Imagine there’s no dollar. American Money – its Past, Present, and Uncertain Future.('Imagine there’s no dollar' (Amerykański pieniądz - jego przeszłość, teraźniejszość i niepewna przyszłość)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SE032 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Imagine there’s no dollar. American Money – its Past, Present, and Uncertain Future.('Imagine there’s no dollar' (Amerykański pieniądz - jego przeszłość, teraźniejszość i niepewna przyszłość) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Byłoby pomocne, gdyby uczestnicy mieli podstawowa wiedze ekonomiczną, np. w postaci wcześniej zaliczonego kursu the Economy of the United States (4219-AW033) lub dowolnego kursu podstaw ekonomii, jednak nie jest to formalnie wymagane. Kurs jest dostępny dla wszystkich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma za zadanie przedyskutować I ocenić wyzwania pojawiające się w stosunku do światowej dominacji dolara amerykańskiego. Na początek wprowadzone zostaną (lub przypomniane) podstawowe wiadomości na temat pieniądza, bankowości i instrumentów finansowych (Część 1). Następnie zostaną zaprezentowane wewnętrznej (krajowe) i zewnętrzne (międzynarodowe) aspekty amerykańskiego pieniądza i bankowości (Części 2 i 3). To nas z kolei zaprowadzi do centralnego zagadnienia, jakim jest zmiana dominującej pozycji dolara na rynkach światowych (Część 4). Na koniec zajmiemy się zastosowaniem wniosków z powyższych części do wybranych gospodarczych i politycznych problemów, przed jakimi stają obecnie Stany Zjednoczone (sankcje międzynarodowe i deficyt handlowy). W tym ostatnim kroku (Część 5), studenci będą poproszeni o napisanie i przedyskutowanie w klasie hipotetycznej sytuacji – nieistnienia dolara amerykańskiego. |
Pełny opis: |
"Imagine there's no dollar It's easy if you try No hell below us Above us, only sky" (John Lennon, Imagine, nieco zmienione) Powojenny porządek światowy (Pax Americana) był w znacznej mierze oparty na międzynarodowej dominacji dolara amerykańskiego. Owa dominacja zaczęła słabnąć – zwłaszcza od ostatecznego upadku systemu z Bretton Woods (1973). Oczekiwano, że koniec dwubiegunowego porządku światowego wywołany upadkiem Związku Radzieckiego powinien wzmocnić czołowa pozycję gospodarki amerykańskiej i jej waluty – dolara. Jednak w ciągu ostatnich 30 lat pojawiło się wiele nowych wyzwań I obecnie wielu ekonomistów i politologów uważa, że monetarna dominacja USA jest zagrożona. Stało się to zresztą bardzo gorąco dyskutowanym tematem w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainę i wywołanych nią amerykańskich sankcji międzynarodowych. Te ostatnie mają poważne konsekwencje zarówno dla krajów-celów (target countries), jak i krajów je nakładających (sender countries) – a także wielu krajów trzecich. W efekcie jesteśmy obecnie świadkami poważnych prób czynionych przez Rosję, Chiny, Indie, Arabię Saudyjska i innych w celu wypchnięcia dolara z płatności międzynarodowych i zastąpienia go innymi walutami (np. rosyjskim rublem czy chińskim juanem/renminbi). Konwersatorium ma za zadanie przedyskutować I ocenić wyzwania pojawiające się w stosunku do światowej dominacji dolara amerykańskiego. Na początek wprowadzone zostaną (lub przypomniane) podstawowe wiadomości na temat pieniądza, bankowości i instrumentów finansowych (Część 1). Następnie zostaną zaprezentowane wewnętrznej (krajowe) i zewnętrzne (międzynarodowe) aspekty amerykańskiego pieniądza i bankowości (Części 2 i 3). To nas z kolei zaprowadzi do centralnego zagadnienia, jakim jest zmiana dominującej pozycji dolara na rynkach światowych (Część 4). Na koniec zajmiemy się zastosowaniem wniosków z powyższych części do wybranych gospodarczych i politycznych problemów, przed jakimi stają obecnie Stany Zjednoczone (sankcje międzynarodowe i deficyt handlowy). W tym ostatnim kroku (Część 5), studenci będą poproszeni o napisanie i przedyskutowanie w klasie hipotetycznej sytuacji – nieistnienia dolara amerykańskiego. 