Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Liberation Theology in America (Teologia wyzwolenia w Ameryce)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB011
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Liberation Theology in America (Teologia wyzwolenia w Ameryce)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem wykładu Teologia wyzwolenia w Ameryce jest krytyczna refleksja nad kulturowymi implikacjami politycznego zaangażowania teologii w debacie publicznej, przede wszystkim wkulturze amerykańskiej. Najpierw będzie to analiza wyobrażeń na temat ideologii marksistwowskiej. „Zła opinia” filozofii marksistowskiej to jeden z głównych powodów gwałtownej krytyki Watykanu wobec tego typu teologii. W czasie zajęć również ten nowy rodzaj uprawiania teologii będzie rozważony, zwłaszcza jako fenomen postokolializmu.

Pełny opis:

Celem wykładu Teologia wyzwolenia w Ameryce jest krytyczna refleksja nad kulturowymi implikacjami politycznego zaangażowania teologii w debacie publicznej, przede wszystkim wkulturze amerykańskiej. Najpierw będzie to analiza wyobrażeń na temat ideologii marksistwowskiej. „Zła opinia” filozofii marksistowskiej to jeden z głównych powodów gwałtownej krytyki Watykanu wobec tego typu teologii. Głównym narzędziem analizy będzie krytyczne i kontekstowe analizowanie tekstów głównych przedstawicieli różnych odmian teologii wyzwolenia zarówno w chrześcijaństwie jak i w innych religiach. W czasie zajęć również ten nowy rodzaj uprawiania teologii będzie rozważony, zwłaszcza jako fenomen postokolonializmu.

1. Wprowadzenie do zajęć

2. Teologia Wyzwolenia (TW) i marksizm

3. Dlaczego Watykan był przeciwny TW

4. Papież Franciszek i TW

5. Główni przedstawiciele TW

6. TW i kolonializm

7. TW i inne religie

8. Martin .L. King, Abraham J. Heschel jako przedstawiciele TW w USA

9. Antropologiczne zubożenie w Afryce

10. TW a dialog międzyreligijny

11. TW w Polsce

12. TW w innych tradycjach religijnych

13. Wybrane prezentacje

14. Wybrane prezentacje

15. Wybrane prezentacje

Literatura:

Mysterium Liberationis. Fundamental Concepts of Liberation Theology, ed. Ignation Ellacuria Jon Sobrino, NY1993.

G. Gutierrez, A Liberation Theology, 1988.

The Cambridge Companion to Liberation Theology, Cambridge 2007.

Iveriegh, The Great Reformer. Francis and the Making of Radical Pope, 2014.

An Introduction to Third World Theologies, 2004

M. Daly, Beyond God the Father, 1985.

Faces of Jesus in Africa, 1991

Marc H. Ellis, Toward a Jewish Theology of Liberation, Waco Texas 2004.

E. Fiorenza Schuster, Bread not Stone, 1995.

Efekty uczenia się:

Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.

a) wiedza

Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką teologii wyzwolenia, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze.

b) umiejętności

Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form teologii wyzwolenia, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące religii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z religią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia religii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.

c) kompetencje społeczne

Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów

Metody i kryteria oceniania:

Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Obirek
Prowadzący grup: Stanisław Obirek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)