Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Beginning American Literature: Native American Writings of Origin and Continuance (Początki literatury amerykańskiej: indiańska twórczość ustna i pisemna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC005
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Beginning American Literature: Native American Writings of Origin and Continuance (Początki literatury amerykańskiej: indiańska twórczość ustna i pisemna)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs jest przeglądem literatury Indian amerykańskich z naciskiem na motywy i zagadnienia przejawiające się w trakcie całego jej rozwoju. Zadaniem kursu jest uświadomienie studentom istnienia tradycji przekazu ustnego obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską oraz jej przemianom, aż do wytworzenia się literatury. Kurs ma zapoznać studentów pierwszego roku z licznymi formami i zabiegami oratorskimi/literackimi oraz wyposażyć ich w umiejętność krytycznej percepcji ustnych i pisemnych tekstów. Głównym przedmiotem uwagi będą struktura i techniki narracyjne typowe dla dzieł literatury indiańskiej. Będziemy omawiać przykłady pieśni ceremonialnych, odezw, opowieści o powstaniu świata i tricksterach różnych plemion, a także opowiadania. Wybrane dzieła uznanych współczesnych pisarzy (N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Sherman Alexie, Simon Ortiz) będą służyły jako przykład odwołania się i twórczej interpretacji tradycji.

Pełny opis:

Kurs jest przeglądem literatury Indian amerykańskich z naciskiem na motywy i zagadnienia przejawiające się w trakcie całego jej rozwoju. Zadaniem kursu jest uświadomienie studentom istnienia tradycji przekazu ustnego obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską oraz przemiany jakim podlegała po kontakcie, aż do wytworzenia się literatury. Kurs ma zapoznać studentów pierwszego roku z licznymi formami i zabiegami oratorskimi/literackimi oraz wyposażyć ich w umiejętność krytycznej percepcji ustnych i pisemnych tekstów. Głównym przedmiotem uwagi będą struktura i techniki narracyjne typowe dla dzieł literatury indiańskiej. Będziemy omawiać przykłady pieśni ceremonialnych, odezw, opowieści o powstaniu świata i tricksterach różnych plemion, a także opowiadania. Wybrane dzieła uznanych pisarzy (N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich) jak i pisarzy całkiem współczesnych (Tommy Orange, Terese Marie Mailhot) będą służyły jako przykład odwołania się i twórczej interpretacji tradycji.

Zakres tematów zajęć:

Główne koncepcje – literatura indiańska, Indiańskość, rezerwat, asymilacja/akulturacja, etniczność/rasa

- tradycja ustna

- narracja

- reprezentacja

- tożsamość

- Renesans literatury indiańskiej

- figura trick stera

- humor indiański

- plemię/rodzina/klan

Literatura:

źródła główne (wybór): N. Scott Momaday, The Way to Rainy Mountain; Leslie Marmon Silko, Storyteller; Louise Erdrich, Love Meicine, Sherman Alexie, The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven; Terese Marie Mailhot, Heart Berries; Zitkala-Sa, American Indian Stories; Charles Alexander Eastman, From the Deep Woods to Civilization, Richard Erdoes and Alfonso Ortiz American Indian Myths and Legends

źródła dodatkowe (wybór): Paula Gunn Allen The Sacred Hoop, Studies in American Indian Literature; Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; John Prudy, Writing Indian. Native Conversations; David Treuer, Native American Fiction: A User's Manual; Karl Kroeber, Native American Storytelling

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

WIEDZA

- Zauważa wyjątkowość literatury indiańskiej

- Rozumie fenomen tradycji ustnej

- Rozpoznaje główne motywy i figury w literaturze indiańskiej

- Konceptualizuje rolę duchowości w kulturze indiańskiej

- Używa podstawowych terminów w analizie literackiej

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi krytycznie analizować dzieła literackie poprzez pryzmat pojęcia indiańskości

- Ma pogłębione umiejętności zaprezentowania wniosków na zajęciach

- Posiada umiejętność sformułowania pytania badawczego w dziedzinie literatury indiańskiej

- Właściwie stosuje narzędzia do badań literackich

- Identyfikuje zależności między literaturą indiańską, a głównego nurtu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Jest otwarty na wyjątkowość literatury mniejszości etnicznych

- Ma wyrobioną opinię na temat usytuowania pisarzy indiańskich w kanonie

- Posiada kwalifikacje do napisania eseju w dziedzinie literaturoznawstwa

- Zauważa wzajemne wpływy literatury rdzennej i głównego nurtu

- Okazuje szacunek wobec rdzennych wierzeń i obyczajów

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność oraz aktywność na zajęciach 30% oceny końcowej

2. Esej 40% oceny końcowej

3. Wypowiedzi pisemne 30% oceny końcowej

Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie 60%. Niewykonanie któregoś głównych zadań skutkuje niezaliczeniem kursu.

Skala:

0-60 - 2

61-68 - 3

69-76 - 3,5

77-84 - 4

85-92 - 4,5

93-100 – 5

Praktyki zawodowe:

--

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Jeleńska
Prowadzący grup: Gabriela Jeleńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)