Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Imagine there’s no dollar. American Money – its Past, Present, and Uncertain Future.('Imagine there’s no dollar' (Amerykański pieniądz - jego przeszłość, teraźniejszość i niepewna przyszłość)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SE032
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Imagine there’s no dollar. American Money – its Past, Present, and Uncertain Future.('Imagine there’s no dollar' (Amerykański pieniądz - jego przeszłość, teraźniejszość i niepewna przyszłość)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Byłoby pomocne, gdyby uczestnicy mieli podstawowa wiedze ekonomiczną, np. w postaci wcześniej zaliczonego kursu the Economy of the United States (4219-AW033) lub dowolnego kursu podstaw ekonomii, jednak nie jest to formalnie wymagane. Kurs jest dostępny dla wszystkich.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium ma za zadanie przedyskutować I ocenić wyzwania pojawiające się w stosunku do światowej dominacji dolara amerykańskiego. Na początek wprowadzone zostaną (lub przypomniane) podstawowe wiadomości na temat pieniądza, bankowości i instrumentów finansowych (Część 1). Następnie zostaną zaprezentowane wewnętrznej (krajowe) i zewnętrzne (międzynarodowe) aspekty amerykańskiego pieniądza i bankowości (Części 2 i 3). To nas z kolei zaprowadzi do centralnego zagadnienia, jakim jest zmiana dominującej pozycji dolara na rynkach światowych (Część 4). Na koniec zajmiemy się zastosowaniem wniosków z powyższych części do wybranych gospodarczych i politycznych problemów, przed jakimi stają obecnie Stany Zjednoczone (sankcje międzynarodowe i deficyt handlowy). W tym ostatnim kroku (Część 5), studenci będą poproszeni o napisanie i przedyskutowanie w klasie hipotetycznej sytuacji – nieistnienia dolara amerykańskiego.

Pełny opis:

"Imagine there's no dollar

It's easy if you try

No hell below us

Above us, only sky"

(John Lennon, Imagine, nieco zmienione)

Powojenny porządek światowy (Pax Americana) był w znacznej mierze oparty na międzynarodowej dominacji dolara amerykańskiego. Owa dominacja zaczęła słabnąć – zwłaszcza od ostatecznego upadku systemu z Bretton Woods (1973). Oczekiwano, że koniec dwubiegunowego porządku światowego wywołany upadkiem Związku Radzieckiego powinien wzmocnić czołowa pozycję gospodarki amerykańskiej i jej waluty – dolara. Jednak w ciągu ostatnich 30 lat pojawiło się wiele nowych wyzwań I obecnie wielu ekonomistów i politologów uważa, że monetarna dominacja USA jest zagrożona. Stało się to zresztą bardzo gorąco dyskutowanym tematem w kontekście rosyjskiej agresji na Ukrainę i wywołanych nią amerykańskich sankcji międzynarodowych. Te ostatnie mają poważne konsekwencje zarówno dla krajów-celów (target countries), jak i krajów je nakładających (sender countries) – a także wielu krajów trzecich. W efekcie jesteśmy obecnie świadkami poważnych prób czynionych przez Rosję, Chiny, Indie, Arabię Saudyjska i innych w celu wypchnięcia dolara z płatności międzynarodowych i zastąpienia go innymi walutami (np. rosyjskim rublem czy chińskim juanem/renminbi).

Konwersatorium ma za zadanie przedyskutować I ocenić wyzwania pojawiające się w stosunku do światowej dominacji dolara amerykańskiego. Na początek wprowadzone zostaną (lub przypomniane) podstawowe wiadomości na temat pieniądza, bankowości i instrumentów finansowych (Część 1). Następnie zostaną zaprezentowane wewnętrznej (krajowe) i zewnętrzne (międzynarodowe) aspekty amerykańskiego pieniądza i bankowości (Części 2 i 3). To nas z kolei zaprowadzi do centralnego zagadnienia, jakim jest zmiana dominującej pozycji dolara na rynkach światowych (Część 4). Na koniec zajmiemy się zastosowaniem wniosków z powyższych części do wybranych gospodarczych i politycznych problemów, przed jakimi stają obecnie Stany Zjednoczone (sankcje międzynarodowe i deficyt handlowy). W tym ostatnim kroku (Część 5), studenci będą poproszeni o napisanie i przedyskutowanie w klasie hipotetycznej sytuacji – nieistnienia dolara amerykańskiego.

