Beginning American Literature: Native American Writings of Origin and Continuance (Początki literatury amerykańskiej: indiańska twórczość ustna i pisemna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC005 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Beginning American Literature: Native American Writings of Origin and Continuance (Początki literatury amerykańskiej: indiańska twórczość ustna i pisemna) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs jest przeglądem literatury Indian amerykańskich z naciskiem na motywy i zagadnienia przejawiające się w trakcie całego jej rozwoju. Zadaniem kursu jest uświadomienie studentom istnienia tradycji przekazu ustnego obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską oraz jej przemianom, aż do wytworzenia się literatury. Kurs ma zapoznać studentów pierwszego roku z licznymi formami i zabiegami oratorskimi/literackimi oraz wyposażyć ich w umiejętność krytycznej percepcji ustnych i pisemnych tekstów. Głównym przedmiotem uwagi będą struktura i techniki narracyjne typowe dla dzieł literatury indiańskiej. Będziemy omawiać przykłady pieśni ceremonialnych, odezw, opowieści o powstaniu świata i tricksterach różnych plemion, a także opowiadania. Wybrane dzieła uznanych współczesnych pisarzy (N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Sherman Alexie, Simon Ortiz) będą służyły jako przykład odwołania się i twórczej interpretacji tradycji. |
Pełny opis: |
Kurs jest przeglądem literatury Indian amerykańskich z naciskiem na motywy i zagadnienia przejawiające się w trakcie całego jej rozwoju. Zadaniem kursu jest uświadomienie studentom istnienia tradycji przekazu ustnego obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską oraz przemiany jakim podlegała po kontakcie, aż do wytworzenia się literatury. Kurs ma zapoznać studentów pierwszego roku z licznymi formami i zabiegami oratorskimi/literackimi oraz wyposażyć ich w umiejętność krytycznej percepcji ustnych i pisemnych tekstów. Głównym przedmiotem uwagi będą struktura i techniki narracyjne typowe dla dzieł literatury indiańskiej. Będziemy omawiać przykłady pieśni ceremonialnych, odezw, opowieści o powstaniu świata i tricksterach różnych plemion, a także opowiadania. Wybrane dzieła uznanych pisarzy (N. Scott Momaday, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich) jak i pisarzy całkiem współczesnych (Tommy Orange, Terese Marie Mailhot) będą służyły jako przykład odwołania się i twórczej interpretacji tradycji. Zakres tematów zajęć: Główne koncepcje – literatura indiańska, Indiańskość, rezerwat, asymilacja/akulturacja, etniczność/rasa - tradycja ustna - narracja - reprezentacja - tożsamość - Renesans literatury indiańskiej - figura trick stera - humor indiański - plemię/rodzina/klan |
Literatura: |
źródła główne (wybór): N. Scott Momaday, The Way to Rainy Mountain; Leslie Marmon Silko, Storyteller; Louise Erdrich, Love Meicine, Sherman Alexie, The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven; Terese Marie Mailhot, Heart Berries; Zitkala-Sa, American Indian Stories; Charles Alexander Eastman, From the Deep Woods to Civilization, Richard Erdoes and Alfonso Ortiz American Indian Myths and Legends źródła dodatkowe (wybór): Paula Gunn Allen The Sacred Hoop, Studies in American Indian Literature; Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; John Prudy, Writing Indian. Native Conversations; David Treuer, Native American Fiction: A User's Manual; Karl Kroeber, Native American Storytelling |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA - Zauważa wyjątkowość literatury indiańskiej - Rozumie fenomen tradycji ustnej - Rozpoznaje główne motywy i figury w literaturze indiańskiej - Konceptualizuje rolę duchowości w kulturze indiańskiej - Używa podstawowych terminów w analizie literackiej UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi krytycznie analizować dzieła literackie poprzez pryzmat pojęcia indiańskości - Ma pogłębione umiejętności zaprezentowania wniosków na zajęciach - Posiada umiejętność sformułowania pytania badawczego w dziedzinie literatury indiańskiej - Właściwie stosuje narzędzia do badań literackich - Identyfikuje zależności między literaturą indiańską, a głównego nurtu KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Jest otwarty na wyjątkowość literatury mniejszości etnicznych - Ma wyrobioną opinię na temat usytuowania pisarzy indiańskich w kanonie - Posiada kwalifikacje do napisania eseju w dziedzinie literaturoznawstwa - Zauważa wzajemne wpływy literatury rdzennej i głównego nurtu - Okazuje szacunek wobec rdzennych wierzeń i obyczajów |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność oraz aktywność na zajęciach 30% oceny końcowej 2. Esej 40% oceny końcowej 3. Wypowiedzi pisemne 30% oceny końcowej Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie 60%. Niewykonanie któregoś głównych zadań skutkuje niezaliczeniem kursu. Skala: 0-60 - 2 61-68 - 3 69-76 - 3,5 77-84 - 4 85-92 - 4,5 93-100 – 5 |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Jeleńska | |
Prowadzący grup: | Gabriela Jeleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.