American Society Through the Lenses of Sociology (Społeczeństwo amerykańskie przez pryzmat socjologii)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0027 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Society Through the Lenses of Sociology (Społeczeństwo amerykańskie przez pryzmat socjologii) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych socjologicznych ujęć ważnych kwestii społecznych, politycznych i kulturowych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. Główną ideą kursu jest przedstawienie studentom tych prac, które wywołały ożywioną debatę publiczną ze względu na swoją innowacyjną perspektywę, czy też wagę podjętego problemu. Oprócz analizy samych prac, kurs ma na celu zapoznanie studentów z krytyczną analizą debat publicznych oraz z infrastrukturą, w ramach której toczone są owe debaty. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych prac socjologicznych, które dotyczą ważnych kwestii społecznych, politycznych i kulturowych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. W szczególności skupimy się na tematyce, związanej z różnymi wymiarami nierówności społecznych – ekonomicznym, rasowym, genderowym czy też politycznym. W ramach kursu będziemy analizować takie prace, które wywołały ożywioną debatę publiczną ze względu na swoją innowacyjną perspektywę, wagę podjętego problemu czy też szeroki rozgłos, który uzyskały. Zapoznawać się będziemy z fragmentami oryginalnych tekstów (książek czy też artykułów naukowych) oraz z ich omówieniami w różnych formach (recenzji prasowych, wywiadów, debat, podcastów, etc.). Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w szeroką tematykę współczesnego społeczeństwa amerykańskiego, zapoznanie ich z analizą tekstów naukowych i publicystycznych, a także z krytyczną analizą debat publicznych oraz infrastrukturą, w ramach której toczone są owe debaty (media, think tanki, YouTube, etc.). |
Literatura: |
Uczestnicy zajęć otrzymywać będą materiały przed każdymi zajęciami za pomocą platformy Kampus. Poniżej umieszczone zostały przykładowe pozycje. • C. Wright Mills, Sociological Imagination • Arlie Russell Hochschild, Strangers in Their Own Land: Anger and Mourning on the American Right • bell hooks, Where We Stand: Class Matters • Shamus Khan, Privilege: The Making of an Adolescent Elite at St. Paul’s School • Matthew Desmond, Evicted: Poverty and Profit in the American City • William H. Frey, Diversity Explosion: How New Racial Demographics are Remaking America |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: znajomość wybranych teorii i koncepcji socjologicznych wykorzystywanych w analizie społeczeństwa amerykańskiego; znajomość współczesnych problemów społecznych związanych z nierównościami w różnych wymiarach; znajomość wybranych amerykańskiej infrastruktury debat publicznych, w tym mediów drukowanych, podcastów, kanałów YouTube, think tanków, blogów itp. Umiejętności: Umiejętność krytycznej analizy różnych form dyskursu, w szczególności tekstów akademickich i artykułów prasowych; umiejętność wykorzystania koncepcji teoretycznych do analizy dyskursów w sferze publicznej; umiejętność gromadzenia, analizowania i porządkowania informacji w celu obrony własnego stanowiska; Kompetencje społeczne: wiedza i umiejętności samodzielnego pogłębiania zainteresowań zagadnieniami dotyczącymi nierówności społecznych; wiedza i umiejętności krytycznego podejścia i analizowania debat publicznych oraz formułowania własnego stanowiska; |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci powinni przychodzić na zajęcia przygotowani i UCZESTNICZYĆ W DYSKUSJI! Aktywne uczestnictwo w zajęciach będzie kluczową składniową oceny końcowej (40%). W trakcie semestru powinniście się spodziewać krótkich, niezapowiedzianych testów, sprawdzających poziom przygotowania do zajęć (30%). Trzecim składnikiem oceny końcowej będzie projekt końcowy (30%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Turkowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Turkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.