulturowych w celu rozwijania kompetencji potrzebnych w dziedzinie literaturoznawstwa. II. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student A) - ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04), - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05), - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12) - zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W14), B) -potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i P6S_UW P6S_UK5 prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02), - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03), - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych (K_U09), C) - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy (K_K09), - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) III. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student umie: - wymienić w kolejności najważniejsze etapy rozwoju państwowości francuskiej - określić specyfikę instytucji francuskich Ancien Régime'u - scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe od okresu Średniowiecza do wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej - zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych - potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy K_W01, K_W3, K_W10, K_U03, K_U05, K_U09, K_K01, K_K02, K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywny udział na zajęciach; dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze; -przygotowanie krótkiego wystąpienia, w języku francuskim, na podstawie artykułu lub rozdziału monografii; -opracowanie wybranego zagadnienia z zakresu omawianego tematu i przygotowanie prezentacji w Power Point; -test. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach -Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.