Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Black Masculinity in American Film after World War II (Czarna Męskość w filmie amerykańskim po II Wojnie Światowej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0011
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Black Masculinity in American Film after World War II (Czarna Męskość w filmie amerykańskim po II Wojnie Światowej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Osoby przystępujące do kursu powinny wykazywać się wiedzą z zakresu historii filmu hollywoodzkiego - dominujących modeli produkcji filmowej przed 1960 rokiem i potem, klasyki amerykańskiego kina z podtekstem "rasowym" ("Narodziny narodu" D.W. Griffitha [1915], "Przeminęło z wiatrem" V. Fleminga [1939], "Casablanca" M. Curtiza [1942]), oraz najważniejszych gatunków (western, film akcji, melodramat).

Skrócony opis:

Przegląd dziejów reprezentacji Czarnej męskości w filmie amerykańskim od II Wojny Światowej do początku XXI wieku, ze szczególnym naciskiem na przemiany społeczno-politycznego pejzażu "rasy".

Pełny opis:

Niniejszy kurs przygląda się długiej historii (niedo)reprezentacji Czarnej męskości w kinie amerykańskim, począwszy od okresu przejściowego zainicjowanego II Wojną Światową (którego granice określają dwie skrajne fantazje Starego Południa, "Przeminęło z wiatrem" i "Pieśń Południa"), aż po niedawne odrodzenia i przekształcenia dziedzictwa estetycznego "rasy" (np. "Zniewolony", "Moonlight", "Czarna Pantera"). Równolegle ze staranną lekturą wybranych dzieł filmowych z tego 70-letniego okresu, przyjrzymy się społecznemu i politycznemu kontekstowi obrazów "rasowej" męskości, zarówno z punktu widzenia (Białego) postrzegania ról Czarnych mężczyzn, jak i Czarnych analiz teoretycznych i praktycznych.

Plan kursu:

1. Komedia "blackface" i melodramat jako dominujące modele reprezentacji "rasy" przed 1945 rokiem (1 spotkanie)

2. II Wojna Światowa i filmy o "problemie rasowym" (2 spotkania)

3. Ruch Praw Obywatelskich a polityka filmowej męskości (3 spotkania)

4. "Blaxploitation" i nowe spojrzenie na Czarną męskość (2 spotkania)

5. Zwrot Reaganowski i filmowi "Czarni partnerzy" (2 spotkania)

6. "Nowe kino Czarnych" i akceptacja Czarnej estetyki (2 spotkania)

7. Czerń w głównym nurcie i niezależne produkcje Czarnych po roku 2000 (2 spotkania)

Literatura:

Bibliografia (kluczowe pozycje):

Donald Bogle, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks, Continuum 2000;

Thomas Cripps, Making Movies Black, OUP 1993;

Manthia Diawara, ed., Black American Cinema, Routledge 1993;

Ed Guerrero, Framing Blackness, Temple UP 1993;

bell hooks, Black Looks, South End Press 1992;

Mark A. Reid, Redefining Black Film, California UP 1993;

i inne pozycje.

Wśród omawianych podczas kursu filmów znajdują się:

Home of the Brave (1949), dir. Mark Robson;

A Raisin in the Sun (1961), dir. Daniel Petrie;

Guess Who’s Coming to Dinner (1967), dir. Stanley Kramer;

The Mack (1973), dir. Michael Campus;

48 Hrs. (1982), dir. Walter Hill;

Boyz n the Hood (1991), dir. John Singleton;

Training Day (2001), dir. Antoine Fuqua;

12 Years a Slave (2013), dir. Steve McQueen;

i inne.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca

WIEDZA

- posiada zaawansowaną wiedzę nt. struktur "rasy" w Stanach Zjednoczonych

- zna genezę i rozwój tropów "rasowych w filmie amerykańskim

- dostrzega rolę różnic "rasowych" w amerykańskim filmie

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi interpretować obrazy Czarnej męskości w kulturze amerykańskiej

- umie krytycznie analizować obrazy "rasowe"

- dostrzega "rasowe" i płciowe implikacje filmowych obrazów męskości

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość społecznej roli "rasy"

- rozumie społeczną i polityczną rolę obrazów Czarnej męskości

- potrafi formułować opinie nt. kwestii reprezentacji "rasowej"

Metody i kryteria oceniania:

W skład oceny końcowej wchodzą:

- 30%: obecność i aktywny udział w zajęciach,

- 70%: prace dodatkowe.

W trakcie semestru osoby uczestniczące w zajęciach przygotują dwie prace podlegające ocenie:

1) prezentacja dot. wskazanej lektury dodatkowej,

2) praca końcowa (esej ew. raport źródłowy).

Począwszy od trzeciego tygodnia zajęć, osoby uczestniczące w zajęciach będą (w parach) przygotowywać 15-minutowe prezentacje dla pozostałych na temat wskazanych przez prowadzącego tekstów. Prowadzący udostępni teksty grupie oraz określi ramowy plan prezentacji.

Osoby, które wezmą udział w prezentacji, będą miały prawo wyboru formy pracy końcowej – esej lub raport źródłowy na wskazany temat. Osoby pozostałe będą zobowiązane do złożenia eseju.

ESEJ KOŃCOWY powinien zawierać 6-8 stron tekstu (TNR 12, podwójna interlinia) w formacie zgodnym z CMS i prawidłowym opisem źródeł.

RAPORT ŹRÓDŁOWY jest dwuczęściową pracą złożoną ze streszczenia i analizy jednej pozycji z listy lektur i bibliografii opisowej trzech wybranych samodzielnie źródeł do jednego z określonych przez prowadzącego tematów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Antoni Górny
Prowadzący grup: Antoni Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)