1. Wstęp/powtórzenie 1.1. Podstawy pieniądza (pochodzenie, historia, funkcje, ewolucja form, miary podaży) 1.2. Podstawy bankowości – w tym rola banku centralnego (typy banków, ich funkcje i operacje bankowe) 1.3. Podstawowe instrumenty finansowe 2. Pieniądz i bankowość w USA – aspekty krajowe 2.1. Rola dobrego pieniądza I bankowości w rozwoju gospodarczym USA (Aleksander Hamilton) 2.2. Pochodzenie/historia pieniądza w USA I jego kształt obecny 2.3. Historia amerykańskiej bankowości i jej dzisiejsza struktura 2.4. Bliższe spojrzenie na strukturę bilansu jednego z czołowych amerykańskich banków komercyjnych (Fifth Third Bank) 3. Pieniądz i bankowość w USA – aspekty międzynarodowe 3.1. System z Bretton Woods (1944-1973) i centralna rola dolara 3.2. Międzynarodowy system monetarny po roku 1973 i zmieniająca się rola waluty amerykańskiej 4. Dolar i amerykańska dominacja na świecie – jej przeszłość, teraźniejszość i niepewna przyszłość. 4.1. Międzynarodowa atrakcyjność dolara (USD) – skąd się bierze I czy będzie nadal trwać? 4.2. USD jako światowy pieniądz rezerwowy 4.3. Dominacja USD w międzynarodowej wymianie handlowej i przepływach kapitałowych 4.4. Instrumenty finansowe denominowane w USD 4.5. Innowacje finansowe “made in USA” 4.6. Amerykańska kontrola nad międzynarodowym systemem płatniczym (SWIFT, etc.) 4.7. Rosnąca konkurencja ze strony chińskiego juana/renminbi i innych walut 4.8. Rosnąca konkurencja ze strony kryptowalut 5. Zastosowania 5.1. Dolar a amerykańskie sankcje na Rosję i inne niedemokratyczne reżimy 5.2. Związek między międzynarodową pozycja dolara a amerykańskim deficytem handlowym 5.3. “Imagine there’s no dollar” – ćwiczenie oparte na gospodarczej i politycznej spekulacji |
Literatura: |
Wymagana (podstawowa): • N. Gregory Mankiw (2011). Brief Principles of Macroeconomics, South-Western College Pub; 6th edition; chapters 6, 8, 9, 11, 12 (strony: 113-128; 155-192; 219-268). Uwaga (1) wcześniejsze wydania są akceptowalne; (2) inna szersza wersja: N. Gregory Mankiw (2011), Principles of Macroeconomics, South-Western College Pub; 6th edition. Istnieje rownież wersja arabska: N. Gregory Mankiw & Mohamed Rashwan (2018). Principles of Economics. Arab World 3rd Edition. Cengage Learning EMEA. ISBN-13: 978-1473749504. Znajdujące sie w niej dwa rozdziały : 30 & 31 (s. 505-543) pokrywają dużą część wcześniej wskazanych rozdziałów z wyd. z r. 2011 - zostaną one zamieszczone na naszej platformie e-learningowej (the Moodle). Możliwe jest również korzystanie z wcześniejszych i późniejszych wersji w/w książki, jak również z odpowiednich rozdziałów każdego podręcznika podstaw ekonomii głównego nurtu., np. J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, (dwa z nowszych wydań są dostępne w Bibliotece OSA UW) . W drugiej części kursu będziemy mieli do czynienia ze stosunkowo nowym materiałem, do którego nie ma jednolitego podręcznika. Będziemy wykorzystywali artykuły, wycinki prasowe, itp. w znacznej mierze dostepne na e-learningu. Tamże będą dostępne liczne materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzącego (w tym prezentacje PPTX, listy hiperłączy, itp. materiały te będa udostepnione pna platformoie UW Kampus. Intensywnie będziemy korzystali również z baz danych i stron internetowych amerykańskiego banku centralnego, np. z FRED (the US Federal Reserve Economic Database). Dodatkowa: • Blinder, Alan (2022). A Monetary and Fiscal History of the United States, 1961–2021. Princeton University Press • Mishkin, Frederic (2012). The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Prentice-Hall; 10th edition |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po skończeniu kursu student powinien: • znać podstawowe pojęcia i procesy w obszarze pieniądza i bankowości • rozumieć rolę banku centralnego i wiedzieć czym jest polityka pieniężna – ogólnie I w odniesieniu do amerykańskiego Banku Rezerwy Federalnej • znać charakterystykę i funkcjonowanie podstawowych instrumentów finansowych spotykanych na współczesnych rynkach krajowych