Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Romanticism (Romantyzm amerykański)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC0017
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Romanticism (Romantyzm amerykański)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ogólnym tematem zajęć jest prezentacja romantyzmu w USA jako nurtu w historii idei, literaturze i malarstwie. Tematyka szczegółowa obejmuje źródła amerykańskiego romantyzmu, jego odrębność na tle romantyzmu w Europie (Niemcy, Wielka Brytania), główne postacie (E.A. Poe, W.C. Bryant,, N. Hawthorne, R.W. Emerson, M. Fuller, H. D. Thoreau), znaczenie społeczne oraz dziedzictwo nurtu w myśli amerykańskiej oraz romantyczne malarstwo pejzażowe (W. Allston, T. Cole, F.E. Church).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia będą obejmowały następujące tematy: charakterystyczne cechy formacji romantycznej w Europie i USA, pierwsze nieudane próby zainteresowania amerykańskiej elity intelektualnej romantyzmem, początki poezji romantycznej w USA (W.C. Bryant, E.A. Poe), amerykański "czarny romantyzm" (E.A. Poe, N.Hawthorne), romantyzm w USA i historia (N. Hawthorne), rola Harvardu i powstanie "Transcendental Club", wczesne eseje R.W. Emersona (propozycja amerykańskiej tożsamości, rozumienie natury), dojrzała twórczość eseistyczna Emersona, natura i polityka w wybranych pismach H.D. Thoreau ("Walden", "Walking", "Ciivil Disobedience"), M. Fuller: emancypacja intelektualna kobiet i rozumienie Europy, społeczne i polityczne znaczenie romantyzmu w USA, malarstwo pejzażowe Hudson River School.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Początki romantyzmu w USA w latach 1805-1820.

2. E.A. Poe jako poeta, prozaik i eseista - "czarny romantyzm"

3. Korzenie przełomu romantycznego w Nowej Anglii - romantyzm a lokalna tradycja religijna, echa europejskie

4. Romantyzm jako element tożsamości kulturowej

5. Wczesna eseistyka R.W. Emersona ("Nature," "The American Scholar," "The Divinity School Address")

6. Dojrzała eseistyka R.W. Emersona ("History," "Circles," "The Poet")

7. N. Hawthorne: romantyzm i historia (wybrane opowiadania)

8. M. Fuller w USA i w Europie: intelektualna emancypacja kobiet, konfrontacja z Europą przed i podczas Wiosny Ludów

9. H.D. Thoreau i natura w praktyce (wybrane rozdziały "Walden", "Walking")

10. Polityczne i społeczne znaczenie romantyzmu w USA (walka o zniesienie niewolnictwa, poparcie rdzennych Amerykanów, status kobiet, rola utopii)

11. Narodziny malarstwa pejzażowego (W. Allston, Hudson River School: T. Cole, F.E. Church).

Literatura:

Wybrana literatura przedmiotu:

L. Buell, Literary Transcendentalism (2016)

L. Buell, New England Literary Culture (1986)

L. Buell, Emerson (2003)

L. Chai, The Romantic Foundations of the American Renaissance (1987)

P. Gura, American Transcendentalism. A History (2007)

W.R. Hutchison, The Transcendentalist Ministers (1972)

B. Novak, Nature and Culture: American Landscape and Painting (2007)

S. Paul, The Shores of America (1958)

A.C. Rose, Transcendentalism as a Social Movement, 1830-1850 (1981)

S. Rosenheim and S, Rachman (eds), The American Face of E.A. Poe (1995)

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

- miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną, relacje do innych dyscyplin i dziedzin oraz kierunki rozwoju

- terminologię, metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych, wybrane tradycje, szkoły badawcze oraz kierunki rozwoju właściwe dla nauk o kulturze i religii do badań zjawisk

kulturowych i społecznych w Stanach Zjednoczonych

- główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego, zasadnicze zręby kultury amerykańskiej będące nieodłącznym elementem badań kultury Ameryki Północnej, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa

potrafi:

- formułować i rozwiązywać złożone problemy badawcze, rozpoznawać, rozumieć, interpretować i analizować przyczyny oraz przebieg zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych

- interpretować dzieła literatury amerykańskiej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej

- stosować zasady poprawnego komunikowania się niezbędne w kontekście wymiany między dwoma systemami kulturowymi

Kompetencje społeczne:

jest gotów:

- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

- kontynuować naukę i dbać o rozwijanie dorobku w dziedzinie studiów amerykanistycznych

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy - 40 p.

Praca semestralna - 30 p.

Czynny udział w zajęciach - 30 p.

Skala ocen: 100-80/5, 87-75/4, 74-55/3, 54-0/2

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Wilczyński
Prowadzący grup: Marek Wilczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)