Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia starożytna Grecji i Rzymu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-WYK2-CS-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia starożytna Grecji i Rzymu
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Tematyka wykładu obejmuje zarys dziejów politycznych Grecji starożytnej w kolejnych okresach ich rozwoju: w okresie mykeńskim, archaicznym, klasycznym, hellenistycznym i Cesarstwa Rzymskiego. Szczególny nacisk położony będzie na kształtowanie się państwowości i kultury starożytnych Aten, których cywilizacja stanowi wzorzec egzemplaryczny dla całej Grecji.

Wykład obejmuje zarys historii politycznej starożytnego Rzymu okresu królewskiego, republikańskiego, pryncypatu i cesarstwa. Szczególny nacisk położony będzie na kształtowanie się systemu państwa rzymskiego w okresie republiki, wiele uwagi poświęcimy wydarzeniom towarzyszącym schyłkowi republiki, formowaniu się nowego systemu władzy państwowej oraz terytorialnemu rozszerzaniu się Imperium Romanum.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przedstawienie dziejów politycznych Grecji starożytnej, od najdawniejszych początków do końca V wieku po Chr. Wykład rozpoczniemy od zarysowania niegreckiej jeszcze kultury minojskiej, by poprzez grecką już epokę mykeńską i tzw. "wieki ciemne" dojść do początków epoki archaicznej. Sporo uwagi poświęcimy etnicznej różnorodności cechującej antycznych Greków, Wielkiej Kolonizacji a następnie skupimy się na historii rozwoju dwóch najbardziej znanych państwowości greckich: spartańskiej i ateńskiej, aż do okresu wojen perskich. Kolejna grupa tematów związana jest z przebiegiem wojen perskich i z ich szczególnym znaczeniem dla ogólnogreckiej świadomości. Po wojnach perskich przedstawimy złoty okres kultury ateńskiej i sytuację ogólną w Grecji przed wybuchem wojny peloponeskiej. Wojna peloponeska, sytuacja w Grecji po jej zakończeniu, aż do upadku niepodległości w 338 roku przed Chr., to kolejny dział tematyczny wykładu. Tutaj zwrócimy uwagę na powstanie i organizację państwa macedońskiego do śmierci króla Filipa II. Z kolei przejdziemy do dziejów panowania Aleksandra Wielkiego, wyprawy na Persję, powstania imperium i jego kresu po śmierci władcy w 323 roku. Zapoznamy się następnie z monarchiami hellenistycznymi i ich kulturą oraz przedstawimy historię starcia politycznego z Rzymem, zakończonego upadkiem monarchii hellenistycznych. Dalsze dzieje Grecji ukazane zostaną już w ramach państwowości rzymskiej aż do czasów Justyniana Wielkiego.

Wykład poświęcony jest historii rozwoju państwa rzymskiego od jego mitycznych początków związanych z mitem Eneasza, poprzez kolejne epoki, królewską, republikańską, pryncypat i cesarstwo. Na początku przedstawimy sytuacje etniczną w Italii, okoliczności powstania Rzymu i jego sytuację społeczno-polityczną w okresie królewskim. Powstanie republiki, przemiany wewnętrzno-polityczne jej pierwszych wieków to kolejny dział tematyczny. Osobną grupę tematów stanowią dzieje wojen punickich, wojny macedońskie i hellenizacja kultury rzymskiej. Z kolei uwagę poświęcimy przemianom społeczno-politycznym w ostatnich dekadach II wieku przed Chr. i wejdziemy w okres kryzysu i upadku republiki w I wieku, naznaczony wielkimi osobowościami Mariusza, Sulli, Pompejusza Wielkiego, Cezara, Cycerona. Następnie przedstawimy przebieg wojny domowej, rządy Cezara, jego śmierć, dalsze walki o władzę, zakończone ustanowieniem pryncypatu Oktawiana Augusta. Przemiany wewnętrzne w okresie pryncypatu Augusta, kultura tego okresu i rządy dynastii julijsko-klaudyjskiej wyznaczają dalszy przebieg wykładu. Ostatnią część stanowi historia cesarstwa pod rządami kolejnych dynastii, przemiany strukturalne państwa i jego kryzys w późnym antyku. Tutaj skoncentrujemy się na roli chrześcijaństwa, najazdach barbarzyńców i upadku Imperium Zachodniorzymskiego.

Literatura:

Podręczniki obowiązkowe:

1. J. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1999

2. Th. R. Martin, Starożytna Grecja od czasów prehistorycznych do okresu hellenistycznego, Warszawa 1998

Literatura przedmiotu obowiązkowa:

1. E. Wipszycka-Bravo (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 - 2001

2. A. Świderkówna, Hellenika, Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974

3. T. W. Walbank, Świat hellenistyczny,Warszawa 2003

4. M. I. Finley, Grecy, Warszawa 1965

Literatura uzupełniająca - zalecana:

1. M. Grant, Krótka historia cywilizacji klasycznej, Poznań 1991

2. N. Hammond, Geniusz Aleksandra Wielkiego, Poznań 2000

3. Z. Kubiak, Piękno i gorycz Europy, Dzieje Greków I Rzymian, Warszawa 2003

4. P. Matvejević, Brewiarz śródziemnomorski, Sejny 2003

5. R. Kulesza, Sparta V I IV w. p. n. e., Warszawa 2003

6. W. Lengauer, Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999

7. J. M. Roberts, Azja Wschodnia i Grecja Klasyczna, t. II Ilustrowanej historii świata, Warszawa 1999

8. M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979

9. J.-P. Vernant, Człowiek Grecji, Warszawa 2000.

10. J. Wolski, Dzieje I upadek imperium Seleucydów, Kraków 1999

11. H. G. Wunderlich, Tajemnica Krety, Dokąd byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury europejskiej, Kraków 2003

Obowiązkowy podręcznik:

J. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1999

Dodatkowe podręczniki:

Adam Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004.

Lektury obowiązkowe:

J. Heurgon, Rzym i świat śródziemnomorski do wojen punickich, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1973

Collin M. Wells, Cesarstwo rzymskie, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Cywilizacja Śródziemnomorska:

Wiedza: K_W01 - ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą

K_W02 - zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa

K_W09 - zna najważniejszych twórców kultury europejskiej

K_W10 - zna klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee

K_W13 - zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego

Umiejętności: K_U01 - potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł w tym źródeł greckich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych

K_U02 - potrafi interpretować tekst literacki nawiązujący do dziedzictwa antyku

Kompetencje: K_K05 - ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy

K_K08 - rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza

Filologia nowogrecka:

Wiedza: K_W12 - opanowuje rudymenta wiedzy o metryce, poetyce, topice i retoryce greckiej

K_W14- rozróżnia i nazywa najważniejsze gatunki literackie, uprawiane przez Greków od starożytności po współczesność

K_W15 - rozpoznaje literackie epoki, prądy i kierunki piśmiennictwa greckiego; opisuje dorobek literacki Greków

Umiejętności: potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł w tym źródeł greckich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych

Kompetencje: K_K03 - docenia znaczenie dziedzictwa greckiego w kulturze polskiej i europejskiej i ma poczucie odpowiedzialności za jego zachowanie

Metody i kryteria oceniania:

EGZAMIN USTNY

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)