Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium historyczno-kulturowe - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów IIz/III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KK-001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium historyczno-kulturowe - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów IIz/III
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria historia i kultura
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

"Celem konwersatorium jest nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o istotnych wydarzeniach oraz zjawiskach historycznych i kulturowych, które miały miejsce we Francji i w krajach francuskojęzycznych, a także poznanie i dobór metod badawczych pozwalających na pełne zrozumienie procesów historycznych i kulturowych w celu rozwijania kompetencji potrzebnych w dziedzinie literaturoznawstwa".

Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, conseil du roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych.

-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl

Szczegółowy program konwersatorium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu.

Pełny opis:

Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze, od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu, a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, conseil du roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych.

Niektóre zagadnienia omawiane na konwersatorium:

-koncepcje Państwa w Starożytności: Grecja i Rzym

-koncepcja władzy w okresie inwazji "barbarzyńskich";

-koncepcja władzy w okresie panowania Merowingów i Karolingów;

-okres feudalny: władza króla a problemy wynikające z systemu lennego; -refleksje polityczne i społeczne w XVI w. (La Boétie, Montaigne, Bodel, Machiavelli. Modrzewski);

-etapy powstawania państwa absolutnego (Ludwik XIII, Ludwik XIV) ,

-myśl polityczna i społeczna w okresie Oświecenia;

-oświeceniowa wizja człowieka i społeczeństwa (Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Morelly, Babeuf, fizjokraci);

-kryzys Ancien Régime'u i przyczyny Wielkiej Rewolucji Francuskiej; -Robespierre et "les principes du gouvernement révolutionnaire;

-czy istnieje "mentalność rewolucyjna" (Michel Vovelle)? .

-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl

Szczegółowy program konwersatorium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu.

Literatura:

-Le Page D., Loiseau J., Figeac, Pouvoir royal et Institutions dans la France moderne, Armand Colin, 2019.

-G. Duby, R.Mandrou, Histoire de la civilisation française, Paris, 1984.

-P. Goubert, L'Ancien Régime, Paris, 1970.

-J.-F.Lemarignier, La France médiévale. Institutions et société, Paris, 1981.

-F. Châtelet, O. Duhamel, Histoire des idées politiques, PUF, 1982.

-G. Cabourdin, G.Viard, Lexique historique de la France d'Ancien Régime, Paris, 1978

-Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018.

-Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.

-Jean-François Solnon, Catherine de Médicis, Coll. Tempus, Perrin, 2009.

-Michel Pernot, Henri III, le roi décrié, « Le Livre de poche », 2017.

-Mémoires de Louis XIV ou le métier de roi, textes présentés par Joël Cornette, Texto, Éditions Tallandier, Paris, 2007.

- Mathieu Da Vinha. Au service du roi. Les métiers à la cour de Versailles, TEXTO collection dirigée par Jean Claude Zylberstein, Tallandier, 2018.

-Lucien Bély, Les secrets de Louis XIV. Mystères d’état et pouvoir absolu, Talalandier 2013.

-Thierry Sarmant, Louis XIV. Homme et roi, TEXTO, Talalandier, 2014.

-Jean Verdon, La vie quotidienne au Moyen Age, Perrin, Paris, 2015.

-Michel Faucheux, Olympe de Gouges, Collection Folio biographies (n° 147), Gallimard, 2018.

Michel Vovelle, La Mentalité révolutionnaire : société et mentalités sous la Révolution française, Paris, Éd. sociales, 1986.

Efekty uczenia się:

I. Celem konwersatorium jest nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o istotnych wydarzeniach oraz zjawiskach historycznych i kulturowych, które miały miejsce we Francji i w krajach francuskojęzycznych, a także poznanie i dobór metod badawczych pozwalających na pełne zrozumienie procesów historycznych i kulturowych w celu rozwijania kompetencji potrzebnych w dziedzinie literaturoznawstwa.

II. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student

A)

- ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),

- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05),

- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12)

- zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W14),

B)

-potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01),

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i P6S_UW P6S_UK5 prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02),

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03),

- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych (K_U09),

C)

- interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy (K_K09),

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)

III. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student umie:

- wymienić w kolejności najważniejsze etapy rozwoju państwowości francuskiej

- określić specyfikę instytucji francuskich Ancien Régime'u

- scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe od okresu Średniowiecza do wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej

- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury

- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych

- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy

K_W01, K_W3, K_W10, K_U03, K_U05, K_U09, K_K01, K_K02, K_K04

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywny udział na zajęciach; dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze;

-przygotowanie krótkiego wystąpienia, w języku francuskim, na podstawie artykułu lub rozdziału monografii;

-opracowanie wybranego zagadnienia z zakresu omawianego tematu i przygotowanie prezentacji w Power Point;

-test.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach

-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)