Liberation Theology in America (Teologia wyzwolenia w Ameryce)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB011 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Liberation Theology in America (Teologia wyzwolenia w Ameryce) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu Teologia wyzwolenia w Ameryce jest krytyczna refleksja nad kulturowymi implikacjami politycznego zaangażowania teologii w debacie publicznej, przede wszystkim wkulturze amerykańskiej. Najpierw będzie to analiza wyobrażeń na temat ideologii marksistwowskiej. „Zła opinia” filozofii marksistowskiej to jeden z głównych powodów gwałtownej krytyki Watykanu wobec tego typu teologii. W czasie zajęć również ten nowy rodzaj uprawiania teologii będzie rozważony, zwłaszcza jako fenomen postokolializmu. |
Pełny opis: |
Celem wykładu Teologia wyzwolenia w Ameryce jest krytyczna refleksja nad kulturowymi implikacjami politycznego zaangażowania teologii w debacie publicznej, przede wszystkim wkulturze amerykańskiej. Najpierw będzie to analiza wyobrażeń na temat ideologii marksistwowskiej. „Zła opinia” filozofii marksistowskiej to jeden z głównych powodów gwałtownej krytyki Watykanu wobec tego typu teologii. Głównym narzędziem analizy będzie krytyczne i kontekstowe analizowanie tekstów głównych przedstawicieli różnych odmian teologii wyzwolenia zarówno w chrześcijaństwie jak i w innych religiach. W czasie zajęć również ten nowy rodzaj uprawiania teologii będzie rozważony, zwłaszcza jako fenomen postokolonializmu. 1. Wprowadzenie do zajęć 2. Teologia Wyzwolenia (TW) i marksizm 3. Dlaczego Watykan był przeciwny TW 4. Papież Franciszek i TW 5. Główni przedstawiciele TW 6. TW i kolonializm 7. TW i inne religie 8. Martin .L. King, Abraham J. Heschel jako przedstawiciele TW w USA 9. Antropologiczne zubożenie w Afryce 10. TW a dialog międzyreligijny 11. TW w Polsce 12. TW w innych tradycjach religijnych 13. Wybrane prezentacje 14. Wybrane prezentacje 15. Wybrane prezentacje |
Literatura: |
Mysterium Liberationis. Fundamental Concepts of Liberation Theology, ed. Ignation Ellacuria Jon Sobrino, NY1993. G. Gutierrez, A Liberation Theology, 1988. The Cambridge Companion to Liberation Theology, Cambridge 2007. Iveriegh, The Great Reformer. Francis and the Making of Radical Pope, 2014. An Introduction to Third World Theologies, 2004 M. Daly, Beyond God the Father, 1985. Faces of Jesus in Africa, 1991 Marc H. Ellis, Toward a Jewish Theology of Liberation, Waco Texas 2004. E. Fiorenza Schuster, Bread not Stone, 1995. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami. a) wiedza Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką teologii wyzwolenia, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze. b) umiejętności Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form teologii wyzwolenia, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące religii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z religią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia religii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu. c) kompetencje społeczne Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Obirek | |
Prowadzący grup: | Stanisław Obirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.