Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Ośrodek Studiów Amerykańskich)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
4219-SD0083 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest analizie reprezentacji Środkowego Zachodu w tekstach kultury, w tym w literaturze, filmie, serialach telewizyjnych, muzyce, sztuce ulicznej, itp. Omówienie tych tekstów umożliwi zrozumienie Środkowego Zachodu jako regionu o odrębnej historii i charakterze. |
|
||
4219-SA025 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przegląd historii Afroamerykanów od czasów kolonialnych po dzień dzisiejszy, ze specjalną uwagą zwróconą na zagadnienia takie jak niewolnictwo, rasizm, czarna tożsamość, płeć, ruch praw obywatelskich oraz wkład Afroamerykanów w rozwój amerykańskiego społeczeństwa i kultury. |
|
||
4219-SD0043 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem kursu jest przegląd kina amerykańskiego w pierwszych dwóch i pół dekadach XXI wieku. Korzystając z perspektywy wybranych tytułów filmowych (jeden film tygodniowo), poszczególne zajęcia skupią się na transformacjach przemysłu filmowego i innowacjach technicznych, a także na najnowszych zjawiskach kinematograficznych. |
|
||
4219-SD0084 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przedstawia obszerny przegląd amerykańskiej historii i kultury kulinarnej. Omawia kwestie żywności przywiezionej przez pierwszych osadników na ziemie Ameryki Północnej, XVIII i XIX-wieczne książki kucharskie, kuchnię etniczną, diety alternatywne, powstanie wielkich korporacji takich jak McDonald's i PepsiCo, rozwój zaleceń dietetycznych i piramidy żywieniowej, kosmiczną kuchnię astronautów stworzoną przez NASA, a w końcu współczesną problematykę obejmującą kuchnię technologiczną i kryzys otyłości. |
|
||
4219-SD075 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem tego przeglądowego kursu jest przyjrzenie się jak definicje współczesnego amerykańskiego horroru zmieniały się i rozszerzały od jego początków w latach 1960-tych aż po jego współczesne intermedialne odsłony. Poprzez analizę różnorodnych tekstów krytycznych, dyskusje oraz pokazy wybranych filmów studenci będą mieli okazję zapoznać się ze sposobami krytycznego odczytania horroru i skonceptualizowania jego skomplikowanej relacji z ciałem ludzkim, płcią kulturową, klasą i rasą. Będziemy również analizować horror filmowy jako przestrzeń, w której społeczne i kulturowe fobie mogą być zbadane i poddane dyskusji, i będziemy pytać, czy w wybranych podgatunkach horroru lęki te zostają przepędzone czy jedynie zwiększone. |
|
||
4219-SC0022 |
American Manifestos: Politics and Rhetorical Strategies (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
- (od 2025-10-01) Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Skrócony opis
W ramach tego kursu przyjrzymy się bogatej historii, literackim konwencjom oraz trwałemu wpływowi politycznemu gatunku manifestu. Przeanalizujemy kluczowe teksty, takie jak Manifest komunistyczny (The Communist Manifesto), a następnie prześledzimy rozległy wycinek historii amerykańskich ruchów społecznych — od awangardy, przez Nową Lewicę, aż po Ruch Wyzwolenia Kobiet. Zwieńczeniem naszych rozważań będą współczesne manifesty ruchów Black Lives Matter, queer oraz transnarodowego feminizmu. Semestr zakończy się projektem kreatywnym: studenci wykorzystają zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce, tworząc własne manifesty. |
|
|
4219-SD0090 |
American Media (Media amerykańskie) (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
- (od 2025-10-01) Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Skrócony opis
Celem kursu jest wprowadzenie do tematyki mediów amerykańskich jako instytucji. Prześledzimy główne etapy rozwoju mediów, aby lepiej zrozumieć ich obecny kształt. Omówimy takie kwestie jak regulacje prawne, finansowanie, sposoby zbierania informacji, rozrywkowy profil mediów, ich komercjalizację. Postaramy się poznać współczesną amerykańską scenę medialną i zrozumieć funkcjonowanie mediów w obecnych warunkach. Zastanowimy się jaką rolę odegrał boom internetowy wobec mediów tradycyjnych oraz jaki wpływ miał on na obywateli/konsumentów/odbiorców w ogóle. |
|
|
4219-SC0011 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Trzy pierwsze spotkania w ramach kursu będą poświęcone koncepcji antropologii literackiej. Przez pozostały czas skorzystamy z możliwości praktykowania antropologii literackiej, analizując teksty prezentujące osoby w kryzysie bezdomności w USA: powieści, filmy dokumentalne, etnografie, pisarstwo o naturze autobiograficznej, w tym blogi. Przyjrzymy się temu, jak ludzie bezdomni są ukazywani w kulturze amerykańskiej, jakie historie się o nich opowiada i jakie oni sami snują. Spróbujemy odpowiedzieć na kilka pytań. Czy ludzie bez dachu nad głową powtarzają konwencjonalne opowieści, czy tworzą nowe historie o bezdomności? W jaki sposób osoby bezdomne formują swoje tożsamości? Jakie wartości wyrażają? Co wspólnego mają literackie konwencje ze zmianą społeczną? |
