American Business Culture (Amerykańska kultura biznesu)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SE014 |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Business Culture (Amerykańska kultura biznesu) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zastanowimy się, na ile kultura amerykańska kształtuje zachowania ekonomiczne Amerykanów, te na poziomie jednostki, grupy czy organizacji. Na ile przejawia się w paradygmatach ekonomicznych, teoriach i metodach zarządzania, czy też polityce ekonomicznej rządu amerykańskiego? Prześledzimy również rozwój wybranych instytucji biznesowych i zmiany w postrzeganiu biznesmenów, jak również ewolucję samej kultury biznesu w USA. |
Pełny opis: |
Pełny opis: Kurs składać się będzie z 3 modułów: 1. Kulturowe korzenie amerykańskiego modelu biznesowego Wymiary kultury i ich przejawy w amerykańskim biznesie: ikony, symbole, praktyki 2. Wizerunek amerykańskiego biznesmena Od “człowieka wspólnoty” do nowego menedżera. Sylwetki wybranych postaci amerykańskiego świata biznesu, ich wyjątkowość i wpływ na kulturę amerykańską. Kobiety w biznesie i “męskość” amerykańskiego biznesu. 3. Wybrane kwestie ekonomiczne i biznesowe w kontekście społecznym i kulturowym Główne doktryny ekonomiczne Wolny rynek a rząd (regulacja i deregulacja, polityka fiskalna i monetarna, lobbying) Firmy amerykańskie, branże i główne instytucje ekonomiczne Kwestie nierówności ekonomicznych (dochody, ubóstwo, płace i wynagrodzenia, bogactwo, mobilność) Specyfika amerykańskiego rynku pracy, polityki społecznej i ruchów związkowych |
Literatura: |
Wybrane fragmenty: Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism Bellah R (ed.) The Habits of the Heart Frank T. One Market Under God Friedman M. Capitalism and Freedom Fukuyama F. Trust Hall, E. T. and Hall M.R. Understanding Cultural Differences Harrison L.E., Huntington S. P. eds. Culture Matters: How Values Shape Human Progress Lessig L. Republic, Lost Livesay H.C. American Made. The Men Who Shaped the American Economy Merton R. Social Theory and Social Structure Micklethwait J. and Wooldridge A. The Company. Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community Rand, A. The Atlas Shrugged Rand A. The Virtue of Selfishness Smith A. The Wealth of Nations. Weber M. The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism Tocqueville A. Democracy in America Filmy (selekcja) • INSIDE JOB (2010) dir. Ch. Ferguson • The Rockefellers (2007) History Channel series • Inequality for All (2013) dir. J. Korbluth (in-class screening of fragments if time allows) • There Will Be Blood (2008) dir. P. T. Anderson • Mad Men (2007- ) dir. M. Weiner, AMC cable TV series • North Country (2005) dir. N. Caro • Social Network (2010) dir. D. Fincher • The Corporation (2006) dir. Abbott and Achbar • Wall Street (1987) dir. O. Stone • American Psycho (2010) dir. M. Harron dodatkowo: bieżące artykuły i filmy, bazy danych statystycznych |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać: Wiedzę, która pozwoli im: Rozumieć kulturowe uwarunkowania w biznesie amerykańskim Orientować się w instytucjonalnej strukturze amerykańskiego biznesu Rozumieć czym charakteryzują się podstawowe doktryny ekonomiczne i jakie są między nimi różnice Umiejętności, które pozwolą im: Dostrzegać szerszy, społeczno-kulturowy kontekst ekonomicznych zjawisk/procesów/trendów Rozpoznawać i interpretować ich kulturowe uwarunkowania Porównywać amerykańską kulturę biznesu z innymi narodowymi/regionalnymi kulturami biznesu Kompetencje, które pozwolą im: Rozumieć rolę kultury w podejściu do biznesu Pracować w amerykańskim i międzynarodowym środowisku biznesowym Rozumieć podstawowe cechy amerykańskiej kultury biznesu |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe oceny końcowej: Ocena końcowa uzależniona będzie od: 1. Wyniku projektu połówkowego z zadanych lektur i dyskusji na zajęciach. Projekt wymagać będzie kreatywności i rozumienia omawianych tematów. Z naciskiem na rozumienie! Ocena tylko pozytywna lub neutralna. Ocena pozytywna podnosi ocenę końcową o 1, neutralna o 0. 2. Wyniku testu końcowego z materiału omawianego na zajęciach, lektur, filmów i dyskusji na zajęciach - test jednokrotnego wyboru oraz format pytań „prawda czy fałsz”. Pytania sprawdzać będą przede wszystkim rozumienie a nie zapamiętywanie. Ocena końcowa: 70% - wynik testu końcowego +0/0,5/1 (zależnie od wyniku projektu połowkowego) 30% - aktywny udział w zajęciach (dyskusje, prezentacje) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.