Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy polityczno-społeczne Hiszpanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PPSH-01
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy polityczno-społeczne Hiszpanii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z problemami polityczno-społecznymi Hiszpanii końca XX i XXI wieku oraz naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury Hiszpanii.Zagłębić się w konkretnych tematach hiszpańskiej rzeczywistości.




Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem konwersatorium będzie historia Hiszpanii począwszy od hiszpańskiej wojny domowej aż po chwilę obecną.

Prezentacja tematu będzie miała układ chronologiczno-rzeczowy.

W ramach konwersatorium zostaną wykorzystane materiały źródłowe, opracowania historyczne, a także literatura piękna i filmy.

Pełny opis:

Bloki tematyczne:

1. Geneza i przebieg hiszpańskiej wojny domowej 1936–1939.

- wybory z lutego/marca 1936 r. i rząd Frontu Ludowego

- zamach stanu z lipca 1936 r. i rewolucja

- Hiszpania „republikańska” vs Hiszpania „narodowa”

- interwencja zewnętrzna w konflikt

2. Dyktatura gen. Francisco Franco 1939–1975.

- neutralność i no-beligerancia w czasie II wojny światowej

- posguerra

- ewolucja dyktatury

3. Transición española 1975–1978.

- przejście do demokracji

- Konstytucja i system autonomii

4. Demokracja - od 1978 r.

- rządy UCD (1977–1982)

- rządy PSOE (1982–1996)

- rządy PP i PSOE (od 1996)

- separatyzm baskijski

- separatyzm kataloński

Literatura:

El camino de la libertad 1978-2008, Planeta 2009

T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009

J. Tusell, Dictadura franquista y democracia, 1939-2004, Critica, Barcelona 2005

DODATKOWE (wybrane fragmenty)

Paloma Aguilar Fernández, El resurgir del pasado en España, Taurus, Madrid 2018

José Álvarez Junco, Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001

Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989

William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica 2005

X. F. Coronado La censura franquista: crónica de un despropósito

GAL. Actas del proceso (El Mundo)

Eslava Galán, “Coitus interruptus”

J.L. Martin Descalzo, Tarancon, el cardenal de cambio

Tadeusz Miłkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006

Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007 V.

PérezDíaz, Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii, Znak, Kraków 1996

Carlos Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków 2001, TAiWPNUniversitas

Ksawery Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii

Gabriel Tortella, El desarrolló de la España contemporánea, Alianza, Madrid 2004

Tusell Javier, "El Aznarato", Aguilar, Madrid 2005

C. García Santa Cecilia “Corresponsal en España” http://cvc.cervantes.es/actcult/corresponsales/sta_cecilia.htm

D. Chacón La voz dormida (fragmentos)

Leyes Fundamentales del Reino (fragmentos)

Pilar Primo de Rivera “Guía de la buena esposa”

B. Llopis “Así censuraba el franquismo” http://www.elmundo.es/cronica/2013/11/17/5284be6f63fd3d09408b457d.html

X.F. Coronado La censura franquista: crónica de un despropósito, http://semanal.jornada.com.mx/2016/12/02/la-censura-franquista-cronica-de-un-desproposito-1712.html

Ley Orgánica del Estado (fragmentos)

artículos de prensa del día 21.12.1973: La Vanguardia Española, Mediterráneo: Prensa y Radio del Movimiento, Diario de Burgos

Ch. T. Powell “El rey y la monarquía en la transición a la democracia en España”

J. Medem, “La pelota vasca”

Constitución española de 1978 (fragmentos)

P. Almodóvar Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón

M. Cerdón De aquel equipo solo quedamos tres

https://www.lavozdegalicia.es/noticia/galicia/2015/04/19/equipo-solo-quedamos-tres/0003_201504G19P8992.htm

Breve historia del consumo de drogas en el Estado español https://www.nodo50.org/ekintza/spip.php?article57

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie terminologię związaną z najnowszymi kierunkami badań obejmujących dzieje Hiszpanii oraz szeroko pojęte dziedzictwo kulturowe; umie wykorzystać terminologię w życiu zawodowym; zna specyfikę metodologiczną i teoretyczną badań nad dziejami i kulturą Hiszpanii ; zna wydarzenia i istotne aspekty dziejów, kultury i literatury portugalskiej i wie, w jaki sposób portugalscy badacze wpisują się najnowsze trendy badawcze oraz zna miejsce i znaczenie badania dziejów i kultury Hiszpanii z uwzględnieniem kontekstu interdyscyplinarnego, transdycyplinarnego i komparatystycznego; zna podstawowe szkoły, ośrodki i trendy badawcze w ramach badań nad dziejami i kulturą Hiszpanii oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną im właściwą; umie rozwijać i stosować tą wiedzę w działalności zawodowej; zna pojęcia związane z ochroną własności intelektualnej i rozumie konieczność zarządzania zasobami.

(S3_KW01, S3_W02, S3_KW03, S3_KW04, S3_KW05, S3_KW06)

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój potencjał naukowy dotyczący najnowszych badań naukowych nad dziejami i szeroko pojętym dziedzictwem kulturowym Hiszpanii oraz świadomie kierować procesem badawczym; umie opracować i przedstawić w formie ustnej i pisemnej wyniki będące efektem samodzielnie przeprowadzonej kwerendy/badań nad dziejami i kulturą Hiszpanii ; potrafi przeprowadzić analizę naukową z użyciem hiszpańskiej terminologii właściwej dla badań nad dziejami i dziedzictwem kulturowym Hiszpanii oraz skorzystać ze stosownych metod i narzędzi badawczych, a także przedstawić samodzielne i oryginalne rozwiązania problemów badawczych.

(S3_KU01, S3_KU02 S3_KU03)

Jest gotowy do współdziałania w grupie w ramach różnych ról: lidera, członka, etc.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach i przedstawienie w formie prezentacji prac na wybrany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)