|
||
4219-SC0003 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Jednym z charakterystycznych aspektów międzywojennego Paryża był masowy napływ amerykańskich emigrantów, zalewających miasto literaturą, sztuką i muzyką. Pisarze z Gertrudą Stein, Ernestem Hemingwayem i Ezrą Poundem na czele zamieszkali tam na stałe, podczas gdy wielu innych odwiedziło miasto, aby zaangażować się w międzynarodową społeczność artystyczną. W ramach tego kursu przyjrzymy się amerykańskiej literaturze związanej z Paryżem z tego okresu, aby zbadać dynamikę rożnego rodzaju zjawisk związanych z rasą, płcią i polityką powstałych w tamtym okresie. W szczególności przyjrzymy się beletrystyce, pamiętnikom, czasopismom, mapom i innym materiałom wizualnym i dźwiękowym, aby zbadać Paryż jako przestrzeń, w której żyli amerykańscy autorzy działający w tym okresie. |
|
||
4219-SD072 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są wielu związkom twórczości Andy'ego Warhola z kulturą seksualnej odmieńczości (queer). |
|
||
4219-SC005 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs jest przeglądem literatury Indian amerykańskich z naciskiem na motywy i zagadnienia przejawiające się w trakcie całego jej rozwoju. Zadaniem kursu jest uświadomienie studentom istnienia tradycji przekazu ustnego obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską oraz jej przemianom, aż do wytworzenia się literatury. Kurs ma zapoznać studentów pierwszego roku z licznymi formami i zabiegami oratorskimi/literackimi oraz wyposażyć ich w umiejętność krytycznej percepcji ustnych i pisemnych tekstów. Głównym przedmiotem uwagi będą struktura i techniki narracyjne typowe dla dzieł literatury indiańskiej. Będziemy omawiać przykłady pieśni ceremonialnych, odezw, opowieści o powstaniu świata i tricksterach różnych plemion, a także opowiadania. Wybrane dzieła uznanych współczesnych pisarzy (N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Sherman Alexie, Simon Ortiz) będą służyły jako przykład odwołania się i twórczej interpretacji tradycji. |
|
||
4219-SD0085 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest historii musicalu amerykańskiego ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia Broadwayu. Zakres czasowy niniejszych zajęć obejmuje okres XIX-XXI wieku, zatem podejmuje problematykę amerykańskiego teatru muzycznego od form proto-musicalowych do zjawisk najnowszych. Musicale będą analizowane pod kątem zarówno wątków muzycznych (rozwój stylu i technik kompozytorskich), literackich (problematyka podejmowana w różnych okresach i w konkretnych dziełach) oraz kulturowych (znaczenie musicalu w kulturze amerykańskiej, wpływ przemian społecznych na gatunek etc.). |
|
||
4219-SB071 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs stanowi wprowadzenie do zagadnień związanych ze współczesną amerykańską pamięcią zbiorową. Przedstawia ją jako przestrzeń, w której symbole i wyobrażenia dotyczące przeszłości, będące źródłem sporów i kontrowersji, odgrywają kluczową rolę dla kształtowania się tożsamości Stanów Zjednoczonych. Szczególną uwagę poświęcimy aktywizmowi pamięciowemu – obywatelskim działaniom na rzecz upamiętnienia przeszłości oraz wywierania wpływu na politykę państwa. Przeanalizujemy współczesne upamiętnienia konfliktów zbrojnych, aktów zbiorowej przemocy, kryzysów, katastrof oraz zmian klimatycznych. Przyjrzymy się próbom włączania do oficjalnych narracji perspektyw grup do tej pory pomijanych. Zbadamy również zjawisko „od-upamiętnienia” oraz rosnące znaczenie aktywizmu pamięciowego w Internecie. |
|
||
4219-SD0056 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach kursu będziemy badać rolę i znaczenie komiksu w kulturze amerykańskiej od lat 80.: od historii superbohaterów i superbohaterek, przez osobiste komiksy o codziennym życiu, po poruszające autobiograficzne narracje. Poprzez naukę analizy wybranych komiksów opublikowanych w ciągu ostatnich 40 lat, kurs stanowi także wprowadzenie do medium, jakim jest komiks. Osoby uczestniczące w zajęciach będą czytać i analizować kluczowe komiksy amerykańskie – zarówno te z czołowych wydawnictw jak i niezależne publikacje. |
|
||
4219-SD0089 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
