Body, Health, Disability: Critical Interventions (Ciało, zdrowie, niepełnosprawność: krytyczne interwencje)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0079 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Body, Health, Disability: Critical Interventions (Ciało, zdrowie, niepełnosprawność: krytyczne interwencje) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs ten będzie prowadzony wspólnie z instruktorami z Indiana University w Indianapolis i będą w nim uczestniczyć zarówno studenci i studentki OSA UW, jak i studenci i studentki amerykańskie. Co tydzień będziemy spotykać się przez godzinę na Zoomie z grupą amerykańską, a przez pozostałe 30 minut będziemy mieć zajęcia we własnym gronie (również na Zoom). Wspólne zajęcia potrwają 8 tygodni, do 17 kwietnia. Od połowy kwietnia zajęcia będą prowadzone wyłącznie z grupą polską - studenci i studentki amerykańscy zakończą wtedy semestr. Celem zajęć jest refleksja nad takimi pojęciami jak zdrowie, choroba, ciało i sposobami, w jakie kultura kształtuje ich znaczenia. Zastanowimy się nad wizerunkiem ciała, ideą "self care", a także nad grubością i niepełnosprawnością. Na tych zajęciach skupimy się zarówno na Stanach Zjednoczonych, jak i na Polsce i często będziemy porównywać sposoby, w jakie ciało, choroba i zdrowie są rozumiane i reprezentowane w tych dwóch krajach. |
Pełny opis: |
Kurs ten będzie prowadzony wspólnie z instruktorami z Indiana University w Indianapolis i będą w nim uczestniczyć zarówno studenci i studentki OSA UW, jak i studenci i studentki amerykańskie. Co tydzień będziemy spotykać się przez godzinę na Zoomie z grupą amerykańską, a przez pozostałe 30 minut będziemy mieć zajęcia we własnym gronie (również na Zoom). Wspólne zajęcia potrwają 8 tygodni, do 17 kwietnia. Od połowy kwietnia zajęcia będą prowadzone wyłącznie z grupą polską - studenci i studentki amerykańscy zakończą wtedy semestr. Celem zajęć jest refleksja nad takimi pojęciami jak zdrowie, choroba, ciało i sposobami, w jakie kultura kształtuje ich znaczenia. Zastanowimy się nad wizerunkiem ciała, ideą "self care", a także nad grubością i niepełnosprawnością. Postawimy pytanie, o to co płeć, rasa i seksualność ma wspólnego ze zdrowiem i chorobą. Na tych zajęciach skupimy się zarówno na Stanach Zjednoczonych, jak i na Polsce i często będziemy porównywać sposoby, w jakie ciało, choroba i zdrowie są rozumiane i reprezentowane w tych dwóch krajach. Polscy studenci będą pracować w grupach nad prezentacjami z amerykańskimi studentami. Indywidualnie studenci będą pisać krótkie odpowiedzi i uczyć się przygotowywać krótkie filmy wideo (FLIP). |
Literatura: |
Teksty mogą ulec zmianie Margo de Mello, "Body Studies" (wybór) Lennard Davis, "Disability Studies Reader" (wybór) Mary Douglas, "Purity and Danger" (wybór) Sabrina Strings, "Fearing the Black Body" (wybór) Aubrey Gordon, "You Just Need to Lose Weight" (wybór) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu tego kursu studentka: - zna podstawowe teorie i koncepcje z zakresu studiów nad zdrowiem i o niepełnosprawnością - posiada wiedzę na temat sposobów, w jakie kultura, historia i polityka wpływają na rozumienie ciała, zdrowia i choroby - jest świadoma wielu kontekstów funkcjonowania ciał w przestrzeni kulturowej i społecznej współczesnych Stanów Zjednoczonych i Polski. UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu tego kursu studentka - potrafi analizować teksty kultury popularnej z wykorzystaniem wyżej wymienionych teorii i koncepcji - potrafi porównać i skontrastować sposoby rozumienia zdrowia, ciała i choroby w Polsce i Stanach Zjednoczonych - potrafi formułować krytyczne argumenty dotyczące reprezentacji i dyskusji na temat ciał w Stanach Zjednoczonych i w Polsce. KOMPETENCJE Po ukończeniu tego kursu studentka - potrafi dyskutować o zjawiskach kulturowych i społecznych, które są obecnie w centrum debaty publicznej - potrafi pracować w grupach - potrafi planować i pisać referaty oraz kręcić krótkie filmy na FLIPie |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i uczestnictwo w zajęciach: 20% krótkie prace pisemne: 40% prezentacja na zajęciach: 20% praca końcowa: 20% Skala ocen: Grading scale: 100-97 5! 96-91 5 90-84 4+ 83-78 4 77-68 3+ 67-60 3 59-0 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.