Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wampiry, potwory i zaczarowane domy - warsztat interpretacyjny opowiadań w języku hiszpańskim (fantastyka kobieca)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-WPZD-01
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wampiry, potwory i zaczarowane domy - warsztat interpretacyjny opowiadań w języku hiszpańskim (fantastyka kobieca)
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

We współczesnej literaturze nie mimetycznej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej pojawił się nowy nurt przedstawiania kobiet i kobiecości. Współczesne pisarki języka hiszpańskiego – inaczej niż ich koledzy – często wykorzystują krytyczny i rewindykacyjny potencjał fantastyki literackiej. Skoro fantastyka polega na przekraczaniu granic realności, w tekstach pisanych przez kobiety wykorzystywana jest także jako krytyczna wizja świata społecznego formułowana z perspektywy kobiet. W czasie zajęć spojrzymy na fantastykę jako gatunek literacki z punktu widzenia współczesnych teorii literatury, przyjrzymy się sposobom prowadzenia narracji i wykorzystywanym w niej środkom literackim, zwłaszcza tam, gdzie służą one ożywieniu i zaktualizowaniu klasycznych motywów fantastyki, takich jak np. potwór czy zaklęty dom. Zakończymy krótkim wprowadzeniem do gatunku science fiction oraz omówieniem jego związków z teoriami posthumanizmu.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do pojęcia fantastyki w obsarze hiszpańskojęzycznym I.

2. Wprowadzenie do pojęcia fantastyki w obsarze hiszpańskojęzycznym II.

3. Co to takiego, pisarka?

4. Postać potwora w fantastyce. Wprowadzenie.

5. Postać potwora w fantastyce kobiecej po hiszpańsku dziś I.

6. Postać potwora w fantastyce kobiecej po hiszpańsku dziś II.

7. Potworność, różnorodność i nepełnosprawność I.

8. Potworność, różnorodność i nepełnosprawność II.

9. Przestrzeń fantastyczna – zaczarowany dom I.

10. Przestrzeń fantastyczna – inne miejsca I.

11. Dziecięcy potwór.

12. Posthumanizm i fantastyka naukowa po hiszpańsku dziś I.

13. Posthumanizm i fantastyka naukowa po hiszpańsku dziś II.

14. Samodzielna interpretacja jednego opowiadania.

15. Zakończenie.

Literatura:

Lektury:

1. “Balneario”, Pilar Pedraza.

2. “Azul ruso”, Patricia Esteban Erlés.

3. “True milk”, Aixa de la Cruz.

4. “Axolotl”, Julio Cortázar.

5. Carcoma, Layla Martínez.

6. Opowiadania wybrane z "Hubo un jardín".

8. Opowiadania wybrane z "Arquitecturas inquietantes".

9. Opowiadania wybrane z "Somos juegos de cordel".

10. “Hijas de Lilith”, Elia Barceló.

Literatura podmiotowa:

1. Somos juegos de cordel. Ángeles Mora Álvarez, InLimbo 2020.

2. Azul ruso. Patricia Esteban Erlés. Editorial Páginas de espuma 2010.

3. Las otras. Antología de mujeres artificiales. Teresa López-Pellisa (Edición y selección de textos). Eola ediciones 2018.

4. Insólitas. Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España. Teresa López-Pellisa, Ricard Ruis Garzón (eds). Páginas de espuma 2019.

5. Poshumanas y Distópicas. Antología de escritoras españolas de ciencia ficción. Lola Robles y Teresa López-Pellisa (eds.) Vols. 1 y 2. Eola ediciones 2019.