- (od 2025-10-01) Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Skrócony opis
Kurs w sposób krytyczny bada krajobraz współczesnych amerykańskich sztuk performatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem dynamicznej relacji między formą artystyczną a kontekstem społeczno-politycznym. Analizuje, w jaki sposób artyści i twórcy podejmują problemy społeczne – takie jak tożsamość, wspólnota, konflikty wojenne i zmiany klimatyczne – poprzez różnorodne formy sztuki performatywnej. Kurs ten ponadto analizuje wpływ mediów cyfrowych, nowych technologii oraz globalizacji na rozwój i innowacje we współczesnych praktykach performatywnych. |
|
||
4219-SB053 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przedstawienie katolicyzmu liberalnego w USA jako zjawiska złożonego i wielowymiarowego. W wieku XX katolicyzm liberalny przeszedł przez radykalne zmiany, do których doszło głównie w USA dzięki takim myślicielom jak W. Ong, R. Haight, E. Schuessler Fiorenza, M. Daly, P. Knitter. Wydaje się, że wpływ W. Onga jest szczególnie wyraźny i to nie tylko we współczesnym katolicyzmie, ale również w innych religiach.) |
|
||
4219-SH0047 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
- (od 2025-10-01) Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Skrócony opis
Kurs ten analizuje historyczne i ideologiczne podstawy szerokiego spektrum amerykańskich ruchów kontrkulturowych – ze szczególnym uwzględnieniem ich ewolucji i dziedzictwa w przestrzeni cyfrowej – oraz bada etyczne i skuteczne sposoby uczestnictwa w działaniach i dyskursie kontrkulturowym. Czy kontrkultury to cel, czy droga? |
|
||
4219-SH0016 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The goal of this class is to introduce students to disability studies and crip theory, some of the most important fields of study in the Anglophone humanities for the past thirty years. Attention to disability will allow us to investigate the overarching system of bodily and mental norms. |
|
||
4219-SH009 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs oferuje przegląd kluczowych tekstów feministycznych od pierwszej fali po współczesność. Prześledzimy najistotniejsze spory i kontrowersje teoretyczne i strategiczne: esencjalizm a konstrukcjonizm, różnica a równość, radicalism vs. liberalism, kwestia rasowa, spór relacje między płcią orientacją seksualną. Skończymy na debatach z ostatnich dekad – porozmawiamy o backlashu, trzeciej i czwartej fali feminizmu, a także postfeminizmie, feminizmie neoliberalnym i jego krytyce, transfeminizmie i ruchu #Metoo. |
|
||
4219-SD0087 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć skupimy się na teorii kobiecego spojrzenia w odniesieniu do koncepcji męskiego spojrzenia zaproponowanej przez teoretyczkę filmu, krytyczkę i artystkę Laurę Mulvey. Przyjrzymy się różnym sposobom konstruowania bohaterek, relacji, a także obrazów i narracji wizualnej w północnoamerykańskich sztukach wizualnych i performatywnych oraz kinie od drugiej połowy XX wieku do dziś. |
|
||
4219-SC071 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs za swoje motto obiera stwierdzenie Pauli Gunn Allen o wadze macierzyństwa dla społeczności indiańskich. Odpowiedź na pytanie "kim jest twoja matka?" jest zarazem odpowiedzią na pytanie o tożsamość jednostki. Celem kursu jest przyjrzenie się różnym formom kobiecości obecnych w twórczości pisarek pochodzenia indiańskiego. Przyjrzymy się rolom społecznym wyznaczonym różnym etapom kobiecości przez rdzenną tradycję oraz ich artystycznemu przetworzeniu. |
|
||
4219-SC0020 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs oferuje studentom przegląd literackiego motywu nawiedzenia w literaturze amerykańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem opowiadań napisanych przez kobiety, od początku XIX wieku do mniej więcej pierwszej wojny światowej. Oprócz prześledzenia silnej tradycji nawiedzeń w różnych odmianach i postaciach charakterystycznych dla amerykańskiej wrażliwości, kurs ma na celu pokazanie, w jaki sposób postać ducha, motyw nawiedzonego domu, a także bardziej subtelne odmiany nawiedzeń, rezonują ze współczesnymi kontekstami kulturowymi i społecznymi, aby ukierunkować lub obalić relacje władzy w kontekście zbiorowych i osobistych traum. |
|
||
