Black Masculinity in American Film after World War II (Czarna Męskość w filmie amerykańskim po II Wojnie Światowej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0011 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Black Masculinity in American Film after World War II (Czarna Męskość w filmie amerykańskim po II Wojnie Światowej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Osoby przystępujące do kursu powinny wykazywać się wiedzą z zakresu historii filmu hollywoodzkiego - dominujących modeli produkcji filmowej przed 1960 rokiem i potem, klasyki amerykańskiego kina z podtekstem "rasowym" ("Narodziny narodu" D.W. Griffitha [1915], "Przeminęło z wiatrem" V. Fleminga [1939], "Casablanca" M. Curtiza [1942]), oraz najważniejszych gatunków (western, film akcji, melodramat). |
Skrócony opis: |
Przegląd dziejów reprezentacji Czarnej męskości w filmie amerykańskim od II Wojny Światowej do początku XXI wieku, ze szczególnym naciskiem na przemiany społeczno-politycznego pejzażu "rasy". |
Pełny opis: |
Niniejszy kurs przygląda się długiej historii (niedo)reprezentacji Czarnej męskości w kinie amerykańskim, począwszy od okresu przejściowego zainicjowanego II Wojną Światową (którego granice określają dwie skrajne fantazje Starego Południa, "Przeminęło z wiatrem" i "Pieśń Południa"), aż po niedawne odrodzenia i przekształcenia dziedzictwa estetycznego "rasy" (np. "Zniewolony", "Moonlight", "Czarna Pantera"). Równolegle ze staranną lekturą wybranych dzieł filmowych z tego 70-letniego okresu, przyjrzymy się społecznemu i politycznemu kontekstowi obrazów "rasowej" męskości, zarówno z punktu widzenia (Białego) postrzegania ról Czarnych mężczyzn, jak i Czarnych analiz teoretycznych i praktycznych. Plan kursu: 1. Komedia "blackface" i melodramat jako dominujące modele reprezentacji "rasy" przed 1945 rokiem (1 spotkanie) 2. II Wojna Światowa i filmy o "problemie rasowym" (2 spotkania) 3. Ruch Praw Obywatelskich a polityka filmowej męskości (3 spotkania) 4. "Blaxploitation" i nowe spojrzenie na Czarną męskość (2 spotkania) 5. Zwrot Reaganowski i filmowi "Czarni partnerzy" (2 spotkania) 6. "Nowe kino Czarnych" i akceptacja Czarnej estetyki (2 spotkania) 7. Czerń w głównym nurcie i niezależne produkcje Czarnych po roku 2000 (2 spotkania) |
Literatura: |
Bibliografia (kluczowe pozycje): Donald Bogle, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks, Continuum 2000; Thomas Cripps, Making Movies Black, OUP 1993; Manthia Diawara, ed., Black American Cinema, Routledge 1993; Ed Guerrero, Framing Blackness, Temple UP 1993; bell hooks, Black Looks, South End Press 1992; Mark A. Reid, Redefining Black Film, California UP 1993; i inne pozycje. Wśród omawianych podczas kursu filmów znajdują się: Home of the Brave (1949), dir. Mark Robson; A Raisin in the Sun (1961), dir. Daniel Petrie; Guess Who’s Coming to Dinner (1967), dir. Stanley Kramer; The Mack (1973), dir. Michael Campus; 48 Hrs. (1982), dir. Walter Hill; Boyz n the Hood (1991), dir. John Singleton; Training Day (2001), dir. Antoine Fuqua; 12 Years a Slave (2013), dir. Steve McQueen; i inne. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca WIEDZA - posiada zaawansowaną wiedzę nt. struktur "rasy" w Stanach Zjednoczonych - zna genezę i rozwój tropów "rasowych w filmie amerykańskim - dostrzega rolę różnic "rasowych" w amerykańskim filmie UMIEJĘTNOŚCI - potrafi interpretować obrazy Czarnej męskości w kulturze amerykańskiej - umie krytycznie analizować obrazy "rasowe" - dostrzega "rasowe" i płciowe implikacje filmowych obrazów męskości KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość społecznej roli "rasy" - rozumie społeczną i polityczną rolę obrazów Czarnej męskości - potrafi formułować opinie nt. kwestii reprezentacji "rasowej" |
Metody i kryteria oceniania: |
W skład oceny końcowej wchodzą: - 30%: obecność i aktywny udział w zajęciach, - 70%: prace dodatkowe. W trakcie semestru osoby uczestniczące w zajęciach przygotują dwie prace podlegające ocenie: 1) prezentacja dot. wskazanej lektury dodatkowej, 2) praca końcowa (esej ew. raport źródłowy). Począwszy od trzeciego tygodnia zajęć, osoby uczestniczące w zajęciach będą (w parach) przygotowywać 15-minutowe prezentacje dla pozostałych na temat wskazanych przez prowadzącego tekstów. Prowadzący udostępni teksty grupie oraz określi ramowy plan prezentacji. Osoby, które wezmą udział w prezentacji, będą miały prawo wyboru formy pracy końcowej – esej lub raport źródłowy na wskazany temat. Osoby pozostałe będą zobowiązane do złożenia eseju. ESEJ KOŃCOWY powinien zawierać 6-8 stron tekstu (TNR 12, podwójna interlinia) w formacie zgodnym z CMS i prawidłowym opisem źródeł. RAPORT ŹRÓDŁOWY jest dwuczęściową pracą złożoną ze streszczenia i analizy jednej pozycji z listy lektur i bibliografii opisowej trzech wybranych samodzielnie źródeł do jednego z określonych przez prowadzącego tematów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Antoni Górny | |
Prowadzący grup: | Antoni Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.