Introduction to American Anthropology and Ethnology (Wprowadzenie do antropologii i etnologii amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0020 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Introduction to American Anthropology and Ethnology (Wprowadzenie do antropologii i etnologii amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie antropologią, etnologią lub zastosowaniem narzędzi nauk społecznych do zrozumienia fenomenów kultury. Zainteresowanie rolą antropologów i antropolożek w rozwijaniu amerykańskiej kultury I życia publicznego. |
Skrócony opis: |
Antropologia kulturowa miała ogromny wpływ na rozwój współczesnych nauk społecznych i humanistyki dzięki wyjątkowemu zestawowi metod badawczych, szerokiemu zakresowi badań i ewoluującej epistemologii. Celem kursu jest zapoznanie studentów amerykanistyki z niektórymi dokonaniami amerykańskich antropologów i antropolożek, co umożliwi im lepsze zrozumienie fenomenów amerykańskiej kultury, polityki, historii, a także interakcji z Obcym. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu wyposażyć studentów amerykanistyki w podstawową wiedzę i narzędzia z zakresu etnologii i antropologii kulturowej aby pogłębić ich umiejętności analizy i rozumienia fenomenów amerykańskiej kultury. Tematem zajęć będą elementy amerykańskiej kultury jako przedmiot analizy antropologicznej. Lektury i dyskusje podzielone są na cztery główne bloki tematyczne: teorie o rodzinie i pokrewieństwie; figura Obcego; mit, symbol, opowieści i życie duchowe; władza i życie polityczne. Studenci zapoznają się też z rolą antropologów jako publicznych intelektualistów i z niektórymi aspektami ich wpływu na rozwój amerykańskich nauk społecznych i myśli humanistycznej. |
Literatura: |
Jane Collier, Michelle Rosaldo, Sylvia Yanagisako: Is There a Family? New Anthropological Views, in: Gender and Sexuality Reader, ed. R Lancaster, M. di Leonardo, Routledge 1997 "Kinship Terminology", Laurent Dousset, in: The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by Hilary Callan, 2018 John Wiley & Sons, Ltd "Gender and Kinship", Laurent Dousset, in: The International Encyclopedia of Anthropology. Edited by Hilary Callan, 2018 John Wiley & Sons, Ltd Suzanne A. Brenner (2001) Why women rule the roost: rethinking Javanese ideologies of gender and self-control, [in:] Bewitching Women, Pious Men: Gender an Body Politics in Southeast Asia, (ed.) Aihwa Ong, Michael G. Peletz, p. 19-50. Evan B. Towle, Lynn M. Morgan: Romancing the Transgender Native. Rethinking the Use of the "Third Gender" Concept, in: The Transgender Studies Reader, Routledge, 2006. Ruth Benedict, “The Chrysanthemum and the Sword: Patterns of Japanese Culture, Houghton Mifflin, 1946. Lila Abu-Lughod: Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and Its Others, American Anthropologist, 2002, 104(3), 783-790. Horace Miner: Body Ritual Among the Nacirema, American Anthropologist, 1956, 58(3),503-507. Joseph Campbell “The Hero’s Journey”, 1949, Princeton. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Studenci posiadają wiedzę na temat głównych postaci w historii amerykańskiej etnologii i antropologii • Studenci potrafią zidentyfikować podstawowe pojęcia z zakresu etnologii i antropologii i zastosować je do zjawisk w kulturze amerykańskiej • Studenci znają podstawowe teorie antropologiczne na temat pojęcia rodziny i systemów pokrewieństwa • Studenci znają zna podstawowe teorie antropologiczne na temat mitu, symbolu, opowieści • Studenci znają podstawowe teorie antropologiczne na temat władzy i życia politycznego • Studenci znają rolę kluczowych antropologów w rozwoju refleksji nad kulturą amerykańską i ich rolę w amerykańskim życiu publicznym Umiejętności: • Student umie pracować w zespole i zaprezentować efekty dyskusji zespołu • Student umie uczestniczyć w moderowanej dyskusji i przedstawiać swoje obserwacje • Student umie dostrzec swoją kulturę i kulturę amerykańską jako obiekt badawczy Kompetencje: • Student potrafi zastosować podstawowe teorie antropologiczne do analizy zjawisk kultury amerykańskiej • Student problematyzuje pojęcie rodziny i dostrzega różnice między tymi pojęciami w różnych kulturach • Student dostrzega elementy mitu, symbolu, przejawów życia duchowego we współczesnych fenomenach kultury amerykańskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wyniki testu końcowego (80%) 2. Aktywność na zajęciach (20%) Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chełstowska | |
Prowadzący grup: | Agata Chełstowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.