6. Hubo un jardín. Valeria Correa Fiz, Páginas de espuma 2022.

7. Arquitecturas inquietantes. Antología de relatos de casas encantadas. Eolas ediciones 2022.

8. Carcoma. Layla Martínez. Amor de madre 2021.

9. Vuelo de brujas. Antología de Gemma Solsona Asensio. Apache libros 2018.

10. Monstruosas. VV. AA. Tinta púrpura ediciones 2019.

11. La primera vez que vi un fantasma. Solange Rodríguez Pappe. Editorial Candaya, 2018.

Literatura przedmiotowa:

1. Las mil caras del monstruo. Ana Casa, David Roas (eds.) Eola ediciones, 2018.

2. La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX. Ana Casa, David Roas (eds.). Editorial Menos cuarto, 2008.

3. Visiones de lo fantástico en la cultura española. (1900-1970) Ana Casa, David Roas (eds.) Ediciones de Aquí

4. Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. David Roas. Editorial Páginas de espuma.

5. Planté, Christine. “La excepción y lo ordinario”. En: Pérez Fontdevila, Aina y Torras Francès, Meri (eds.) ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria 2019.

6. ¿Qué es una autora? Aina Pérez Fontdevila y Meri Torras Francès (eds.). Icaria 2019.

7. Voces de lo fantástico en la narrativa española contemporánea. Ana Casa, David Roas (eds.) Ediciones de Aquí

8. “Crítica feminista de la discapacidad: el monstruo como figura de la vulnerabilidad y exclusión”. Isabel Balza. Revista DILEMATA, año 3 (2011), nº 7, 57-76.

9. Brumal, vol. VIII, n.º 1 (primavera/spring, 2020). “Lo fantástico y sus nuevas perspectivas: narradoras hispanoamericanas y españolas (siglo XXI)”. Coordinado por Carmen Alemany y Cecilia Eudave.

10. Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. B/P. Preciado. Anagrama 2019. (En concreto, “Mi cuerpo no existe”, 216).

11. Four Thesis on Posthuman Feminism, Rosi Bradotti.

12. Las promesas de los monstruos. Ensayos sobre Ciencia, Naturaleza y Otros inadaptables. Donna Haraway. Holobionte ediciones.

13. Donne e fantastico. Giuliana Misserville. Mimesis edizioni Milan 2020.

14. Boccuti, Anna. “Introducción”. En Anna Boccuti (coord.) El humor y lo fantástico, monográfico de Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico/Brumal. Research Journal on the Fantastic, núm. 1, (2018) vol. VI: 9-15. Boccuti, Anna. “Modulaciones de lo insólito, subversión fantástica e ironía feminista: ¿una cuestión de género(s)?”. Orillas, 9 (2020): 151-176.

16. Roas, David. “La monstruosidad femenina en las narradoras fantásticas españolas del siglo XXI”. Revista Signa 31 (2022): 105-124.

17. Roas, David. “Entre la risa y la inquietud: la combinación de lo fantástico y el humor como vía de subversión de lo real”. En Anna Boccutti/David Roas (eds.) Fantástico y humor en la ficción española contemporánea. Madrid: Visor libros, en prensa.

18. Sady Doyle, Jude Ellison. Il mostruoso femminile. Il patriarcato e la paura delle done. Edizioni Tlon, 2021 [1ª ed. 2019].

Efekty uczenia się:

Student(ka) zna i rozumie: podstawowe metody analizy tekstów literackich reprezentujących różne style; podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych; w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość); w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w innych obszarach kultury zachodniej; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05; K_W09).

Student(ka) potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty literackie; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia na temat tekstów literackich; rozpoznawać różne rodzaje tekstów literackich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i metod właściwych literaturoznawstwu; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych (słowników, leksykonów, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych literaturoznawstwu; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych literaturoznawstwu i studiom iberystycznym; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu literaturoznawstwa i studiów hispanistycznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).

Student(ka) jest gotów/gotowa do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenie (tryb zdalny lub stacjonarny), ocena ciągła.

Wymagania:

- Zapoznanie się z analizowanymi tekstami oraz stosowanie do nich wiedzę teoretyczną

- Systematyczne i aktywne uczestnictwo na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

- Próba samodzielnej interpretacji jednego opowiadania pod koniec semestru

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)