I międzynarodowych – z naciskiem na rynek USA • znać historię i dzisiejsze działania głównych międzynarodowych organizacji finansowych , takich jak bank Światowy I MFW oraz rozumieć ich znaczenie dla gospodarki USA i innych krajów oraz znać rolę USA w ich utworzeniu po II w. św. • znać charakterystykę i działanie podstawowych, najprostszych instrumentów finansowych (np. weksli, czeków, etc.) • wiedzieć jak działają cła i jaki mają wpływ na gospodarkę i politykę kraju eksportera i importera. • znać podstawowe typy sankcji politycznych oraz sposoby i skutki ich działania. • doceniać fakt, że sankcje generują koszty dla wszystkich stron i znaczna część tych kosztów to koszty transakcyjne • znać podstawowe amerykańskie akty prawne umożliwiające władzy wykonawczej USA nakładanie ceł, ograniczeń pozataryfowych i sankcji • znać/rozumieć politykę gospodarczą USA w sferze międzynarodowego handlu i finansów, prowadzoną za prezydentury Trumpa i Bidena. • doceniać trudność w przewidywaniu rezultatów prowadzonej polityki pieniężnej I fiskalnej. 2. UMIEJĘTNOŚCI Po skończeniu kursu student powinien: • być w stanie objaśnić wszystkie element znajdujące się na historycznych I współczesnych banknotach dolarowych. • potrafić ściągnąć z sieci potrzebne dane statystyczne z obszaru pieniądza, bankowości, handle zagranicznego US I kilku największych gospodarek świata, umieć te dane obrobić w arkuszu kalkulacyjnym oraz wykorzystać w analizie i jako argumenty w dyskusji • być w stanie krytycznie ocenić jakość znalezionych danych statystycznych i tym samym unikać danych niskiej jakości, z tzw. drugiej ręki • umieć znaleźć i ściągnąć informacje I dane na temat międzynarodowych sankcji i ich skutków dla podmiotów gospodarczych w różnych krajach • umieć uzyskać dostęp do Global Sanctions Database (GSDB) 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po skończeniu kursu student powinien: • być świadomy różnic w opiniach co do efektywności polityki pieniężnej i handlowej (nawet między czołowymi ekonomistami świata) • być świadomy różnic w opiniach co do efektywności sankcji politycznych i innych sposobów wywierania presji (gospodarczej) na inne kraje – ze szczególnym uwzględnieniem sankcji nakładanych przez USA na inne kraje, podmioty gospodarcze i osoby. • być otwartym na różne poglądy w powyższych sprawach. • umieć współpracować w małym zespole w celu złagodzenia różnicy zdań, niezbędnego dla osiągnięcia wspólnego celu • umieć efektywnie negocjować z innymi członkami grupy co do końcowego kształtu i treści wspólnej prezentacji • umieć współpracować z członkami teamu w warunkach pracy zdalnej (e-learning platform/Moodle czy GoogleMeet). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej): 50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom] 25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, uzupełnij/wpisz, dobierz pary, a także krótkie pytania otwarte.) 25% = esej końcowy zaprezentowany/przedyskutowany w klasie oraz złożony w formie pisemnej przed końcem semestru na tytułowy temat konwersatorium: Przedyskutuj zmysloną sytuacje, w której nie istnieje dolar amerykański. Zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej]. Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali: < 0; 50) = 2.0 <50; 60) = 3.0 <60; 70) = 3.5 <70; 80) = 4.0 <80; 90) = 4.5 <90; 100> = 5.0 Studenci, którzy opuszcza więcej niż dwa zajęcia będą mieli odejmowane 5 punktów procentowych za każdą nadmiarowa nieobecność. Studenci, którzy nie zaliczą konwersatorium będą mieli jedną możliwość poprawki w postaci obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za esej i aktywność nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie. UWAGA: studenci, którzy nie złożyli w terminie i/lub nie zaprezentowali na żywo eseju NIE będą mieli możliwości poprawienia oceny niedostatecznej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kondratowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kondratowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.