Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grandmother Spider’s Granddaughters: American Indian Writings by Women

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC071
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Grandmother Spider’s Granddaughters: American Indian Writings by Women
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (lista przedmiotów):

Beginning American Literature: Native American Writings of Origin and Continuance (Początki literatury amerykańskiej: indiańska twórczość ustna i pisemna) 4219-SC005

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs za swoje motto obiera stwierdzenie Pauli Gunn Allen o wadze macierzyństwa dla społeczności indiańskich. Odpowiedź na pytanie "kim jest twoja matka?" jest zarazem odpowiedzią na pytanie o tożsamość jednostki. Celem kursu jest przyjrzenie się różnym formom kobiecości obecnych w twórczości pisarek pochodzenia indiańskiego. Przyjrzymy się rolom społecznym wyznaczonym różnym etapom kobiecości przez rdzenną tradycję oraz ich artystycznemu przetworzeniu.

Pełny opis:

Kurs za swoje motto obiera stwierdzenie Pauli Gunn Allen o wadze macierzyństwa dla społeczności indiańskich. Odpowiedź na pytanie "kim jest twoja matka?" jest zarazem odpowiedzią na pytanie o tożsamość jednostki. Celem kursu jest przyjrzenie się różnym formom kobiecości obecnych w twórczości pisarek pochodzenia indiańskiego. Przyjrzymy się rolom społecznym wyznaczonym różnym etapom kobiecości przez rdzenną tradycję oraz ich artystycznemu przetworzeniu.

Kurs rozpocznie się analizą opowieści o powstaniu świata by dać studentom możliwość zapoznania się z postaciami mitycznych matek: Babki Pajęczycy, Matki Kukurydzy czy Podniebnej Kobiety. Następnie postaramy się odnaleźć te postaci i ich twórcze przetworzenie w twórczości, fikcyjnej jak i autobiograficznej, współczesnych pisarek takich jak Leslie Marmon Silko, Joy Harjo, Linda Hogan, Paula Gunn Allen i Louise Erdrich. Przyjrzymy się wyjątkowym więziom łączącym kobiety oraz roli jaką pełni tradycja ustna w ich tworzeniu i podtrzymaniu.

Literatura:

Wybór tekstów: Zitkala-Sa, Leslie Marmon Silko, Louise Erdrich, Joy Harjo, Linda Hogan, Paula Gunn Allen

Źródła dodatkowe (wybór): Paula Gunn Allen Spider Woman’s Granddaughters: Contemporary Writing by Native American Women; Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature; John Prudy, Writing Indian. Native Conversations; David Treuer, Native American Fiction - A User's Manual; Karl Kroeber, Native American Storytelling

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

-konceptualizuje pojęcie indiańskości

-wymienia główne motywy i figury w literaturze indiańskiej

-ma pogłębioną widzę o miejscu i znaczeniu literatury indiańskiej w literaturze głównego nurtu

-rozumie rolę tradycji ustnej w kulturze i literaturze indiańskiej

-ma podstawową wiedzę o dynamice stosunków indiańsko-amerykańskich

2. UMIEJĘTNOŚCI

-wykrywa i rozpoznaje zależności między tradycją i literaturą indiańską

-formułuje własne sądy dotyczące rozwoju literatury indiańskiej

-analizuje dzieła literackie w oparciu o pojęcie indiańskości

-rozpoznaje różne rodzaje opowieści indiańskich i ich rolę w kulturze indiańskiej

-dostrzega inspiracje tradycją ustną we współczesnej literaturze indiańskiej

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze w dziedzinie kultury Indian amerykańskich

-pomaga innym w zrozumieniu specyfiki literatury indiańskiej

-wykazuje szacunek wobec wierzeń i rytuałów indiańskich

-identyfikuje dylematy związane z kierunkiem rozwoju literatury indiańskiej

-umie prowadzić dyskusję szanując opinię innych studentów

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność oraz aktywność na zajęciach – 10% oceny

2. Prezentacja/Projekt - 20 % oceny

3. Prace domowe - 30% oceny

4. Esej końcowy - 40% oceny.

Aby uzyskać zaliczenie studenci muszą uzyskać minimum 60%.

Niezaliczenie któregokolwiek kryterium skutkuje niezaliczeniem kursu.

Skala ocen:

0-60 - 2

61-68 - 3

69-76 - 3,5

77-84 - 4

85-92 - 4,5

93-100 - 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)