Famous American court cases. Citizenship, emotion and social issues in legal proceedings (Najgłośniejsze amerykańskie procesy sądowe.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SF061 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Famous American court cases. Citizenship, emotion and social issues in legal proceedings (Najgłośniejsze amerykańskie procesy sądowe.) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Temate kursu są słynne amerykańskie sprawy sądowe, które będziemy traktować jako materiał badawczy dla analizy kulturoznawczej i społecznej. Zaczniemy od wprowadzenia do amerykańskiego prawa kryminalnego, słownictwa i zasad określających procedury sądowe. Następnie zajmiemy się analizą poszczególnych spraw sądowych i odzewu społęcznego, z jakim się spotkały oraz ich znaczenia kulturowego. |
Pełny opis: |
Temate kursu są słynne amerykańskie sprawy sądowe, które będziemy traktować jako materiał badawczy dla analizy kulturoznawczej i społecznej. Zaczniemy od wprowadzenia do amerykańskiego prawa kryminalnego, słownictwa i zasad określających procedury sądowe. Następnie zajmiemy się analizą poszczególnych spraw sądowych i odzewu społęcznego, z jakim się spotkały oraz ich znaczenia kulturowego. Debaty społeczne wokół słynnych spraw sądowych pozwalają na uzyskanie wglądu w złożone aspekty amerykańskiej kultury, takie jak rasa (np sprawa O.J. Simpsona), macierzyństwo (Casey Anthony), męskość i przemoc (Ted Bundy), przemoc seksualna i ruch #MeToo (Heard v Depp) i inne ważne problemy amerykańskiej kultury i życia społecznego. |
Literatura: |
1. Bourdieu, Pierre, and Wacquant, Loïc (1992). An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: The University of Chicago Press. 2. Wacquant, Loïc (1999). "Penal 'common sense' comes to Europe – US exports zero tolerance" April 1999 Le Monde diplomatique. 3. Michel Foucault: Discipline and Punish. The birth of the prison, Vintage Books, New York, 1995. 4. The Oxford Handbook of Law and Anthropology, ed. Marie-Claire Foblets, Mark Goodale, Maria Sapignoli, Olaf Zenker, Oxford University Press, 2022. 5. Mark Goodale: Anthropology and Law: A Critical Introduction, NYU Press, New York, 2017. 6. Lawyers in Your Living Room!: Law on Television, ed. Michael Asimow, American Bar Association, 2009. 7. The Routledge Handbook of the Politics of the #MeToo Movement, ed. Giti Chandra , Irma Erlingsdóttir, Routledge, 2020. Syllabus może ulec zmianom. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą najbardziej znanych amerykańskich spraw sądowych • posiada podstawową wiedze na temat amerykańskiego prawa kryminalnego i procedur sądowych • jest świadomy kulturowych znaczeń procesów sądowych 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości • potrafi traktować wiedze na teamt procesów sądowych jako materiał badawczy do analizy kulturoznawczej 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • potrafi problematyzować pojęcia sprawiedliwości, rolę wymairu sprawiedliwości, różne aspekty społęcznego ich psotrzegania • potrafi analizować różne kulturowe i społeczne aspekty dyskursów na temat sprawiedliwości w kulturze amerykańśkiej potrafi analizować i rozgraniczać różnego rodzaju teksty kultury, relacje prasowe i dokumenty sądowe |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wyniki testu końcowego (80%) 2. Aktywność na zajęciach, zadania domowe, wyniki kartkówek (20%) Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chełstowska | |
Prowadzący grup: | Agata Chełstowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.