American Science Fiction in the 20th and 21st Century (Amerykańska science fiction w XX i XXI wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0073 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Science Fiction in the 20th and 21st Century (Amerykańska science fiction w XX i XXI wieku) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
The course will provide a historical overview of the emergence and develop-ment of science fiction in the United States in the 20th and 21st century (with an aside look at other sf traditions), examine the ways in which the genre is a tool of cultural critique, and familiarize the students with a number of key texts. |
Pełny opis: |
Chociaż jest ona wciąż postrzegana przez wiele osób jako marginalny gatunek opowiadający o przygodach zielonych Marsjan, science fiction jest jednym z głównych dyskursów kultury obecnym w szerokim spektrum mediów i form. Jej repertuar tropów, metafor i fikcyjnych scenariusz sprawia, że gatunek idealnie nadaje się do omawiania społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych problemów, zagadnień i lęków współczesnego świata od kryzy-sów kapitalizmu poprzez niepokoje społeczne aż do zmiany klimatycznej. Pod koniec XX i i na początku XXI wieku nie ma innego dyskursu, który tak konsekwentnie i dogłębnie skupia się na wspomnianych lękach i nadziejach. W czasie wykładu zapoznamy się z pochodzeniem i rozwojem science fiction w Stanach Zjednoczonych w XX i XXI wieku (ale rzucimy też okiem na inne tradycje sf), zapoznamy się ze strategiami dzięki którym gatunek ten jest narzędziem krytyki kulturowej oraz omówimy szereg kluczowych tekstów. UWAGA: chociaż kurs nie wymaga wcześniejszej znajomości amerykańskiej sf, jest dosyć wymagający, jeśli chodzi o czytanie i oglądanie. Poszczególne tygodnie mogą się różnić nieco w tym względzie, ale generalnie uczestnictwo w kursie związane jest ze znaczącym czasem ekranowym bądź czytelniczym. W konsekwencji, większość czasu wymagana, aby obejrzeć seriale bądź przeczytać dłuższe powieści NIE będzie liczyć się do zwyczajowych przeliczników godzin na punkty ECTS. Zapisanie się na kurs oznacza, że uczestnicy rozumieją i że nie będą oczekiwać, że czas oglądania będzie zaliczać się do czasowego obciążenia zajęć. |
Literatura: |
Wybrane teksty: - Ursula LeGuin The Left Hand of Darkness (1969) - William Gibson Neuromancer (1984) - Paolo Bacigalupi The Windup Girl (2009) - N.K. Jemisin The Fifth Season (2015) - The Expanse (2015-2022) - Blade Runner 2049 (2017) - Andor (Season 1) (2022) Wybrane pozycje krytyczne: - Istvan Csicsery-Ronay, Jr. Seven Beauties of Science Fiction (2008) - John Rieder Colonialism and the Emergence of Science Fiction (2008) - Sherryl Vint Science Fiction: A Guide for the Perplexed (2014) - selections of book chapters and journal articles |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą amerykańskiej science fiction w różnych mediach • rozróżnia kluczowe nazwiska i teksty gatunku w XX i XXI wieku • jest świadomy złożonych kontekstów amerykańskiej science fiction i jej rela-cji ze współczesną kulturą amerykańską 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do amerykańskiej science fiction • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych tek-stów science fiction 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • jest świadomy różnic między amerykańską i europejską kulturą popularną • jest otwarty na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej kultury popularnej • rozumie i docenia rolę kultury popularnej w kulturze Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci muszą czytać zadane lektury, uczęszczać na zajęcia, brać udział w dyskusjach oraz przygotować projekt końcowy. 1) projekt końcowy 2) aktywność na zajęciach 3) cotygodniowe zadania Ocena ostateczna z kursu wyliczana jest według systemu znanego jako specs grading, który jest o wiele sprawiedliwszy dla studentów niż tradycyjny sys-tem oparty na widełkach procentowych oraz pozwala na ciągłe monitorowa-nie postępów i szans na taką czy inną ocenę końcową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Frelik | |
Prowadzący grup: | Paweł Frelik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.