Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PPH-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.204
|
Nazwa przedmiotu: | Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmuje podstawowe pojęcia pamięci, zapominania, tożsamości oraz analizę słownictwa używanego w powieściach literackich oraz w prasie peruwiańskiej. Analizowane zostaje Kronika latynoamerykańska u pisarzy peruwiańskich. (Kontekst obejmuje lata 1980 do 2023) Przedmiot może być rozliczany jako przedmiot z grupy B2+ |
Pełny opis: |
W Peru w latach 80-90 panował okres terroru, który był spowodowany atakami przemocy ze strony grup zbrojnych. Sendero Luminoso naznacza historię Peru i wywołuje u Peruwiańczyków bolesne wspomnienia. Ból wywołany przemocą zbudował fundament pamięci w pokoleniach lat 90. i później. Celem zajęc jest przybliżenia konteksty społeczno-historyczne tworzenia pamięci peruwiański poprzez powieści, kroniki oraz wiadomości z prasy. Zakres tematyczny zajęć: - Sytuacja społeczno- polityczna Peru 1980-1990 - Sendero Luminoso i Abimael Guzman. - 1990- Fujimori“el fujimorismo” - Prasa chicha- warsztat tłumacza - Kultura “chicha” i migracja z Andy do stolica - La Comisión de la Verdad y Reconciliación- 5 przykłady - Latynoamerykańskiego komunizmu, jak działa w Peru? - Tożsamość Peruwiańczyka i ich problemów - Lima to nie jest Peru- Co się dzieje w stolicy? - Peru Vargasa Llosy - Santiago Roncagliolo, powieść czy kronika- La cuarta espada. - Dyskurs, który buduje peruwiańską kulturę. - Pisarze pamięci peruwiańskiej- konflikt z Sendero Luminoso. - Dziennikarze też piszą. Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć. Lektury będą umieszczony na GOOGLE DRIVE. |
Literatura: |
- Agüero, José Carlos. (2015). LOS RENDIDOS. SOBRE EL DON DE PERDONAR. Lima: Instituto de Estudios Peruanos - Alarcón, Reynaldo. (2017). Psicología de los peruanos en el tiempo y la historia. Lima: Universidad Ricardo Palma - Arguedas, José María. (1967). Carta a Mario Vargas Llosa, Princeton: “Archivo Vargas Llosa”. - Comisión de la Verdad y Reconciliación. (2003). Informe Final - Comisión investigadora de los sucesos de UCHURACCAY. (1983). Informe “El Comercio” 5.03, pp. A-6, A-7 - Cueto, Alonso. (2020). La hora azul. Lima: Debolsillo. - Jara, Umberto. (2017). Abimael. El sendero del terror. Lima: Planeta Perú S.A. - Jáuregui, Eloy. (2018). Una pasión crónica, tratado de periodismo literario. Lima: artífice. - Ługowska, Urszula. (2019). De la Crónica a la prensa chicha, el Perú en la obra periodística de Mario Vargas Llosa. Warszawa: IberoamerIcana - Vervuert. - Matos Mar José. (1986). DESBORDE POPULAR y crisis del Estado. Lima: Instituto de Estudios Peruanos - Mendoza Michilot, María. (2016). 100 años de periodismo en el Perú- Tomo II (1994-2000). Lima: Saxo - Menton, Seymour. (1993). La nueva novela histórica de América Latina. Colección Popular. - Menton, Seymour. (1989). La guerra contra el fanatismo de Mario Vargas Llosa. AIH, actas X. - Paredes, Carlos. (2017). La hora final. Lima: Planeta Perú S.A. - Ricoeur, Paul. (2003). La memoria, la historia, el olvido. España: Trotta. - Roncagliolo, Santiago & Ruiz Ortega, Gabriel. (2007). Disidentes: muestra de la nueva narrativa peruana. Lima, Perú : Revuelta Editores. - Roncagliolo, Santiago. (2016). El terror de la ficción (y el otro). Mercurio: panorama de libros, (186). 10-11. - Roncagliolo, Santiago. (2006). Abril Rojo. Alfaguara. - Roncagliolo, Santiago. (2007). La cuarta espada: la historia de Abimael Guzmán y Sendero Luminoso. Debate. - Roncagliolo, Santiago. (2021). Y líbranos del mal. Seix Barral. - Rottenbacher, Jan & Espinosa Agustín. (2010). Identidad nacional y memoria histórica colectiva en el Perú. - Salazar Bondi, Augusto. (1968). Lima la horrible. Lima: ERA. - Van Dijk, Teun. (2009). Discurso y poder. GEDISA - Vargas Llosa, Mario. (1993). Litmus en los Andes. España: Austral. - Uceda, Ricardo. (2019). La muerte en el Pentagonito. Lima: Planeta. - Whitte, Hayden. (2019). Trópicos del discurso. Ensayos sobre crítica cultural. España: Prometeo. - Whitte, Hayden. (2018). El pasado práctico. España: Prometeo. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. K_W02 podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich tj.ma podstawową wiedzę z zakresu literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny K_W04 w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość); K_W05 w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi; K_W06 najważniejsze wydarzenia z historii Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego; Umięjętności K_U01: czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; K_U02: przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; K_U03: rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; K_U04: samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); Kompetencje społeczne K_K02: planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; K_K04: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. Aktywności w zajęciach 40% 2. Obecność (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) 10% 3. Ustny test 50% Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie (na platformie ZOOM): Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.