4219-SH0036 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs oferuje wstęp do historii mody w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy i uczestniczki kursu zdobędą głębszy wgląd w rolę i znaczenie mody jako pole studiów kulturoznawczych w kilku aspektach: jako środek auto-ekspresji, jako marker tożsamości grupowych, jako formę sztuki oraz jako gałąź przemysłu. Moda i kostium są też środkami wyrazu w różnorodnych formach sztuki: filmie, fotografii, malarstwie i nowych formach sztuk wizualnych, włącznie z formami cyfrowymi. Wiedza na ten temat jest wyjątkowo użyteczna dla studentów i studentek kulturoznastwa amerykańskiego. Kurs będzie wymagał przyswojenia słownictwa i pojęć z zakresu studiów na modą i kostiumologii. Kurs będzie się odnosił do zjawisk z XIX, XX i XXI wieku i będzie obejmował tematykę ubioru mniejszości etnicznych, zróżnicowanych klas i regionów; haute couture; kostiumy w filmach i innych formach sztuki wizualnej; współczesne „estetyki” popularyzowane w Internecie. |
|
||
4219-SD0088 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
- (od 2025-10-01) Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
- (od 2025-10-01) Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
- (od 2025-10-01) Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Skrócony opis
The course is meant to familiarize students with contemporary American horror fiction (late 20th and early 21st century). Students will read short stories and novels by both well-known authors and lesser-known contemporary authors. The purpose of the course is to explore how contemporary horror fiction brings into focus fears and anxieties of contemporary American society; fears specifically related to racialization, gendered violence, economic destabilization, ecological collapse, social anomie, political polarization, and biomedical advancements. |
|
||
4219-SH0020 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia kulturowa miała ogromny wpływ na rozwój współczesnych nauk społecznych i humanistyki dzięki wyjątkowemu zestawowi metod badawczych, szerokiemu zakresowi badań i ewoluującej epistemologii. Celem kursu jest zapoznanie studentów amerykanistyki z niektórymi dokonaniami amerykańskich antropologów i antropolożek, co umożliwi im lepsze zrozumienie fenomenów amerykańskiej kultury, polityki, historii, a także interakcji z Obcym. |
|
||
4219-SA032 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Analiza najważniejszych aspektów - politycznych, militarnych, społecznych i kulturalnych - Amerykańskiej Wojny Secesyjnej, najbardziej dramatycznego wydarzenia w dziejach USA. W oparciu o dokumenty, pamiętniki i publicystykę z epoki tej wojny omawiany będzie konflikt dwóch państw amerykańskich, które starły się ze sobą w latach 1861-1865. |
|
||
4219-SB070 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
||
4219-SH084 |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przedstawienie judaizmu i myśli żydowskiej w USA jako zjawiska złożonego i wielowymiarowego. W wieku XX judaizm przeszedł przez radykalne zmiany, do których doszło głównie w USA dzięki takim myślicielom jak Mordechai Kaplan i Abraham J. Heschel. Wydaje się, że różne formy dzisiejszego judaizmu wypracowane w USA stały się zalążkiem modernizmu i postmodernizmu nie tylko w ramach tej religii, ale również w kulturze jako takiej. |
|
||
4219-SA047 | brak | brak |
![]() ![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia przedstawiać będą życie społeczne w USA w latach 196 - 1972 widziane oczami i obiektywami fotografów tygodnika "Life". Będą omawiać powstanie i ewolucję czasopisma oraz ważniejsze problemy społeczne USA, takie jak wielki kryzys gospodarczy, bieda, wojny, konflikty rasowe, zimną wojnę, wybrane wydarzenia polityczne, życie w wielkim mieście czy na wsi. Analizowana będzie metoda wizualizacji wymienionych zjawisk, kontekst powstania materiału, jego konstrukcja i autorzy. Obok fotoreportaży omawiane będą także pojedynczne zdjęcia, odnoszące się do wartości amerykańskich i stanowiących dziedzictwo kulturowe USA. |
|
||
4219-SC0021 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem zajęć jest twórczość i wielorakie znaczenie Margaret Fuller (1810-1850) dla kultury amerykańskiej. Fuller, uważana za najwybitniejszą intelektualistkę USA w okresie poprzedzającym wojnę secesyjną, była aktywna na różnych polach: w Bostonie prowadziła pionierskie „seminaria” dla kobiet, redagowała periodyk Klubu Transcendentalnego „The Dial”, w którym publikowała własne eseje, wydała interesujący opis swojej turystycznej wyprawy w rejon Wielkich Jezior „Summer on the Lakes”, a także głośny esej „Woman in the Nineteenth Century” poświęcony społecznej i kulturowej emancypacji kobiet, prowadziła aktywną działalność krytycznoliteracką i publicystyczną, była również znakomitą europejską korespondentką nowojorskiej gazety „New-York Tribune.” Zakres zajęć obejmuje wszystkie pola jej działalności na tle przemian społecznych i ewolucji literackiej pierwszej połowy XIX w. |
|
||