1. Wstęp/powtórzenie

1.1. Podstawy pieniądza (pochodzenie, historia, funkcje, ewolucja form, miary podaży)

1.2. Podstawy bankowości – w tym rola banku centralnego (typy banków, ich funkcje i operacje bankowe)

1.3. Podstawowe instrumenty finansowe

2. Pieniądz i bankowość w USA – aspekty krajowe

2.1. Rola dobrego pieniądza I bankowości w rozwoju gospodarczym USA (Aleksander Hamilton)

2.2. Pochodzenie/historia pieniądza w USA I jego kształt obecny

2.3. Historia amerykańskiej bankowości i jej dzisiejsza struktura

2.4. Bliższe spojrzenie na strukturę bilansu jednego z czołowych amerykańskich banków komercyjnych (Fifth Third Bank)

3. Pieniądz i bankowość w USA – aspekty międzynarodowe

3.1. System z Bretton Woods (1944-1973) i centralna rola dolara

3.2. Międzynarodowy system monetarny po roku 1973 i zmieniająca się rola waluty amerykańskiej

4. Dolar i amerykańska dominacja na świecie – jej przeszłość, teraźniejszość i niepewna przyszłość.

4.1. Międzynarodowa atrakcyjność dolara (USD) – skąd się bierze I czy będzie nadal trwać?

4.2. USD jako światowy pieniądz rezerwowy

4.3. Dominacja USD w międzynarodowej wymianie handlowej i przepływach kapitałowych

4.4. Instrumenty finansowe denominowane w USD

4.5. Innowacje finansowe “made in USA”

4.6. Amerykańska kontrola nad międzynarodowym systemem płatniczym (SWIFT, etc.)

4.7. Rosnąca konkurencja ze strony chińskiego juana/renminbi i innych walut

4.8. Rosnąca konkurencja ze strony kryptowalut

5. Zastosowania

5.1. Dolar a amerykańskie sankcje na Rosję i inne niedemokratyczne reżimy

5.2. Związek między międzynarodową pozycja dolara a amerykańskim deficytem handlowym

5.3. “Imagine there’s no dollar” – ćwiczenie oparte na gospodarczej i politycznej spekulacji

Literatura:

Wymagana (podstawowa):

• N. Gregory Mankiw (2011). Brief Principles of Macroeconomics, South-Western College Pub; 6th edition; chapters 6, 8, 9, 11, 12 (strony: 113-128; 155-192; 219-268). Uwaga (1) wcześniejsze wydania są akceptowalne; (2) inna szersza wersja: N. Gregory Mankiw (2011), Principles of Macroeconomics, South-Western College Pub; 6th edition. Istnieje rownież wersja arabska: N. Gregory Mankiw & Mohamed Rashwan (2018). Principles of Economics. Arab World 3rd Edition. Cengage Learning EMEA. ISBN-13: 978-1473749504. Znajdujące sie w niej dwa rozdziały : 30 & 31 (s. 505-543) pokrywają dużą część wcześniej wskazanych rozdziałów z wyd. z r. 2011 - zostaną one zamieszczone na naszej platformie e-learningowej (the Moodle).

Możliwe jest również korzystanie z wcześniejszych i późniejszych wersji w/w książki, jak również z odpowiednich rozdziałów każdego podręcznika podstaw ekonomii głównego nurtu., np. J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, (dwa z nowszych wydań są dostępne w Bibliotece OSA UW) .

W drugiej części kursu będziemy mieli do czynienia ze stosunkowo nowym materiałem, do którego nie ma jednolitego podręcznika. Będziemy wykorzystywali artykuły, wycinki prasowe, itp. w znacznej mierze dostepne na e-learningu. Tamże będą dostępne liczne materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzącego (w tym prezentacje PPTX, listy hiperłączy, itp. materiały te będa udostepnione pna platformoie UW Kampus. Intensywnie będziemy korzystali również z baz danych i stron internetowych amerykańskiego banku centralnego, np. z FRED (the US Federal Reserve Economic Database).

