Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Famous American court cases. Citizenship, emotion and social issues in legal proceedings (Najgłośniejsze amerykańskie procesy sądowe.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SF061
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Famous American court cases. Citizenship, emotion and social issues in legal proceedings (Najgłośniejsze amerykańskie procesy sądowe.)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Temate kursu są słynne amerykańskie sprawy sądowe, które będziemy traktować jako materiał badawczy dla analizy kulturoznawczej i społecznej. Zaczniemy od wprowadzenia do amerykańskiego prawa kryminalnego, słownictwa i zasad określających procedury sądowe. Następnie zajmiemy się analizą poszczególnych spraw sądowych i odzewu społęcznego, z jakim się spotkały oraz ich znaczenia kulturowego.

Pełny opis:

Temate kursu są słynne amerykańskie sprawy sądowe, które będziemy traktować jako materiał badawczy dla analizy kulturoznawczej i społecznej. Zaczniemy od wprowadzenia do amerykańskiego prawa kryminalnego, słownictwa i zasad określających procedury sądowe. Następnie zajmiemy się analizą poszczególnych spraw sądowych i odzewu społęcznego, z jakim się spotkały oraz ich znaczenia kulturowego.

Debaty społeczne wokół słynnych spraw sądowych pozwalają na uzyskanie wglądu w złożone aspekty amerykańskiej kultury, takie jak rasa (np sprawa O.J. Simpsona), macierzyństwo (Casey Anthony), męskość i przemoc (Ted Bundy), przemoc seksualna i ruch #MeToo (Heard v Depp) i inne ważne problemy amerykańskiej kultury i życia społecznego.

Literatura:

1. Bourdieu, Pierre, and Wacquant, Loïc (1992). An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: The University of Chicago Press.

2. Wacquant, Loïc (1999). "Penal 'common sense' comes to Europe – US exports zero tolerance" April 1999 Le Monde diplomatique.

3. Michel Foucault: Discipline and Punish. The birth of the prison, Vintage Books, New York, 1995.

4. The Oxford Handbook of Law and Anthropology, ed. Marie-Claire Foblets, Mark Goodale, Maria Sapignoli, Olaf Zenker, Oxford University Press, 2022.

5. Mark Goodale: Anthropology and Law: A Critical Introduction, NYU Press, New York, 2017.

6. Lawyers in Your Living Room!: Law on Television, ed. Michael Asimow, American Bar Association, 2009.

7. The Routledge Handbook of the Politics of the #MeToo Movement, ed. Giti Chandra , Irma Erlingsdóttir, Routledge, 2020.

Syllabus może ulec zmianom.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

• posiada wiedzę dotyczącą najbardziej znanych amerykańskich spraw sądowych

• posiada podstawową wiedze na temat amerykańskiego prawa kryminalnego i procedur sądowych

• jest świadomy kulturowych znaczeń procesów sądowych

2. UMIEJĘTNOŚCI

• umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi

• potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości

• potrafi traktować wiedze na teamt procesów sądowych jako materiał badawczy do analizy kulturoznawczej

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• potrafi problematyzować pojęcia sprawiedliwości, rolę wymairu sprawiedliwości, różne aspekty społęcznego ich psotrzegania

• potrafi analizować różne kulturowe i społeczne aspekty dyskursów na temat sprawiedliwości w kulturze amerykańśkiej

potrafi analizować i rozgraniczać różnego rodzaju teksty kultury, relacje prasowe i dokumenty sądowe

Metody i kryteria oceniania:

1. Wyniki testu końcowego (80%)

2. Aktywność na zajęciach, zadania domowe, wyniki kartkówek (20%)

Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Chełstowska
Prowadzący grup: Agata Chełstowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)