Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Native American Writings of Memory and Self (Twórczość autobiograficzna Indian amerykańskich)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC004
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Native American Writings of Memory and Self (Twórczość autobiograficzna Indian amerykańskich)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

-rozpoznaje autobiografię jako gatunek literacki

-rozumie specyficzną rolę autobiografii w kulturze indiańskiej

-ma podstawową wiedzę na temat różnorodności form ekspresji w kulturze indiańskiej

-ma świadomość kompleksowej natury tradycji ustnej i jej przełożenia na język literacki

-rozumie fenomen autobiografii jako formy literackiej obcej kulturze indiańskiej

-posiada umiejętność sformułowania tematu badań dotyczącego kultury indiańskiej w oparciu o omawiane teksty




Skrócony opis:

W kontraście do kursu "Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna"założeniem kursu jest prezentacja autobiografii, dzienników i wspomnień pisarzy pochodzenia indiańskiego pisanych w języku angielskim. Dzięki wnikliwej analizie wybranych dzieł studenci będą mogli zaobserwować zmiany jakie zaszły w tym gatunku (cel, styl czy postawa autorów) i wyciągnąć wnioski co do pozycji autorów indiańskich w literaturze głównego nurtu, w zależności od czasów i kontekstu socjo-politycznego, którym przyszło im tworzyć.

Pełny opis:

W kontraście do kursu "Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna", który skupiał się głównie na tradycji ustnej, założeniem kursu jest prezentacja autobiografii, dzienników i wspomnień pisarzy pochodzenia indiańskiego pisanych w języku angielskim. Dzięki wnikliwej analizie wybranych dzieł studenci będą mogli zaobserwować zmiany jakie zaszły w tym gatunku (cel, styl czy postawa autorów) i wyciągnąć wnioski co do pozycji autorów indiańskich w literaturze głównego nurtu w zależności od czasów i kontekstu socjo-politycznego, w którym przyszło im tworzyć.

Kurs ma formułę chronologiczną i podzielony jest na trzy części. Pierwsza przyjrzy się pismom autobiograficznym XVIII, XIX i wczesnego XX wieku, jako pierwszym próbom opisania doświadczenia Indian przy użyciu języka angielskiego nauczonego w szkołach przykościelnych i rządowych. Pisane głównie w reakcji na coraz większy wpływ świata białych na życie Indian, prace Samsona Occoma, Williama Appesa, Zitkala-Sa czy Ohyiesy są połączeniem autobiografii oraz historii danych plemion po pierwszym kontakcie. Druga część kursu poświęcona jest pierwszej fali twórców tzw. Renesansu Kultury Indiańskiej – ruchu, który przyniósł pierwsze świadectwa dumy z indiańskiej odrębności i kulturowej wyjątkowości. Przedmiotem uwagi będą twórczość laureata nagrody Pulitzera N. Scott Momadaya oraz Simona Ortiza i Leslie Maron Silko, w których tradycyjne podania mieszają się ze wspomnieniami z dzieciństwa, historiami odtworzonymi z opowieści dziadków i fikcją. Trzecia część poświęcona jest pisarzom drugiej i trzeciej fali, o ugruntowanej pozycji, i ich prywatnym lecz niezwykle uniwersalnym historiom o tworzeniu się tożsamości, poszukiwaniu korzeni i odkrywaniu rodzinnych sekretów. Sherman Alexie, Thomas King i Louise Erdrich dzielą się doświadczeniami miłości, rodzicielstwa, dojrzewania i śmierci, które mimo uniwersalności wyglądają inaczej przez pryzmat indiańskiej filozofii i światopoglądu.

Adresatem kursu są głównie studenci drugiego lub trzeciego roku, którzy uczestniczyli w kursie „Początki literatury amerykańskiej: Indiańska twórczość ustna i pisemna” na roku pierwszym i którzy zapoznali się już ze specyfiką twórczości indiańskiej. Kurs ten jednak stanowi odrębną całość.

Poruszane zagadnienia:

- autobiografia jako gatunek literacki

- kwestia indiańskości

- tradycja/korzenie

- tradycja ustna

- Renesans kultury indiańskiej

- asymilacja/akulturacja

Zakres tematów zajęć:

1. Wprowadzenie do kursu

2., 3. i 4. Pierwsze autobiografie: William Apess: The Son of the Forest; Zitkala-Sa: American Indian Stories; Black Elk: Black Elk Speaks

5. 6. i 7. Eseje autobiograficzno-krytyczne: Diane Glancy, Paula Gunn Allen, Simon Ortiz, Wendy Rose, Louis Owens, et al.

8., 9. i 10. Pamiętniki: Sherman Alexie: You Don't Have to Say You Love Me; Thomas King: The Truth About Stories; Leslie Marmon Silko: Storyteller

11., 12., 13. Dzienniki z podróży: N. Scott Momaday: The Way to Rainy Mountain; Louise Erdrich: Books and Islands in the Ojibway; LeAnne Howe: Choctalking on Other Realities

14. Prezentacje + podsumowanie kursu

Literatura:

wybór fragmentów z dzieł Zitkala-Sa, Ohyiesa, N. Scott Momaday, Simon Ortiz, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Thomas King, Sherman Alexie

pisma krytyczne (wybór): Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; Arnold Krupat, Native American Autobiography, John Prudy, Writing Indian. Native Conversations

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

-rozpoznaje autobiografię jako gatunek literacki

-rozumie specyficzną rolę autobiografii w kulturze indiańskiej

-dostrzega dynamikę i konsekwencję zmian zachodzących w twórczości indiańskiej

-ma podstawową wiedzę na temat różnorodności form ekspresji w kulturze indiańskiej

-ma świadomość kompleksowej natury tradycji ustnej i jej przełożenia na język literacki

2. UMIEJĘTNOŚCI

-rozpoznaje rodzaje pism autobiograficznych oraz przeprowadza ich krytyczną analizę

-rozumie fenomen autobiografii jako formy literackiej obcej kulturze indiańskiej

-porównuje i ocenia tezy na temat kultury indiańskiej w kontekście kultury amerykańskiej

-posiada umiejętność sformułowania tematu badań dotyczącego kultury indiańskiej w oparciu o omawiane teksty

-umie opracować i zaprezentować wyniki kwerendy

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-potrafi zająć i uzasadnić własne stanowisko wobec wpływu kultury amerykańskiej na indiańską

-jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie badań nad kulturą mniejszości

-rozumie i docenia rolę autobiografii indiańskiej w ukazaniu pewnych wątków historii amerykańskiej

-rozumie znaczenie refleksji nad kulturą i twórczością Indian dla wzmacniania ich pozycji w społeczeństwie amerykańskim

-przestrzega zasad dotyczących toczenia dyskusji i sporów akademickich

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach - 10% oceny

2. Aktywność na zajęciach - 10 % oceny

3. Prezentacja - 30 % oceny

4. Prace domowe - 30% oceny

5. Praca pisemna - 20% oceny.

Aby uzyskać zaliczenie studenci muszą uzyskać minimum 60%.

Niezaliczenie któregokolwiek kryterium skutkuje niezaliczeniem kursu.

Skala ocen:

0-60 - 2

61-68 - 3

69-76 - 3,5

77-84 - 4

85-92 - 4,5

93-100 - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Jeleńska
Prowadzący grup: Gabriela Jeleńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)