Dodatkowa:

• Blinder, Alan (2022). A Monetary and Fiscal History of the United States, 1961–2021. Princeton University Press

• Mishkin, Frederic (2012). The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Prentice-Hall; 10th edition

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Po skończeniu kursu student powinien:

• znać podstawowe pojęcia i procesy w obszarze pieniądza i bankowości

• rozumieć rolę banku centralnego i wiedzieć czym jest polityka pieniężna – ogólnie I w odniesieniu do amerykańskiego Banku Rezerwy Federalnej

• znać charakterystykę i funkcjonowanie podstawowych instrumentów finansowych spotykanych na współczesnych rynkach krajowych I międzynarodowych – z naciskiem na rynek USA

• znać historię i dzisiejsze działania głównych międzynarodowych organizacji finansowych , takich jak bank Światowy I MFW oraz rozumieć ich znaczenie dla gospodarki USA i innych krajów oraz znać rolę USA w ich utworzeniu po II w. św.

• znać charakterystykę i działanie podstawowych, najprostszych instrumentów finansowych (np. weksli, czeków, etc.)

• wiedzieć jak działają cła i jaki mają wpływ na gospodarkę i politykę kraju eksportera i importera.

• znać podstawowe typy sankcji politycznych oraz sposoby i skutki ich działania.

• doceniać fakt, że sankcje generują koszty dla wszystkich stron i znaczna część tych kosztów to koszty transakcyjne

• znać podstawowe amerykańskie akty prawne umożliwiające władzy wykonawczej USA nakładanie ceł, ograniczeń pozataryfowych i sankcji

• znać/rozumieć politykę gospodarczą USA w sferze międzynarodowego handlu i finansów, prowadzoną za prezydentury Trumpa i Bidena.

• doceniać trudność w przewidywaniu rezultatów prowadzonej polityki pieniężnej I fiskalnej.

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po skończeniu kursu student powinien:

• być w stanie objaśnić wszystkie element znajdujące się na historycznych I współczesnych banknotach dolarowych.

• potrafić ściągnąć z sieci potrzebne dane statystyczne z obszaru pieniądza, bankowości, handle zagranicznego US I kilku największych gospodarek świata, umieć te dane obrobić w arkuszu kalkulacyjnym oraz wykorzystać w analizie i jako argumenty w dyskusji

• być w stanie krytycznie ocenić jakość znalezionych danych statystycznych i tym samym unikać danych niskiej jakości, z tzw. drugiej ręki

• umieć znaleźć i ściągnąć informacje I dane na temat międzynarodowych sankcji i ich skutków dla podmiotów gospodarczych w różnych krajach

• umieć uzyskać dostęp do Global Sanctions Database (GSDB)

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po skończeniu kursu student powinien:

• być świadomy różnic w opiniach co do efektywności polityki pieniężnej i handlowej (nawet między czołowymi ekonomistami świata)

• być świadomy różnic w opiniach co do efektywności sankcji politycznych i innych sposobów wywierania presji (gospodarczej) na inne kraje – ze szczególnym uwzględnieniem sankcji nakładanych przez USA na inne kraje, podmioty gospodarcze i osoby.

• być otwartym na różne poglądy w powyższych sprawach.

• umieć współpracować w małym zespole w celu złagodzenia różnicy zdań, niezbędnego dla osiągnięcia wspólnego celu

• umieć efektywnie negocjować z innymi członkami grupy co do końcowego kształtu i treści wspólnej prezentacji

• umieć współpracować z członkami teamu w warunkach pracy zdalnej (e-learning platform/Moodle czy GoogleMeet).

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej):

50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom]

25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, uzupełnij/wpisz, dobierz pary, a także krótkie pytania otwarte.)

25% = esej końcowy zaprezentowany/przedyskutowany w klasie oraz złożony w formie pisemnej przed końcem semestru na tytułowy temat konwersatorium: Przedyskutuj zmysloną sytuacje, w której nie istnieje dolar amerykański.

Zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej].

Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali:

< 0; 50) = 2.0

<50; 60) = 3.0

<60; 70) = 3.5

<70; 80) = 4.0

<80; 90) = 4.5

<90; 100> = 5.0

Studenci, którzy opuszcza więcej niż dwa zajęcia będą mieli odejmowane 5 punktów procentowych za każdą nadmiarowa nieobecność.

Studenci, którzy nie zaliczą konwersatorium będą mieli jedną możliwość poprawki w postaci obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za esej i aktywność nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie.

UWAGA: studenci, którzy nie złożyli w terminie i/lub nie zaprezentowali na żywo eseju NIE będą mieli możliwości poprawienia oceny niedostatecznej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kondratowicz
Prowadzący grup: Andrzej Kondratowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)