Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PPH-01
Kod Erasmus / ISCED: 09.204 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmuje podstawowe pojęcia pamięci, zapominania, tożsamości oraz analizę słownictwa używanego w powieściach literackich oraz w prasie peruwiańskiej. Analizowane zostaje Kronika latynoamerykańska u pisarzy peruwiańskich.

(Kontekst obejmuje lata 1980 do 2023)

Przedmiot może być rozliczany jako przedmiot z grupy B2+

Pełny opis:

W Peru w latach 80-90 panował okres terroru, który był spowodowany atakami przemocy ze strony grup zbrojnych. Sendero Luminoso naznacza historię Peru i wywołuje u Peruwiańczyków bolesne wspomnienia. Ból wywołany przemocą zbudował fundament pamięci w pokoleniach lat 90. i później.

Celem zajęc jest przybliżenia konteksty społeczno-historyczne tworzenia pamięci peruwiański poprzez powieści, kroniki oraz wiadomości z prasy.

Zakres tematyczny zajęć:

- Sytuacja społeczno- polityczna Peru 1980-1990

- Sendero Luminoso i Abimael Guzman.

- 1990- Fujimori“el fujimorismo”

- Prasa chicha- warsztat tłumacza

- Kultura “chicha” i migracja z Andy do stolica

- La Comisión de la Verdad y Reconciliación- 5 przykłady

- Latynoamerykańskiego komunizmu, jak działa w Peru?

- Tożsamość Peruwiańczyka i ich problemów

- Lima to nie jest Peru- Co się dzieje w stolicy?

- Peru Vargasa Llosy

- Santiago Roncagliolo, powieść czy kronika- La cuarta espada.

- Dyskurs, który buduje peruwiańską kulturę.

- Pisarze pamięci peruwiańskiej- konflikt z Sendero Luminoso.

- Dziennikarze też piszą.

Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć. Lektury będą umieszczony na GOOGLE DRIVE.

Literatura:

- Agüero, José Carlos. (2015). LOS RENDIDOS. SOBRE EL DON DE PERDONAR. Lima: Instituto de Estudios Peruanos

- Alarcón, Reynaldo. (2017). Psicología de los peruanos en el tiempo y la historia. Lima: Universidad Ricardo Palma

- Arguedas, José María. (1967). Carta a Mario Vargas Llosa, Princeton: “Archivo Vargas Llosa”.

- Comisión de la Verdad y Reconciliación. (2003). Informe Final

- Comisión investigadora de los sucesos de UCHURACCAY. (1983). Informe “El Comercio” 5.03, pp. A-6, A-7

- Cueto, Alonso. (2020). La hora azul. Lima: Debolsillo.

- Jara, Umberto. (2017). Abimael. El sendero del terror. Lima: Planeta Perú S.A.

- Jáuregui, Eloy. (2018). Una pasión crónica, tratado de periodismo literario. Lima: artífice.

- Ługowska, Urszula. (2019). De la Crónica a la prensa chicha, el Perú en la obra periodística de Mario Vargas Llosa. Warszawa: IberoamerIcana - Vervuert.

- Matos Mar José. (1986). DESBORDE POPULAR y crisis del Estado. Lima: Instituto de Estudios Peruanos

- Mendoza Michilot, María. (2016). 100 años de periodismo en el Perú- Tomo II (1994-2000). Lima: Saxo

- Menton, Seymour. (1993). La nueva novela histórica de América Latina. Colección Popular.

- Menton, Seymour. (1989). La guerra contra el fanatismo de Mario Vargas Llosa. AIH, actas X.

- Paredes, Carlos. (2017). La hora final. Lima: Planeta Perú S.A. - Ricoeur, Paul. (2003). La memoria, la historia, el olvido. España: Trotta.

- Roncagliolo, Santiago & Ruiz Ortega, Gabriel. (2007). Disidentes: muestra de la nueva narrativa peruana. Lima, Perú : Revuelta Editores.

- Roncagliolo, Santiago. (2016). El terror de la ficción (y el otro). Mercurio: panorama de libros, (186). 10-11.

- Roncagliolo, Santiago. (2006). Abril Rojo. Alfaguara.

- Roncagliolo, Santiago. (2007). La cuarta espada: la historia de Abimael Guzmán y Sendero Luminoso. Debate.

- Roncagliolo, Santiago. (2021). Y líbranos del mal. Seix Barral.

- Rottenbacher, Jan & Espinosa Agustín. (2010). Identidad nacional y memoria histórica colectiva en el Perú.

- Salazar Bondi, Augusto. (1968). Lima la horrible. Lima: ERA. - Van Dijk, Teun. (2009). Discurso y poder. GEDISA

- Vargas Llosa, Mario. (1993). Litmus en los Andes. España: Austral. - Uceda, Ricardo. (2019). La muerte en el Pentagonito. Lima: Planeta.

- Whitte, Hayden. (2019). Trópicos del discurso. Ensayos sobre crítica cultural. España: Prometeo.

- Whitte, Hayden. (2018). El pasado práctico. España: Prometeo.

Efekty uczenia się:

Wiedza.

K_W02 podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich tj.ma podstawową wiedzę z zakresu literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny

K_W04 w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość);

K_W05 w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi;

K_W06 najważniejsze wydarzenia z historii Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego;

Umięjętności

K_U01: czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;

K_U02: przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;

K_U03: rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;

K_U04: samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);

Kompetencje społeczne

K_K02: planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;

K_K04: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

1. Aktywności w zajęciach 40%

2. Obecność (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) 10%

3. Ustny test 50%

Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie (na platformie ZOOM): Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)