Native American Writings of Memory and Self (Twórczość autobiograficzna Indian amerykańskich)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC004 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Native American Writings of Memory and Self (Twórczość autobiograficzna Indian amerykańskich) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | -rozpoznaje autobiografię jako gatunek literacki -rozumie specyficzną rolę autobiografii w kulturze indiańskiej -ma podstawową wiedzę na temat różnorodności form ekspresji w kulturze indiańskiej -ma świadomość kompleksowej natury tradycji ustnej i jej przełożenia na język literacki -rozumie fenomen autobiografii jako formy literackiej obcej kulturze indiańskiej -posiada umiejętność sformułowania tematu badań dotyczącego kultury indiańskiej w oparciu o omawiane teksty |
Skrócony opis: |
W kontraście do kursu "Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna"założeniem kursu jest prezentacja autobiografii, dzienników i wspomnień pisarzy pochodzenia indiańskiego pisanych w języku angielskim. Dzięki wnikliwej analizie wybranych dzieł studenci będą mogli zaobserwować zmiany jakie zaszły w tym gatunku (cel, styl czy postawa autorów) i wyciągnąć wnioski co do pozycji autorów indiańskich w literaturze głównego nurtu, w zależności od czasów i kontekstu socjo-politycznego, którym przyszło im tworzyć. |
Pełny opis: |
W kontraście do kursu "Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna", który skupiał się głównie na tradycji ustnej, założeniem kursu jest prezentacja autobiografii, dzienników i wspomnień pisarzy pochodzenia indiańskiego pisanych w języku angielskim. Dzięki wnikliwej analizie wybranych dzieł studenci będą mogli zaobserwować zmiany jakie zaszły w tym gatunku (cel, styl czy postawa autorów) i wyciągnąć wnioski co do pozycji autorów indiańskich w literaturze głównego nurtu w zależności od czasów i kontekstu socjo-politycznego, w którym przyszło im tworzyć. Kurs ma formułę chronologiczną i podzielony jest na trzy części. Pierwsza przyjrzy się pismom autobiograficznym XVIII, XIX i wczesnego XX wieku, jako pierwszym próbom opisania doświadczenia Indian przy użyciu języka angielskiego nauczonego w szkołach przykościelnych i rządowych. Pisane głównie w reakcji na coraz większy wpływ świata białych na życie Indian, prace Samsona Occoma, Williama Appesa, Zitkala-Sa czy Ohyiesy są połączeniem autobiografii oraz historii danych plemion po pierwszym kontakcie. Druga część kursu poświęcona jest pierwszej fali twórców tzw. Renesansu Kultury Indiańskiej – ruchu, który przyniósł pierwsze świadectwa dumy z indiańskiej odrębności i kulturowej wyjątkowości. Przedmiotem uwagi będą twórczość laureata nagrody Pulitzera N. Scott Momadaya oraz Simona Ortiza i Leslie Maron Silko, w których tradycyjne podania mieszają się ze wspomnieniami z dzieciństwa, historiami odtworzonymi z opowieści dziadków i fikcją. Trzecia część poświęcona jest pisarzom drugiej i trzeciej fali, o ugruntowanej pozycji, i ich prywatnym lecz niezwykle uniwersalnym historiom o tworzeniu się tożsamości, poszukiwaniu korzeni i odkrywaniu rodzinnych sekretów. Sherman Alexie, Thomas King i Louise Erdrich dzielą się doświadczeniami miłości, rodzicielstwa, dojrzewania i śmierci, które mimo uniwersalności wyglądają inaczej przez pryzmat indiańskiej filozofii i światopoglądu. Adresatem kursu są głównie studenci drugiego lub trzeciego roku, którzy uczestniczyli w kursie „Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna” na roku pierwszym i którzy zapoznali się już ze specyfiką twórczości indiańskiej. Kurs ten jednak stanowi odrębną całość. Poruszane zagadnienia: - autobiografia jako gatunek literacki - kwestia indiańskości - tradycja/korzenie - tradycja ustna - Renesans kultury indiańskiej - asymilacja/akulturacja Zakres tematów zajęć: 1. Wprowadzenie do kursu 2., 3. i 4. Pierwsze autobiografie: William Apess: The Son of the Forest; Zitkala-Sa: American Indian Stories; Black Elk: Black Elk Speaks 5. 6. i 7. Eseje autobiograficzno-krytyczne: Diane Glancy, Paula Gunn Allen, Simon Ortiz, Wendy Rose, Louis Owens, et al. 8., 9. i 10. Pamiętniki: Sherman Alexie: You Don't Have to Say You Love Me; Thomas King: The Truth About Stories; Leslie Marmon Silko: Storyteller 11., 12., 13. Dzienniki z podróży: N. Scott Momaday: The Way to Rainy Mountain; Louise Erdrich: Books and Islands in the Ojibway; LeAnne Howe: Choctalking on Other Realities 14. Prezentacje + podsumowanie kursu |
Literatura: |
wybór fragmentów z dzieł Zitkala-Sa, Ohyiesa, N. Scott Momaday, Simon Ortiz, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Thomas King, Sherman Alexie pisma krytyczne (wybór): Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; Arnold Krupat, Native American Autobiography, John Prudy, Writing Indian. Native Conversations |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA -rozpoznaje autobiografię jako gatunek literacki -rozumie specyficzną rolę autobiografii w kulturze indiańskiej -dostrzega dynamikę i konsekwencję zmian zachodzących w twórczości indiańskiej -ma podstawową wiedzę na temat różnorodności form ekspresji w kulturze indiańskiej -ma świadomość kompleksowej natury tradycji ustnej i jej przełożenia na język literacki 2. UMIEJĘTNOŚCI -rozpoznaje rodzaje pism autobiograficznych oraz przeprowadza ich krytyczną analizę -rozumie fenomen autobiografii jako formy literackiej obcej kulturze indiańskiej -porównuje i ocenia tezy na temat kultury indiańskiej w kontekście kultury amerykańskiej -posiada umiejętność sformułowania tematu badań dotyczącego kultury indiańskiej w oparciu o omawiane teksty -umie opracować i zaprezentować wyniki kwerendy 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE -potrafi zająć i uzasadnić własne stanowisko wobec wpływu kultury amerykańskiej na indiańską -jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie badań nad kulturą mniejszości -rozumie i docenia rolę autobiografii indiańskiej w ukazaniu pewnych wątków historii amerykańskiej -rozumie znaczenie refleksji nad kulturą i twórczością Indian dla wzmacniania ich pozycji w społeczeństwie amerykańskim -przestrzega zasad dotyczących toczenia dyskusji i sporów akademickich |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach - 10% oceny 2. Aktywność na zajęciach - 10 % oceny 3. Prezentacja - 30 % oceny 4. Prace domowe - 30% oceny 5. Praca pisemna - 20% oceny. Aby uzyskać zaliczenie studenci muszą uzyskać minimum 60%. Niezaliczenie któregokolwiek kryterium skutkuje niezaliczeniem kursu. Skala ocen: 0-60 - 2 61-68 - 3 69-76 - 3,5 77-84 - 4 85-92 - 4,5 93-100 - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Jeleńska | |
Prowadzący grup: | Gabriela Jeleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.