Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Society Through the Lenses of Sociology (Społeczeństwo amerykańskie przez pryzmat socjologii)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0027
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Society Through the Lenses of Sociology (Społeczeństwo amerykańskie przez pryzmat socjologii)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych socjologicznych ujęć ważnych kwestii społecznych, politycznych i kulturowych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. Główną ideą kursu jest przedstawienie studentom tych prac, które wywołały ożywioną debatę publiczną ze względu na swoją innowacyjną perspektywę, czy też wagę podjętego problemu. Oprócz analizy samych prac, kurs ma na celu zapoznanie studentów z krytyczną analizą debat publicznych oraz z infrastrukturą, w ramach której toczone są owe debaty.

Pełny opis:

Celem kursu jest przedstawienie i omówienie wybranych prac socjologicznych, które dotyczą ważnych kwestii społecznych, politycznych i kulturowych we współczesnym społeczeństwie amerykańskim. W szczególności skupimy się na tematyce, związanej z różnymi wymiarami nierówności społecznych – ekonomicznym, rasowym, genderowym czy też politycznym.

W ramach kursu będziemy analizować takie prace, które wywołały ożywioną debatę publiczną ze względu na swoją innowacyjną perspektywę, wagę podjętego problemu czy też szeroki rozgłos, który uzyskały. Zapoznawać się będziemy z fragmentami oryginalnych tekstów (książek czy też artykułów naukowych) oraz z ich omówieniami w różnych formach (recenzji prasowych, wywiadów, debat, podcastów, etc.).

Kurs ma na celu wprowadzenie uczestników w szeroką tematykę współczesnego społeczeństwa amerykańskiego, zapoznanie ich z analizą tekstów naukowych i publicystycznych, a także z krytyczną analizą debat publicznych oraz infrastrukturą, w ramach której toczone są owe debaty (media, think tanki, YouTube, etc.).

Literatura:

Uczestnicy zajęć otrzymywać będą materiały przed każdymi zajęciami za pomocą platformy Kampus. Poniżej umieszczone zostały przykładowe pozycje.

• C. Wright Mills, Sociological Imagination

• Arlie Russell Hochschild, Strangers in Their Own Land: Anger and Mourning on the American Right

• bell hooks, Where We Stand: Class Matters

• Shamus Khan, Privilege: The Making of an Adolescent Elite at St. Paul’s School

• Matthew Desmond, Evicted: Poverty and Profit in the American City

• William H. Frey, Diversity Explosion: How New Racial Demographics are Remaking America

Efekty uczenia się:

Wiedza:

znajomość wybranych teorii i koncepcji socjologicznych wykorzystywanych w analizie społeczeństwa amerykańskiego;

znajomość współczesnych problemów społecznych związanych z nierównościami w różnych wymiarach;

znajomość wybranych amerykańskiej infrastruktury debat publicznych, w tym mediów drukowanych, podcastów, kanałów YouTube, think tanków, blogów itp.

Umiejętności:

Umiejętność krytycznej analizy różnych form dyskursu, w szczególności tekstów akademickich i artykułów prasowych;

umiejętność wykorzystania koncepcji teoretycznych do analizy dyskursów w sferze publicznej;

umiejętność gromadzenia, analizowania i porządkowania informacji w celu obrony własnego stanowiska;

Kompetencje społeczne:

wiedza i umiejętności samodzielnego pogłębiania zainteresowań zagadnieniami dotyczącymi nierówności społecznych;

wiedza i umiejętności krytycznego podejścia i analizowania debat publicznych oraz formułowania własnego stanowiska;

Metody i kryteria oceniania:

Studenci powinni przychodzić na zajęcia przygotowani i UCZESTNICZYĆ W DYSKUSJI! Aktywne uczestnictwo w zajęciach będzie kluczową składniową oceny końcowej (40%).

W trakcie semestru powinniście się spodziewać krótkich, niezapowiedzianych testów, sprawdzających poziom przygotowania do zajęć (30%).

Trzecim składnikiem oceny końcowej będzie projekt końcowy (30%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Turkowski
Prowadzący grup: Andrzej Turkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)